Trucks

Delphine Maury
2023-06-05
Driver’s World
Author
Delphine Maury
Senior Market Analyst, at Group Truck Technology

3 sposoby przyciągnięcia i zatrzymania kierowców samochodów ciężarowych

Brak kierowców na całym świecie staje się poważnym problemem wpływającym na całą branżę transportową. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym pracodawcy mogą przyciągnąć kierowców, a także utrzymać ich motywację. Jakie są główne priorytety kierowców i jak wiedza o nich może pomóc w codziennej eksploatacji parku samochodowego?
 

Zgodnie z prowadzonym przez IRU* corocznym badaniem kierowców od 2022 roku w 2021 r. ponad 2,6 mln miejsc pracy dla kierowców samochodów ciężarowych pozostało nieobsadzonych pomimo ogólnych podwyżek płac i łatwej dostępności pracowników. Według raportu powodem tego jest ogólny problem z przyciągnięciem młodych ludzi do zawodu kierowcy, podczas gdy znaczny odsetek starszych kierowców zbliża się do wieku emerytalnego. Dotyczy to nie tylko przewoźników i ich usług. Konsekwencje, które można obserwować w całych łańcuchach dostaw, ostatecznie dotykają przedsiębiorstw i konsumentów na całym świecie.
 

W przypadku kierowców istnieją różne powody pozostawania w zawodzie i utrzymywania motywacji do pracy. Zgodnie z wewnętrzną ankietą badawczą Volvo (2019) opartą na 151 wywiadach, głównie z przewoźnikami długodystansowymi z 16 krajów** zajmującymi się transportem międzynarodowym, trzy najważniejsze priorytety kierowców to wygoda i przestrzeń w kabinie oraz bezpieczeństwo. Badanie wskazuje także na wzrost świadomości w zakresie zdrowia, głównie wśród młodszych kierowców, oraz rosnące zainteresowanie układami napędowymi przyjaznymi dla środowiska.
 

„Komfort, przestrzeń i bezpieczeństwo to priorytety niezmienne od wielu lat, więc z pewnością istnieje ciągłość tych podstawowych wymagań. W przypadku niektórych marek obserwujemy także korelację między długością podróży a poziomem satysfakcji. Im więcej czasu spędzasz w samochodzie ciężarowym, tym ważniejsze stają się przestrzeń i bezpieczeństwo” — mówi Delphine Maury, starszy analityk produktowy w Volvo Group Truck Technology (GTT).

Priorytety kierowców mogą się różnić w zależności od narodowości oraz krajów i tras, którymi jeździsz. Nie wszyscy kierowcy mają możliwość płacenia za bezpieczne parkingi dla samochodów ciężarowych, dodaje Delphine.
 

Co motywuje kierowcę samochodu ciężarowego?

KOMFORT KIEROWCY: Z badania wynika, że na komfort kierowcy wpływają głównie warunki spania i odpoczynku, które uznawane są za bardzo ważne, a także komfort fotela kierowcy. Ponad 58% kierowców zapytanych o preferencje wskazało — oprócz podstawowego komfortu fotela kierowcy — większą przestrzeń do wypoczynku i relaksu.

PRZESTRZEŃ W KABINIE: Przestronność kabiny to podstawa. 72% wszystkich zapytanych kierowców uznało ją za bardzo ważny element. Każdy dodatkowy centymetr jest cenny, a wrażenie dużej ilości miejsca i przestrzeni nabiera dodatkowego znaczenia dla kierowców w transporcie długodystansowym.

Bezpieczeństwo: Bezpieczeństwo dotyczy zarówno samochodu ciężarowego, jak i kierowcy. Trzy najważniejsze funkcje związane z bezpieczeństwem pojazdu to ostrzeżenie przed kradzieżą paliwa, alarm w przypadku ataku gazem i dodatkowy zamek wewnętrzny w drzwiach kabiny. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy, to 62% kierowców w ostatnim (2022) wewnętrznym badaniu Volvo online** wskazało jako preferowane rozwiązania wspomagające jazdę, takie jak asystent utrzymania i zmiany pasa ruchu, funkcja hamowania awaryjnego itd. Drugie miejsce na tej liście zajmują różne rodzaje alarmów, takie jak zabezpieczenie przed zaśnięciem i ochrona przed napadem oraz kradzieżą (55%).

Badanie wewnętrzne przeprowadzone w 2021 r. w języku angielskim, niemieckim, francuskim i szwedzkim wykazało, że rozwiązanie problemu braku kierowców wymaga od operatorów poświęcenia uwagi zarówno doświadczonym, jak i początkującym kierowcom.

Nowych kierowców przyciągały niskie wymagania wstępne. 36% z nich najwyższy priorytet przyznało wynagrodzeniu, a kolejne miejsca zajęły szkolenia (16%) i podróże (11%). Z kolei dla doświadczonych kierowców najważniejszym czynnikiem motywującym jest wynagrodzenie (42%), kolejnym autonomia i poczucie wolności na drodze (19%) i wreszcie zatrudnienie u cenionego pracodawcy (16%).

Wyraźnie widoczne są także czynniki obniżające motywację kierowców. 49% nowych kierowców poważnie martwi się o możliwość znalezienia pracy, mimo że zapotrzebowanie na ich kompetencje w przedsiębiorstwach transportowych jest duże. W efekcie przed operatorami otwiera się możliwość wczesnego rozpoczęcia procesu zatrudniania, co pozwoli zapewnić długoterminowe relacje z potencjalnymi kierowcami. Nowi kierowcy martwili się o znalezienie pracy, a jeśli zostali zatrudnieni, mieli poczucie, że bezpośrednio po ukończeniu szkolenia są niewystarczająco przygotowani do sprostania wymaganiom zawodu. Silna presja pracodawcy na szybkie realizowanie dostaw w połączeniu z niepewnością przy manewrowaniu samochodem ciężarowym przy dużym ruchu oraz obawą przed wypadkami skłaniały ich do rozważania odejścia z zawodu ze względu na stres.

Na pracę doświadczonych kierowców w dużej mierze wpływają pracodawcy i warunki pracy. Pracodawca źle traktujący kierowców sprawiał, że postrzegali oni zawód w mniej korzystnym świetle. Warunki pracy, w tym duża presja, stres i ryzyko wypadków, są postrzegane jako powód do rezygnacji z zawodu lub jego zmiany.

Jak przyciągnąć i zatrzymać kierowców

Na zadowolenie kierowców wpływa kilka czynników: zależą one od doświadczenia, a także miejsca pracy, jej charakteru i stażu zawodowego. Według Delphine Maury można sformułować pewne ogólne zalecenia.

1. Komunikacja i proaktywność. Największe znaczenie ma dialog i interakcje z zatrudnionymi kierowcami.  „Kierowcy często chętnie przekazują informacje zwrotne i współpracują. Aby mieć poczucie bycia słuchanym, trzeba przede wszystkim zwracać uwagę na informacje zwrotne od kierowców. Szczególnie te dotyczące trudności i wyzwań, z jakimi stykają się w ciągu dnia pracy” — mówi Delphine.

2. Wybór i funkcje samochodu ciężarowego. Kluczowe znaczenie mają rady i rekomendacje kierowców dotyczące wymaganych funkcji samochodu ciężarowego i wyboru rozwiązań produkcyjnych. Zwróć uwagę na to, czego może brakować, i wyjaśnij, kiedy i dlaczego sugestie kierowcy mogą lub nie mogą zostać zrealizowane.

3. Nagrody i zachęty. Zachęty mają kluczowe znaczenie. Na przykład większość operatorów ma ambitne cele jeśli chodzi o zużycie paliwa lub akumulatora. „Widzimy ogólny brak zachęt i pozytywnych informacji zwrotnych. Krytykowanie kierowców za nieosiąganie celów jest częstsze niż chwalenie za ich spełnienie lub przekroczenie” — mówi Delphine. 

Twoi kierowcy to wizerunek Twojej marki; to oni są twarzą firmy dla klientów. Koniec końców najlepsi kierowcy przyczyniają się do ogólnego rozwoju Twojej firmy. Muszą jednak wiedzieć, czego mogą oczekiwać.

Dlaczego należy brać pod uwagę priorytety kierowców

Pierwszym i najważniejszym aspektem jest zwiększający się niedobór kierowców. Pomijanie priorytetów i problemów kierowców nie tylko zwiększa wywieraną na nich presję, ale może również oznaczać odrzucanie potencjalnych klientów. Może to rodzić trudności w planowaniu i ostatecznie prowadzić do strat finansowych.

Według Delphine Maury istnieje kilka innych zachęt, które pozwolą zatrzymać najlepszych kierowców. Aby zatrzymać tych, którzy osiągają wyniki, ciężko pracują i stanowią bezpieczną i niezawodną opcję dla klientów. Niektóre trasy są bardziej wymagające od innych, a klienci mogą preferować niektórych kierowców kosztem innych.

„Twoi kierowcy to wizerunek Twojej marki; to oni są twarzą firmy dla klientów. Koniec końców najlepsi kierowcy przyczyniają się do ogólnego rozwoju Twojej firmy. Muszą jednak wiedzieć, czego mogą oczekiwać. Zaoferuj kierowcom wskazówki i daj im szansę na poprawę”, — mówi Delphine.
 

Weź pod uwagę kluczowe priorytety kierowców, aby zapobiec niedoborom kierowców

Kierowcy pytani o najważniejszą rzecz lub główną wadę swojego samochodu ciężarowego często mówią o komforcie***. Może się to być jako komfort kierowcy (fotel, pozycja), komfort pracy (kierowanie, zmiana biegów) i komfort wypoczynku (łóżko, schowek). Te aspekty nie zapewniają obecnie kierowcom najwyższej satysfakcji: główne obawy dotyczą dostępu do kabiny, widoczności i bezpieczeństwa.

Kierowcy postrzegają bezpieczeństwo jako główny element, który będzie miał wpływ na ich pracę w przyszłości. Ten element ma wiele postaci, np. bezpieczeństwo kierowcy i bezpieczeństwo samochodu ciężarowego. niektóre aspekty, takie jak bezpieczeństwo osobiste, wydają się bardziej istotne dla kierowców międzynarodowych.
 

„Aby rozwiązać te problemy wciąż powracające w badaniach naukowych, ważny jest ciągły dialog z kierowcami. Nie należy lekceważyć informacji zwrotnych, proaktywności i oczekiwań kierowców”, mówi Delphine.
 

Tutaj możesz dowiedzieć się więcej o wsparciu i rozwoju kierowców.
 

*Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego. Badane kraje: Stany Zjednoczone, Meksyk, Argentyna, Europa (Hiszpania, Włochy, Francja, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, Polska, Rumunia, Belgia, Holandia), Eurazja (Rosja, Uzbekistan, Ukraina), Turcja, Iran, Chiny
 

**Respondenci reprezentujący 16 narodowości: Portugalia, Hiszpania, Francja, Niemcy, Belgia, Holandia, Szwecja, Dania, Polska, Czechy, Słowenia, Litwa, Estonia, Rumunia, Bułgaria, Węgry.

*** Wewnętrzne badanie online Volvo z udziałem 517 kierowców samochodów ciężarowych przeprowadzone we Francji, Niemczech i Anglii.

insight.template.relatedInsights