Do 2025 r. chcemy drastycznie ograniczyć liczbę nieplanowanych przestojów” — mówi Markus Efraimsson, wiceprezes ds. usług zapewnienia dyspozycyjności w Volvo Trucks. Osiągnięcie tego ambitnego celu staje się coraz bardziej realne dzięki najnowszym postępom technologicznym.
Obecnie każdy samochód ciężarowy Volvo jest wyposażony w jeden z najnowocześniejszych w branży systemów telematycznych i diagnostycznych. Dzięki temu, a także najnowszej technologii łączności, Volvo Trucks może zdalnie, w czasie rzeczywistym monitorować i analizować dane dotyczące krytycznych komponentów i przewidywać wystąpienie awarii.
Dane pochodzące z układów oczyszczania spalin, silnika i zarządzania energią, a także z kilku innych kluczowych wskaźników dotyczących stanu pojazdu, są przesyłane do Międzynarodowego Centrum Zapewniania Dyspozycyjności Volvo Trucks w Gandawie, w Belgii. Tutaj są przetwarzane i analizowane. Jeśli dane okażą się niepokojące, odpowiednie informacje zostają przekazane do macierzystego dealera lub za pośrednictwem krajowego centrum dyspozycyjności, tak aby umożliwić podjęcie działań zapobiegawczych przed wystąpieniem awarii. Obecnie, monitorowanie w czasie rzeczywistym jest dostępne jako opcja w Złotym Kontrakcie Serwisowym Volvo na większości rynków europejskich.
Shanna Schillewaert pracująca jako specjalista ds. rozwoju usług wraz z 500-osobowym personelem technicznym i analitykami danych w dziale monitorowania samochodów ciężarowych w Międzynarodowym Centrum Zapewniania Dyspozycyjności, wyjaśnia:
— Nie tylko gromadzimy i przetwarzamy kompleksowe dane uzyskiwane z samochodów ciężarowych w czasie rzeczywistym, ale także używamy zaawansowanych technik uczenia maszynowego do ich analizowania i przewidywania awarii. Nie ograniczamy się do monitorowania samochodów ciężarowych — dzięki wiedzy technicznej i znajomości branży możemy także opracowywać algorytmy pozwalające precyzyjnie przewidywać kondycję pojazdów”.
Shanna dba również o zapewnienie dwukierunkowego przepływu informacji między zespołem technicznym centrum a Volvo Trucks. Ma to na celu uwzględnienie spostrzeżeń i opinii w celu ulepszenia usług świadczonych przez Międzynarodowe Centrum Zapewniania Dyspozycyjności.
— Zawsze trzeba pamiętać, że wszystko, co tu robimy, ostatecznie dotyczy ludzi. Nieustannie pracujemy nad tym, aby maksymalnie usprawnić cały proces — mówi.
Jednym z przykładów ewolucji zachodzącej w Międzynarodowym Centrum Zapewniania Dyspozycyjności jest praca w celu wyeliminowania barier językowych. Niezależnie od tego, czy chodzi o alarmy prognostyczne czy pomoc techniczną, komunikacja powinna odbywać się w ojczystym języku dealera lub Klienta. Centrum gwarantuje obecnie tę usługę w 16 różnych językach.
Dzięki analizowaniu danych w czasie rzeczywistym można wdrażać procesy, które pozwalają nam interweniować, zanim coś się stanie.
Początkowo Centrum Monitorowania Samochodów Ciężarowych w ramach Międzynarodowego Centrum Zapewniania Dyspozycyjności działało na 5 europejskich rynkach, a obecnie już na 24. Wsparcie, które oferuje, w połączeniu z możliwością monitorowania samochodów ciężarowych w czasie rzeczywistym, już zapewniło tysiącom Klientów Volvo Trucks korzyści wynikające z obsługi zapobiegawczej. Celem jest zasadnicze zwiększenie w najbliższych latach liczby samochodów ciężarowych monitorowanych w czasie rzeczywistym. Volvo Trucks stopniowo zwiększa liczbę monitorowanych i dostarczających dane elementów.
Shanna mówi, że od dawna obserwuje działania Volvo Trucks zmierzające do zwiększenia dyspozycyjności. — Kiedy zaczynałam 10 lat temu, głównie reagowałam w przypadku wystąpienia awarii. Potem zajmowałam się usługami wykorzystującymi łączność (connected services), dzięki którym stała się możliwa nasza obecna praca. Teraz wszystkie działania zmieniają się z reaktywnych na proaktywne. Dzięki analizowaniu danych w czasie rzeczywistym można wdrażać procesy, które pozwalają nam interweniować, zanim coś się stanie. Ta zmiana niesie nieskończone możliwości dla branży transportowej — mówi.
Cała ta praca jest częścią realizowanej strategii Volvo Trucks mającej na celu zapewnienie ciągłości działalności Klientom z branży transportu ciężarowego. Inną inicjatywą wspierającą ten plan jest dalsze skrócenie czasu świadczenia usług i zwiększenie wygody korzystania z nich podczas operacji transportowych. Monitorowanie w czasie rzeczywistym oznacza nie tylko przewidywanie nieplanowanych przestojów (co zmienia je w planowane), ale także możliwość włączenia napraw zapobiegawczych do istniejącego planu przeglądów. Wcześniejsza analiza danych i dostępność potrzebnych mechaników oraz części zamiennych zwiększają efektywność procesu, a mogą też przełożyć się na mniej częste odwiedziny w serwisie.
Z tego powodu, równolegle do wprowadzenia na rynek nowej oferty samochodów ciężarowych wyposażonych w kompleksowe rozwiązania do łączności, Volvo Trucks wprowadza Kontrakt Uptime Care wykorzystujący możliwości obsługi zapobiegawczej. Ten nowy kontrakt oferuje stale aktualizowane kalendarze serwisowe oparte na rzeczywistym użytkowaniu i stanie samochodu ciężarowego, planowane z wyprzedzeniem wizyty w serwisie oraz automatyczne powiadomienia o nadchodzących wizytach wyświetlane w zestawie wskaźników deski rozdzielczej.
Najbardziej interesujące jest to, że dzięki uczeniu maszynowemu możemy identyfikować ukryte wzorce i dokładniej przewidywać awarie.
Lepsza łączność pozwala również na przesyłanie danych do samochodu ciężarowego, co umożliwia zdalne aktualizowanie oprogramowania i parametrów. Oprogramowanie można zdalnie pobrać podczas przerwy na lunch i w ten sposób zmniejszyć liczbę wizyt w serwisie. Oszczędności czasu są znaczne. Jest to kolejna innowacja technologiczna, która pomaga Volvo Trucks ustanowić nowy standard w zakresie dyspozycyjności samochodów ciężarowych.
I wreszcie trzeba pamiętać, że nowe metody uczenia maszynowego otwierają możliwości poprawy dokładności prognozowania i zapobiegania nieplanowanym przestojom. Volvo Trucks już dowiaduje się coraz więcej na temat działania swoich samochodów ciężarowych w rzeczywistych sytuacjach, co pozwala jeszcze szybciej przewidywać awarie podzespołów — w niektórych przypadkach nawet o 100 dni wcześniej. Te informacje będzie można wykorzystać do opracowywania w przyszłości jeszcze lepszych i bardziej dynamicznych produktów.
— Najbardziej interesujące jest to, że dzięki uczeniu maszynowemu możemy identyfikować ukryte wzorce i dokładniej przewidywać awarie. Oznacza to, że nie tylko możemy niemal wyeliminować potrzebę dodatkowych wizyt w serwisie, ale również dokładnie sprawdzić, co powoduje awarie. To wspaniała szansa zapewnienia naszym Klientom możliwości ciągłości działania — mówi Markus Efraimsson.
Volvo Trucks stosuje obecnie nowe metody monitorowania i analizy danych z tysięcy samochodów ciężarowych w czasie rzeczywistym. Po wykryciu zagrażającej awarii jest powiadamiane Międzynarodowe Centrum Zapewniania Dyspozycyjności, aby można było podjąć działania zapobiegawcze. Monitorowanie najważniejszych komponentów w czasie rzeczywistym jest obecnie dostępne jako opcja w Złotym Kontrakcie Serwisowym Volvo na większości rynków europejskich. Będzie ona stopniowo wprowadzana na nowe rynki, a w najbliższej przyszłości zostanie udostępniona jako opcja dla innych Kontraktów Serwisowych Volvo.
ZDALNE POBIERANIE OPROGRAMOWANIA
Ulepszona łączność ułatwia zdalne pobieranie oprogramowania, co ogranicza potrzebę wizyt w serwisie. Nowe oprogramowanie jest pobierane i przechowywane w samochodzie ciężarowym, dopóki kierowca nie znajdzie odpowiedniego czasu na instalację. Akcesoria programistyczne Volvo można również pobrać zdalnie, aby umożliwić łatwe i wygodne uaktualnienia.
KONTRAKT VOLVO UPTIME CARE
Volvo Trucks wprowadza nowy Kontrakt Uptime Care, zaprojektowany specjalnie w celu poprawy dyspozycyjności. Kontrakt obejmuje planowanie wizyt w serwisie na podstawie uzyskanych danych, co dzięki lepszej łączności pozwala Volvo Trucks na stałe aktualizowanie i optymalizowanie planu przeglądów na podstawie rzeczywistego użytkowania i stanu samochodu ciężarowego. Kontrakt Uptime Care minimalizuje także ryzyko nieoczekiwanych awarii dzięki zdalnemu monitorowaniu wybranych komponentów. Dzięki tym wszystkim informacjom wizytę w serwisie można zaplanować wcześniej, a w razie potrzeby zamówić części z wyprzedzeniem. Ta usługa jest również uwzględniona w innych kontraktach serwisowych Volvo uwzględniających łączność.