Wszystko, co trzeba wiedzieć o Volvo FM, ze szczegółami.
Znajdź dane techniczne silników, skrzyń biegów, tylnych osi (wraz z przełożeniami), konfiguracji układu napędowego i przystawek odbioru mocy.
Moc maks. wg: EC 582/2011
D11 — moc/moment obrotowy
Moc maks. wg: EC 582/2011
D13 — moc/moment obrotowy
Moc maks. wg: EC 582/2011
Elektryczne | Volvo FM |
---|---|
Wydajność | Do 330–490 kW (450–666 KM) mocy ciągłej |
Zasięg | Zasięg do 300 km |
Czas ładowania (pełne naładowanie) | 9,5 h AC (43 kW) 2,5 h DC (250 kW) |
Pojemność akumulatora | 180–540 kWh, 2–6 akumulatorów |
Układ napędowy | 2–3 silniki elektryczne, skrzynia biegów I-Shift |
Zasilane gazem | G13 | ||
---|---|---|---|
Poziom emisji spalin | Euro 6 | ||
Liczba cylindrów | 6 | ||
Pojemność skokowa | 12,8 dm³ | ||
Skok tłoka | 158 mm | ||
Średnica cylindra | 131 mm | ||
Stopień sprężania | 17.0:1 | ||
Zakres ekonomiczny | 900–1400 obr/min | ||
Moc hamulca wydechowego | 200 kW | ||
Moc hamulca silnikowego* | 380 kW (2300 obr/min) | ||
Liczba filtrów oleju | 2 pełnoprzepływowe | ||
Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem | 35 l | ||
Całkowita pojemność układu chłodzenia | 38 l | ||
*opcja
G13 420 KM (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Moc maks. przy 1600–1700 obr/min | 420 KM | |||
Maks. moment obr. przy 905–1400 obr/min | 2100 Nm | |||
G13 460 KM (338 kW) |
| |||
Moc maks. przy 1600–1700 obr/min | 460 KM | |||
Maks. moment obr. przy 950–1400 obr/min | 2300 Nm | |||
G13 500 KM (368 kW) | ||||
Moc maks. przy 1600–1700 obr/min | 500 KM | |||
Maks. moment obr. przy 980–1404 obr/min | 2550 Nm | |||
Olej napędowy | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Poziom emisji spalin | Euro 6 | Euro 6 | |
Liczba cylindrów | 6 | 6 | |
Pojemność skokowa | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Skok tłoka | 152 mm | 158 mm | |
Średnica cylindra | 123 mm | 131 mm | |
Stopień sprężania | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Zakres ekonomiczny | 1000–1500 obr/min | 900–1400 obr/min | |
Moc hamulca wydechowego | 155 kW | 175 kW | |
Moc hamulca silnikowego* | 270 kW (2300 obr/min) | 340 kW (2300 obr/min) | |
Liczba filtrów oleju | 2 pełnoprzepływowe | 2 pełnoprzepływowe | |
Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem | 35 l | 35 l | |
Całkowita pojemność układu chłodzenia | 22 l | 24 l | |
*opcja
Wymagania dotyczące paliwa
Olej napędowy bezsiarkowy (EN590, zawartość siarki maks. 10 ppm) Biodiesel drugiej generacji (EN15940, syntetyczny olej napędowy Volvo FM zasilane gazem do zasilania silników.
D11 330 KM (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Moc maks. przy 1700 obr/min | 330 KM | |||
Maks. moment obr. przy 877–1400 obr/min | 1600 Nm | |||
D11 380 KM (279 kW) |
| |||
Moc maks. przy 1700 obr/min | 380 KM | |||
Maks. moment obr. przy 938–1400 obr/min | 1800 Nm | |||
D11 430 KM (317 kW) | ||||
Moc maks. przy 1700 obr/min | 430 KM | |||
Maks. moment obr. przy 1008–1400 obr/min | 2050 Nm |
D11 460 KM (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Moc maks. przy 1700 obr/min | 460 KM | |||
Maks. moment obr. przy 1050–1400 obr/min | 2200 Nm | |||
D13 420 KM (309 kW) |
| |||
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min | 420 KM | |||
Maks. moment obr. przy 905–1400 obr/min | 2100 Nm | |||
D13 460 KM (338 kW) | ||||
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min | 460 KM | |||
Maks. moment obr. przy 945–1400 obr/min | 2300 Nm |
D13 500 KM (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min | 500 KM | |||
Maks. moment obr. przy 980–1400 obr/min | 2500 Nm | |||
12-biegowa skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami oraz zautomatyzowanym układem zmiany biegów. Skrzynia biegów I-Shift może być wyposażona w kompaktowy zwalniacz, przystawkę odbioru mocy, pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego oraz chłodnicę oleju. Można także zamówić I-Shift z biegami pełzającymi, ultraniskimi biegami pełzającymi i multiplikatorem biegów wstecznych.
Typ | Najwyższy bieg | Maks. moment obr. silnika (Nm) | Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Bezpośredni | 2400 | 44 |
AT2612 | Bezpośredni | 2600 | 100 |
ATO2612 | Nadbieg | 2600 | 100 |
Typ | Najwyższy bieg | Maks. moment obr. silnika (Nm) | Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Nadbieg | 2800 | 80 |
Typ | Oś | Przekładnia główna | Maks. moment obr. (Nm) | Maks. dopuszczalny nacisk na oś (t) | Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
Osie z pojedynczą przekładnią główną | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244 | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C/E | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 2600 | 13 | 44 |
RSS1352A | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Oś podwójna | Hipoidalna | 3800 | 23 | 80 |
RTS2310 | Oś podwójna | Hipoidalna | 3800 | 23 | 100 |
Zwolnica | |||||
RSH1365 | Oś pojedyncza | Stożkowa o zębach spiralnych | 3800 | 13 | 65 |
RSH1370F | Oś pojedyncza | Stożkowa o zębach spiralnych | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815* | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3800 | 38 | 150 |
* Do Volvo FM 4x4.
RSS1244 | RSS1344C/E | RSS1370A/B | RSH1370F | RSH1365* |
---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.46:1 | 3.61:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.61:1 | 3.76:1 |
2.31:1 | 2.31:1** | 2.85:1 | 3.76:1 | 4.12:1 |
2.47:1 | 2.47:1** | 3.08:1 | 4.12:1 | 4.55:1 |
2.64:1 | 2.47:1 | 3.40:1*** | 4.55:1 | 5.41:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.67:1*** | 5.41:1 |
|
3.08:1 | 3.08:1 | 4.11:1*** |
|
|
| 3.36:1 |
|
|
|
3.70:1 |
| |||
4.11:1 |
| |||
4.63:1 | ||||
5.29:1 | ||||
* Dostępne do Volvo FM 4x4
** Dotyczy RSS1344E
*** Dotyczy RSS1370B
RST2370A | RTS2310 | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||
6.17:1 | 4.63:1 | ||||
| D11 330 KM | D11 370 KM | D11 410 KM | D11 450 KM | D13 420 KM | D13 460 KM | D13 500 KM |
I-Shift | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • | • | • | • | • | • |
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | |||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • |
Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną | |||||||
RSS1244 | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS2310A | • | • | • | • | • | • | • |
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
Osie napędowe ze zwolnicami | |||||||
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • |
| G13 420 KM | G13 460 KM | G13 500 KM |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną | |||
RSS1244 | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • |
|
RTS2310A | • | • | • |
Osie napędowe ze zwolnicami | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
| Moment obrotowy | Przełożenie | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
* Moment obrotowy dostępny zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju.
PTER-DIN: Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru mocy przeznaczona do bezpośredniego napędu
pompy hydraulicznej.
PTER1400: Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru mocy z połączeniem kołnierzowym do
pompy hydraulicznej.
PTER100: Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru mocy z połączeniem kołnierzowym do
pompy hydraulicznej.
PTR-F: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-FL/FH: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Przystawka nisko-/średnio-/wysokoobrotowa ze złączem DIN do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTRD-F: Przystawka wysokoobrotowa z kołnierzem łączącym do bezpośrednio mocowania wału pędnego.
PTRD-D: Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Dwa złącza DIN do bezpośredniego napędu pomp hydraulicznych.
PTRD-D1: Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Kołnierz napędowy z tyłu i złącze DIN z przodu.
PTRD-D2: Przystawka wysokoobrotowa, potrójna. Dwa tylne kołnierze napędowe i jedno złącze DIN z przodu.
Znajdź informacje o wymiarach, wysokości nad podłożem i wyposażeniu kabin.
Dostępne są dwie różne wersje wykończenia zewnętrznego, dostosowane do różnych potrzeb.
Podstawowa
Osłona chłodnicy i klamki drzwi w kolorze Thunder gray (ciemnoszary). Chromowane reflektory. Osłona przeciwsłoneczna, obudowy lusterek i zderzak w kolorze Lightning gray (jasnoszary).
Wzbogacona
Osłona chłodnicy w kolorze Thunder gray (ciemnoszary). Osłona przeciwsłoneczna, obudowy lusterek, klamki drzwi i zderzak w kolorze kabiny. Chromowane reflektory.
Volvo FM jest dostępne z pięcioma różnymi wersjami wykończenia wnętrza, dostosowanymi do różnych potrzeb.
Wykończenie wnętrza z tkanin tekstylnych — Dynamic
Tekstylne wnętrze z nowoczesną kolorystyką i trwałymi materiałami w różnych odcieniach szarości i fioletu.
Winylowe i tekstylne wykończenia wnętrza — Robust
Wytrzymałe materiały winylowe i tekstylne w nowoczesnej kolorystyce pasującej do różnych elementów wykończenia wnętrza.
Wykończenie wnętrza z weluru — Progressive
To welurowe wykończenie z miękkich tkanin oferuje nowoczesną kolorystykę i pasuje do różnych elementów wykończenia wnętrza.
Wykończenie wnętrza ze skóry — Robust
Wnętrze z trwałych materiałów z dwukolorowymi, całkowicie skórzanymi fotelami, które pasują do różnych elementów wykończenia wnętrza.
Wykończenie wnętrza ze skóry — Progressive
Wnętrze z trwałych materiałów z dwukolorowymi, całkowicie skórzanymi fotelami, które pasują do różnych elementów wykończenia wnętrza.
Kabina dzienna
Kabina dzienna (FMX-DAY) zapewnia kierowcy wygodne i ergonomiczne środowisko pracy. Wysokość wnętrza 164 cm: 120 cm licząc od pokrywy przedziału silnikowego.
Kabina dzienna z obniżonym dachem
Kabina dzienna z obniżonym dachem (FMX-LDAY) jest potrzebna w przypadku zastosowań górniczych, zabudów chłodniczych, pomp i żurawi. Wysokość wnętrza 148 cm: 104 cm licząc od pokrywy przedziału silnikowego.
Kabina sypialna
Kabina sypialna (FM-SLP) oferuje wygodne miejsce do spania dla jednej osoby. Wysokość wnętrza 164 cm: 120 cm licząc od pokrywy przedziału silnikowego.
Kabina sypialna z obniżonym dachem
Kabina sypialna z obniżonym dachem (FM-LSLP) pozostawia dodatkową przestrzeń ładunkową nad kabiną. Wysokość wnętrza 148 cm: 104 cm licząc od pokrywy przedziału silnikowego.
Kabina Globetrotter
Kabina Globetrotter (FM-HSLP) oferuje wygodne miejsce do spania dla jednej lub dwóch osób. Kabina ta jest wyższa i dysponuje dodatkową przestrzenią w schowkach. Wysokość wnętrza 201 cm: 157 cm licząc od pokrywy przedziału silnikowego.
Kabina załogowa
Kabina załogowa oferuje miejsca dla dodatkowych pasażerów, łącznie do 7 osób. Wysokość wnętrza 1590 mm.
Czteropunktowe zawieszenie kabiny
Do wyboru: sprężyny spiralne z amortyzatorami z przodu i z tyłu, sprężyny spiralne z przodu i pneumatyczne zawieszenie z tyłu lub pełne zawieszenie pneumatyczne.
Wloty powietrza
Wlot powietrza znajduje się po lewej stronie kabiny i jest dostępny w wersji wysokiej lub niskiej. Oferowany jest także przedni wlot powietrza.
Kolory kabin:
Około 650 odcieni do wyboru.
Fotel kierowcy
Możesz wybierać spośród trzech różnych poziomów komfortu: Progressive (welur lub skóra), Dynamic (tkanina tekstylna) i Robust (winyl). Całkowity zakres wzdłużnej regulacji położenia wynosi 200 mm, a regulacji pionowej – 100 mm. Standardowe wyposażenie fotela kierowcy obejmuje: zagłówek, odchylane i składane oparcie, regulację wysokości i położenia wzdłużnego, regulację podparcia części lędźwiowej oraz pochylenia fotela.
Fotel pasażera
Możesz wybierać spośród trzech różnych poziomów komfortu: Progressive (welur lub skóra), Dynamic (tkanina tekstylna) i Robust (winyl). Do standardowego wyposażenia foteli należy zagłówek.
Leżanki
Leżanka dolna o wymiarach 70×200 cm. Komfortowy materac o grubości 16 cm ze sprężynami kieszeniowym. Trzy warianty do wyboru: miękki, średnio-twardy i twardy. Dostępne są również dwa rodzaje pokrycia materaca, zwiększające komfort snu i ułatwiające utrzymanie porządku na leżance. Leżanka górna komfortowa o wymiarach: 70×190 cm lub 60×190 cm
Schowki wewnętrzne
Nad przednią szybą znajdują się dwa schowki zamykane żaluzjami i cztery kieszenie ISO, z których jedna jest zarezerwowana dla tachografu (dwie kieszenie ISO w kabinach z obniżonym dachem). Pod dolną leżanką w kabinie sypialnej i kabinie Globetrotter znajdują się dwa duże schowki, dostępne również z zewnątrz, i jeden duży (pojemność 44 l) dostępny po podniesieniu materaca i pokrywy. Ponadto w części sypialnej znajdziesz dwa schowki na czasopisma i małe przedmioty. W desce rozdzielczej znajdują się cztery otwarte kieszenie, mały schowek, schowek w kieszeni DIN, półka w kształcie kuwety i uchwyt na butelkę. Kabinę dzienną można wyposażyć w 60-litrowe schowki z żaluzjami przeznaczone na kaski, pojemniki z jedzeniem itd.
Schowki zewnętrzne
Za fotelami pasażera i kierowcy znajdują się schowki dostępne z zewnątrz.
Wywietrznik dachowy
Kabina może być wyposażona wywietrznik dachowy, uchylany o 50 mm. Po wewnętrznej jego stronie znajduje się ażurowa roleta przeciwsłoneczna, pełniąca jednocześnie funkcję siatki przeciw owadom, gdy wywietrznik jest otwarty. Dostępny jest wywietrznik dachowy otwierany ręcznie lub elektrycznie (opcja). Dostępny jest również stalowy wywietrznik dachowy przeznaczony do prac budowlanych lub do trudnych zastosowań.
Kierownica
Dostępna w dwóch średnicach — 450 mm or 500 mm, zależnie od specyfikacji samochodu ciężarowego. Zakres regulacji wysokości kierownicy wynosi 90 mm, a zakres regulacji kąta pochylenia — 28°. W wersji z regulowaną kolumną kierownicy (opcja) kierownicę można dodatkowo regulować w płaszczyźnie pionowej w zakresie od –5° do +15°, co jeszcze bardziej zwiększa komfort kierowcy. Kierownica może być wyposażona w poduszkę powietrzną. Przyciski wbudowane w kierownicę umożliwiają bezpieczne i wygodne sterowanie tempomatem, klaksonem, telefonem i funkcjami na wyświetlaczu zestawu wskaźników i wyświetlaczu dodatkowym.
Układ klimatyzacji
Oferowane są dwa warianty układu klimatyzacji, zależnie od indywidualnych wymagań:
Układ klimatyzacji można także uzupełnić o parkingowe ogrzewanie silnika i kabiny.
Znajdź informacje o wysokościach podwozia, dopuszczalnym nacisku na oś przednią, zawieszeniu tylnym, wysokości sprzęgu, ciągnikach siodłowych, cechach podwozia i układzie hamulcowym.
X-Low (ciągnik siodłowy) | około 810 mm |
Low | około 850 mm |
Med | około 900 mm |
High | około 1000 mm |
X-High | około 1200 mm |
| Pneumatyczne | Mech. |
---|---|---|
X-Low | 8 | - |
Low | 8 | - |
Med | 10/20* | 9 |
High | 10/20* | 10/20* |
X-High | - | 10/20* |
* Z podwójną osią przednią FAL20
Typ | Osie | Zawieszenie | Dopuszcz. nacisk na oś | Przekładnia główna | Osie pchane/wleczone |
Oś pojedyncza | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Resory parab./półelipt. | 13 t | Pojed./zwoln. |
|
RAD-GR | 4x2 | Pneumatyczne | 11,5/13 t | Pojed./zwoln. |
|
RAD-G2 | 4x2 | Pneumatyczne (poj. budowlany) | 13 t | Zwolnice | |
RAD-G4 | 4x2 | Pneumatyczne | 12 t | Pojedyncza | |
Oś zespolona | |||||
RADT-GR | 6x2/8x2 | Pneumatyczne | 19/20,5/22,5/23 t | Pojed./zwoln. | Wleczona (niekier. / skrętna samost. lub ster.) |
RAPD-GR | 6x2 | Pneumatyczne | 16/19/22 t | Pojed./zwoln. | Pchana (niekier. / skrętna ster.) |
RAPD-G4 | 6x2 | Pneumatyczne | 16 t | Pojedyncza | Oś pchana (niekierowana) |
RADD-G2 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Pneumatyczne | 21/23/26 t | Pojed./zwoln. | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Resory paraboliczne | 20/21 t | Pojed./zwoln. | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Resory parab./półelipt. | 23/26 t | Pojed./zwoln. | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Półeliptyczne | 26/32 t | Zwolnice | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Resory paraboliczne | 38 t | Zwolnice | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Pneumatyczne | 17/21/23/26 t | Pojed./zwoln. | |
RADDT-GR | 8×4/10x4 | Pneumatyczne | 27/33/36 t | Pojed./zwoln. | Wleczona (skrętna ster.) |
RAPDD-GR | 8×4 | Pneumatyczne | 27/30,5/32/35 t | Pojed./zwoln. | Pchana (skrętna ster.) |
RAPDT-GR | 8×2 | Pneumatyczne | 27/30/30,5/31,5/32 t | Pojed./zwoln. | Pchana (skrętna ster.), wleczona (niekier. / skrętna ster.) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Pneumatyczne | 27/33/36 t | Pojed./zwoln. | Wleczona (skrętna ster.) |
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm.
Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1510 litrów (ciągnik siodłowy 4x2). Zbiorniki gazu w rozmiarach 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) i 225 kg (545 l). W przypadku podwójnej osi przedniej EU6 wykonany z tworzywa zbiornik paliwa pomiędzy osiami.
Zbiorniki AdBlue
Pojemność od 32 do 112 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik. Z tworzywa sztucznego.
Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe. EBS jest standardem we wszystkich specyfikacjach.
EBS medium
Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje:
Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Automatyczne przytrzymanie
Zahamuj, aby samochód ciężarowy stanął, a funkcja automatycznego przytrzymania utrzyma ostatnio zastosowane ciśnienie hamowania, aby utrzymać samochód w miejscu do momentu naciśnięcia pedału przyspieszenia przez kierowcę.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach (dotyczy tylko hamulców tarczowych).
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).
Opcje dodatkowe:
Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:
Hamulec stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
ESC (Układ Stabilizacji Toru Jazdy)
Układ ESP (Electronic Stability Program) indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2-, 3-, 4- i 5-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę.
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Kierownica samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania. Aktualnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, w tym także pojazdów z podwójną osią przednią. Może być również łączony z niezależnym zawieszeniem przednim.
Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.
Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane – z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5 lub 10 ton.
Podnośnik osi podwójnej
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona. Podnośnik osi podwójnej jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 (pojazdy z podwójną osią napędową), wyposażonych w hamulce tarczowe.
Konfiguracja osi w pojazdach elektrycznych
Ciągnik siodłowy: 4x2, 6x2, 6x4
Podwozie samochodu ciężarowego: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4
Wszystkie osie z zawieszeniem pneumatycznym
Dane — wszystko, czego potrzebujesz. Korzystając z następujących łączy możesz pobrać karty danych Volvo FM w formacie PDF.
Przedstawione funkcje mogą nie być standardowe lub dostępne dla wszystkich poziomów wyposażenia i opcji układu napędowego.