Typ |
Osie |
Zawieszenie |
Dopuszcz. nacisk na oś |
Przekładnia główna |
Osie pchane/wleczone |
---|---|---|---|---|---|
Oś pojedyncza |
|||||
RAD-L90 |
4×2 |
Resory parab./półelipt. |
13 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAD-GR |
4×2 |
Pneumatyczne |
11,5/13 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Pneumatyczne |
13 t |
Zwolnice |
|
RAD-G4 |
4×2 |
Pneumatyczne |
11,5/12 t |
Pojedyncza |
|
Oś zespolona |
|||||
RADT-GR |
6×2/8×2 |
Pneumatyczne |
19/20,5/22,5/23 t |
Pojed./zwoln. |
Wleczona (niekier. / skrętna samost. lub ster.) |
RAPD-GR |
6×2 |
Pneumatyczne |
19/19/22 t |
Pojed./zwoln. |
Pchana (niekier./skrętna ster.) |
RAPD-G4 |
6×2 |
Pneumatyczne |
16 t |
Pojedyncza |
Niekierowana oś pchana |
RADD-BR |
6×4/8×4 |
Resory paraboliczne |
20/21 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Resory parab./półelipt. |
23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Półeliptyczne |
26/32 t |
Zwolnice |
|
RADD-TR3 |
6×4/8×4 |
Resory paraboliczne |
38 t |
Zwolnice |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Pneumatyczne |
17/21/23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Pneumatyczne |
27/33/36 t |
Pojed./zwoln. |
skrętna oś wleczona |
RAPDD-GR |
8×4 |
Pneumatyczne |
27/30,5/32/35 t |
Pojed./zwoln. |
skrętna oś pchana |
RAPDT-GR |
8×2 |
Pneumatyczne |
27/30/30,5/31,5/32 t |
Pojed./zwoln. |
3 osie/skrętna ster. oś pchana i niekier. lub skrętna ster. oś wleczona |
Konfiguracja |
Podwozie |
Zawieszenie |
Wysokość ramy |
Wysokość siodła* |
Opony |
Min. wysokość sprzęgu** |
Nominalna wysokość jazdy** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 |
X-Low |
RAD-GR |
266 |
140 |
295/55 |
867 |
912 |
|
X-Low |
RAD-GR |
266 |
140 |
295/60 |
887 |
932 |
Low |
RAD-GR |
266 |
140 |
315/60 |
955 |
1015 |
|
Med |
RAD-GR |
266 |
140 |
315/70 |
1014 |
1075 |
|
Med |
RAD-GR |
300 |
140 |
315/70 |
1031 |
1092 |
|
High |
RAD-GR |
266 |
140 |
315/80 |
1056 |
1147 |
|
High |
RAD-GR |
300 |
140 |
315/80 |
1090 |
1164 |
|
6×2 |
Low |
RADT-GR |
266 |
160 |
315/60 |
975 |
1035 |
|
Med |
RADT-GR |
266 |
160 |
315/70 |
1034 |
1095 |
Med |
RADT-GR |
300 |
160 |
315/70 |
1051 |
1112 |
|
High |
RADT-GR |
300 |
150* |
315/80 |
1160 |
1234 |
|
Med |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315/70 |
1034 |
1095 |
|
Med |
RADT-GR |
300 |
160 |
315/70 |
1051 |
1112 |
|
High |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315/80 |
1076 |
1167 |
|
High |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315/80 |
1110 |
1184 |
|
6×4 |
High |
RADD-GR |
300 |
150* |
315/80 |
1173 |
1234 |
8×4 |
High |
RAPDD-GR |
300 |
160 |
315/80 |
1137 |
1207 |
* +60 mm – wysokość elementów montażowych.
** Wysokości orientacyjne.
Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm.
Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1480 litrów (ciągnik siodłowy 4x2). Zbiorniki gazu w rozmiarach 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) i 225 kg (545 l). W przypadku podwójnej osi przedniej EU6 wykonany z tworzywa zbiornik paliwa pomiędzy osiami.
Zbiorniki AdBlue
Z tworzywa sztucznego. Pojemność od 32 do 100 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik.
Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.
Hamulce
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe. EBS jest standardem we wszystkich specyfikacjach.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.
Aktualnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, w tym także pojazdów z podwójną osią przednią.
Dodatkowe aktywne funkcje kierowania, takie jak ustawienia osobiste i wskazówki dotyczące nadsterowności, sprawiają, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza i bezpieczniejsza.
Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.
Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 (pojazdy z podwójną osią napędową), wyposażonych w hamulce tarczowe.
Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane – z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5, 10 lub 16 ton.
Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.
Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje.
Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).
Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:
Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2- i 3-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę.
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.