Trucks

×

Dane techniczne podwozia Volvo FM

Wysokości podwozia

X-Low (ciągnik siodłowy)

około 810 mm

Poziom niski

około 850 mm

Med

około 900 mm

Poziom wysoki

około 1000 mm

Ekstrawysoki

około 1200 mm

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

 

Pneumatyczne

Mech.

X-Low

8

Poziom niski

8

Med

10/20*

9

Poziom wysoki

10/20*

10/20**

Ekstrawysoki

-

10/20**



* Z podwójną osią przednią (FAL20 on GRAS-GR)
** Z podwójną osią przednią (FAA20/FAA21)

Zawieszenie tylne

 Typ

Osie

Zawieszenie

Dopuszcz. nacisk na oś

Przekładnia główna

Osie pchane/wleczone

Oś pojedyncza

         

RAD-L90

4×2

Resory parab./półelipt.

13 t

Pojed./zwoln.

 

RAD-GR

4×2

Pneumatyczne

11,5/13 t

Pojed./zwoln.

 

RAD-G2

4×2

Pneumatyczne

13 t

Zwolnice

 

RAD-G4

4×2

Pneumatyczne

11,5/12 t

Pojedyncza

 

Oś zespolona

         

RADT-GR

6×2/8×2

Pneumatyczne

19/20,5/22,5/23 t

Pojed./zwoln.

Wleczona (niekier. / skrętna samost. lub ster.)

RAPD-GR

6×2

Pneumatyczne

19/19/22 t

Pojed./zwoln.

Pchana (niekier./skrętna ster.)

RAPD-G4

6×2

Pneumatyczne

16 t

Pojedyncza

Niekierowana oś pchana

RADD-BR

6×4/8×4

Resory paraboliczne

20/21 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Resory parab./półelipt.

23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Półeliptyczne

26/32 t

Zwolnice

 

RADD-TR3

6×4/8×4

Resory paraboliczne

38 t

Zwolnice

 

RADD-GR

6×4/8×4

Pneumatyczne

17/21/23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Pneumatyczne

27/33/36 t

Pojed./zwoln.

skrętna oś wleczona

RAPDD-GR

8×4

Pneumatyczne

27/30,5/32/35 t

Pojed./zwoln.

skrętna oś pchana

RAPDT-GR

8×2

Pneumatyczne

27/30/30,5/31,5/32 t

Pojed./zwoln.

3 osie/skrętna ster. oś pchana i niekier. lub skrętna ster. oś wleczona

Wysokości sprzęgu siodłowego

Konfiguracja

Podwozie

Zawieszenie

Wysokość ramy

Wysokość siodła*

Opony

Min. wysokość sprzęgu**

Nominalna wysokość jazdy**

4×2

X-Low

RAD-GR

266

140

295/55

867

912

 

X-Low

RAD-GR

266

140

295/60

887

932

 

Poziom niski

RAD-GR

266

140

315/60

955

1015

 

Med

RAD-GR

266

140

315/70

1014

1075

 

Med

RAD-GR

300

140

315/70

1031

1092

 

High

RAD-GR

266

140

315/80

1056

1147

 

High

RAD-GR

300

140

315/80

1090

1164

6×2

Low

RADT-GR

266

160

315/60

975

1035

 

Med

RADT-GR

266

160

315/70

1034

1095

 

Med

RADT-GR

300

160

315/70

1051

1112

 

High

RADT-GR

300

150*

315/80

1160

1234

 

Med

RAPD-GR

266

160

315/70

1034

1095

 

Med

RADT-GR

300

160

315/70

1051

1112

 

High

RAPD-GR

266

160

315/80

1076

1167

 

High

RAPD-GR

300

160

315/80

1110

1184

6×4

Poziom wysoki

RADD-GR

300

150*

315/80

1173

1234

8×4

Poziom wysoki

RAPDD-GR

300

160

315/80

1137

1207


* +60 mm – wysokość elementów montażowych.
** Wysokości orientacyjne.

Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm.

Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1480 litrów (ciągnik siodłowy 4×2). Zbiorniki LNG w rozmiarach 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) i 205 kg (495 l). W przypadku podwójnej osi przedniej EU6 wykonany z tworzywa zbiornik paliwa EU6 między przednimi osiami.

Zbiorniki AdBlue
Z tworzywa sztucznego. Pojemność od 32 do 100 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik. 

Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.

Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe. EBS jest standardem we wszystkich specyfikacjach.

 

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.
Aktualnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, w tym także pojazdów z podwójną osią przednią.
Dodatkowe aktywne funkcje kierowania, takie jak ustawienia osobiste i wskazówki dotyczące nadsterowności, sprawiają, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza i bezpieczniejsza.

Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.
Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 (pojazdy z podwójną osią napędową), wyposażonych w hamulce tarczowe.

Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane — z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5, 10 lub 16 ton.

Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.

EBS Medium

Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje.
Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).

Opcje dodatkowe

Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:
Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2- i 3-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę.
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.

PODOBA CI SIĘ? WYPRÓBUJ

Jedynym miejscem, w którym można rzeczywiście doświadczyć cech naszego nowego dynamicznego podwozia, jest fotel kierowcy. Kluczyki posiada Twój dealer Volvo Trucks.