Od czasu wprowadzenia na rynek elektrycznych samochodów ciężarowych, operatorzy firm zajmujących się wywozem śmieci i gospodarką odpadami należeli do pierwszych użytkowników tej nowej technologii. Dlaczego tak się dzieje? Co sprawia, że gospodarka odpadami tak dobrze odpowiada możliwościom elektrycznych samochodów ciężarowych?
Firma zajmująca się gospodarką odpadami HVC odpowiada za odbiór odpadów w 52 gminach w Holandii. W 2018 roku podjęto decyzję o inwestycji w ciężarówki elektryczne. Od tego czasu nie ogląda się za siebie.
„Oprócz tego, że dla nas jako firmy zrównoważony rozwój jest ważny, robimy to również dlatego, że coraz więcej gmin wprowadza strefy niskiej emisji i strefy zerowej emisji” – mówi Evert-Jan Plas, kierownik parku samochodowego w HVC.
W chwili obecnej 20% z 400 pojazdów należących do firmy jest zasilanych energią elektryczną, a charakter działalności przedsiębiorstwa sprawił, że przejście na nowe źródło energii przebiegło stosunkowo płynnie. Firma początkowo zainwestowała w ładowarkę o mocy 150 kW na potrzeby swojej bazy, ale wkrótce zdała sobie sprawę, że wystarczą ładowarki o mocy 50 kW. Zasięg nie jest dla nas problemem, ponieważ dziennie pokonujemy maksymalnie 100 km. Pojazdy po pracy zostają zaparkowane średnio na 14 godzin, co całkowicie wystarcza na ich pełne naładowanie”.
Dzięki rozbudowie parku elektrycznych samochodów ciężarowych firma HVC może nadal odbierać śmieci w coraz większej liczbie stref niskiej i zerowej emisji na obszarze obsługiwanym przez nią, a mieszkańcy mogą teraz korzystać z usług wywozu śmieci bez uciążliwości związanych z emisją spalin i hałasem. Ze względu na niski poziom hałasu firma HVC rozważa możliwość rozpoczęcia odbioru odpadów wcześniej niż zwykle o 7:30 rano.
HVC nie jest w tym osamotniona – to tylko jedna z rosnącej liczby firm zajmujących się gospodarką odpadami, które inwestują we floty pojazdów elektrycznych. Gminy na całym świecie są coraz bardziej zainteresowane korzyściami, jakie elektryczne śmieciarki mogą przynieść ich społecznościom.
Wprawdzie zasięg i ładowność pozostają wyzwaniem dla wielu właścicieli samochodów ciężarowych chcących przejść na napęd elektryczny, czynniki te mają mniejszy wpływ na śmieciarki ze względu na ich specyficzne cykle jazdy. Specyfika ich pracy sprawia, że zazwyczaj pokonują krótkie odległości przy niskich prędkościach, często zatrzymują się i ruszają oraz pracują na biegu jałowym.
Szacunkowe dane mogą się różnić w zależności od miasta i regionu, ale w ciągu jednego dnia śmieciarka może wykonać ponad 1000 postojów, pokonując jedynie około 200 km.[1] Jeśli wziąć pod uwagę liczbę kilometrów na litr paliwa, to takie cykle jazdy sprawiają, że śmieciarki są jednymi z najmniej paliwooszczędnych pojazdów na drogach publicznych.
Dochodzi do tego dodatkowe wyzwanie związane z pracą w gęsto zaludnionych obszarach, blisko domów, szkół i placówek służby zdrowia – obszarach bardziej wrażliwych na hałas i zanieczyszczenie powietrza. W efekcie śmieciarki często podlegają bardziej rygorystycznym przepisom organów samorządowych i państwowych dotyczących czasu i miejsca ich pracy. Podobnie jak w przypadku HVC, rosnąca liczba stref niskiej emisji (LEZ) i stref zerowej emisji (ZEZ) tworzonych w miastach powoduje coraz większe ograniczenia w ruchu samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym na obszarach miejskich.
Choć wielu właścicieli samochodów ciężarowych może osiągnąć znaczne oszczędności kosztów dzięki przejściu z silników wysokoprężnych na elektryczne, śmieciarki mogą przynieść większe oszczędności niż większość innych pojazdów ze względu na ich stosunkowo wysokie zużycie paliwa. Ich cykle jazdy szczególnie dobrze pasują do elektrycznych układów napędowych. Częste zatrzymywanie się i ruszanie oraz hamowanie, co w przypadku samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym znacznie zwiększa zużycie paliwa, w przypadku elektrycznego samochodu ciężarowego może okazać się korzystne ze względu na doładowywanie akumulatora za pomocą hamowania regeneracyjnego.
Zasięg również stanowi mniejsze wyzwanie w porównaniu do innych segmentów. Dzienna odległość pokonywana przez większość samochodów ciężarowych mieści się w zasięgu obecnych modeli elektrycznych. W rzeczywistości nawet wolniejszy i bardziej ekonomiczny standard ładowania prądem zmiennym może być wystarczający do codziennych zadań większości śmieciarek. Jazda po przewidywalnych trasach ułatwia również uzupełnianie ładowania podczas podróży w razie potrzeby. Ogólnie rzecz biorąc, rozwiązanie to ogranicza wiele trudności związanych z zasięgiem i możliwościami ładowania, z którymi często borykają się właściciele innych elektrycznych samochodów ciężarowych.
Elektryczne śmieciarki przynoszą największe korzyści społecznościom, dla których pracują. Dzięki zerowej emisji spalin i niskiemu poziomowi hałasu śmieci i odpady mogą być zbierane przy minimalnym wpływie na mieszkańców, co poprawia ogólną jakość życia w okolicy.
Dla operatorów niski poziom hałasu elektrycznych śmieciarek może oznaczać wydłużenie godzin pracy, np. na wczesne godziny poranne lub późne wieczory. Cichsze i bezemisyjne samochody ciężarowe oznaczają również lepsze warunki pracy dla pracowników.
W miarę jak miasta i gminy coraz częściej starają się zmniejszyć swój ślad węglowy, aby sprostać rygorystycznym celom redukcji, wpływ na środowisko szybko staje się kluczowym kryterium w przetargach miejskich na odbiór odpadów. Posiadanie parku samochodów elektrycznych stanowi zatem ogromną przewagę konkurencyjną.
Elektryczne samochody ciężarowe mają tyle zalet, że nie dziwi ich coraz częstsza obecność w sektorze wywozu śmieci. W obecnej sytuacji żadne inne paliwo alternatywne nie oferuje takiego samego połączenia redukcji emisji dwutlenku węgla i niskiego poziomu hałasu.
Dowiedz się więcej na temat oferty pojazdów elektrycznych Volvo Trucks przeznaczonych do wywozu śmieci.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat elektrycznych samochodów ciężarowych w ogóle, mogą Cię zainteresować następujące tematy:
● Nowe trendy i innowacje w technologii akumulatorów
● Dlaczego nie musimy się specjalnie obawiać o zasięg
● Wskazówki dotyczące inwestowania w elektryczny samochód ciężarowy
[1] Michael J. Coren, „Ekonomia elektrycznych śmieciarek jest niesamowita”, Quartz, 21 lipca 2022 r., https://qz.com/749622/the-economics-of-electric-garbage-trucks-are-awesome