Spotkanie pokoleń w fabryce silników Volvo w Skövde

Kiedy w 1993 r. pierwsze Volvo FH wchodziło na rynek, jej jeszcze nie było na świecie.
On zaś już od lat pracował na linii montażowej.
Poznaj Nesmę i Daniela, obecnie kolegów z fabryki silników Volvo w ­Skövde, gdzie do życia budzą się jednostki napędowe Volvo FH. 
Spotkanie pokoleń w fabryce silników Volvo w Skövde

Nesma Odiso urodziła się 1993 r., gdy pierwszy model FH wchodził na rynek. Obecnie pracuje w fabryce silników w Skövde.

Przechadzając się po wnętrzu hali produkcyjnej Powertrain Production w Skövde, można poczuć się niemal jak w domu. Nie w sensie, że tam mieszkają ludzie, lecz ze względu na przyjazną atmosferę i fakt, że pracownicy wydają się być dobrymi znajomymi. To bardzo miły początek wizyty. 

Nesma Odiso szeroko się do nas uśmiecha, spinając swoje długie włosy w koński ogon. Pracuje tu od nieco ponad roku.

– Bardzo mi się tu podoba. Zazwyczaj pracuję na nocną zmianą i zajmuję się montażem elementów silnika. Na początku trochę się denerwowałam, ale w ciągu tego roku dużo się nauczyłam. Czuję się, jakbym codzienne stawiała sobie wyzwania – mówi.

Nesma mieszka w Skövde, wraz ze swoim mężem i synem, W Szwecji jest od ośmiu lat. Pamiętny rok 1993, kiedy pierwsze Volvo FH weszło na rynek, jest także rokiem jej urodzenia, więc Nesma nie może pamiętać pierwszej generacji FH.

– O nie! W czasie tej premiery byłam w brzuchu mojej mamy. Zresztą, o pojazdach FH dowiedziałam się dopiero po przyjeździe do Szwecji. Wiem jednak, że ten samochód – i jego silnik – okazał się ogromnym sukcesem. Dobrze jest mieć poczucie, że buduje się coś, co jest dużą i ważną częścią Volvo FH.

Spotkanie pokoleń w fabryce silników Volvo w Skövde

W 1993 r. Daniel Lundgren był montażystą na linii produkcyjnej.

Za to flagowy samochód ciężarowy i ważny dla firmy, pierwszy silnik D12 ciągle wspomina jej kolega Daniel Lundgren. W 1993 r. Daniel pracował na linii produkcyjnej i dobrze pamięta pierwsze zamontowane przez siebie silniki.

– Czułem dumę na myśl, że ktoś gdzieś tam będzie jeździł samochodem ciężarowym z „moim” silnikiem – mówi z uśmiechem. 

Obecnie Daniel pełni dwie funkcje: po pierwsze, jest menedżerem liniowym ds. kontroli produktów i prób CoP, podczas których prowadzone się testy silników, po drugie, jest motywatorem kontroli jakości, w którym to obszarze koncentruje się na zapewnieniu jakości produkcji. Daniel pracuje w firmie od 17 roku życia.

– Kiedy zaczynałem, prawie wszystko wykonywało się ręcznie. Dziś Nesma steruje robotami, którymi dawniej nie dysponowaliśmy. Jednak wciąż takie samo jest poczucie koleżeństwa. Poza tym, Volvo jest firmą, w której można się rozwijać, co szczególnie sobie cenię. I taką też mam radę dla Nesmy: rozwijaj się, ucz, bo jest ku temu wiele możliwości – mówi Daniel.

Nesma przytakuje skinieniem głowy. Po części jej zdaniem jest sterowanie robotami, ale ta praca też wiele wymaga od operatora.

– Z początku było to dość zawiłe. Mogę sobie tylko wyobrażać, jak wyglądała praca w czasach, gdy wszystko robiło się ręcznie – stwierdza Nesma. 

Jeżeli chodzi o dobrą radę kolegi, to Nesma już ma plany na przyszłość.

– Skończę studia w Skövde, na kierunku zarządzanie. Chciałabym pozostać w Volvo, ale po uzyskaniu dyplomu wolałabym raczej pracować w dziale finansowym.

Idziemy dalej, a Daniel i Nesma wesoło pozdrawiają mijane osoby. Skövde to stosunkowo małe szwedzkie miasto, w którego wizerunku ogromną rolę odgrywa fabryka Volvo.

– Ludzie pracują tu od pokoleń. – Prace dostał tu mój syn, również urodzony w 1993 r. – wyjaśnia Daniel, zaś Nesma dodaje:

– Kolejny rówieśnik Volvo FH. Fajnie.  

Fakty, Nesma Odiso
Wiek: 24 lata (w listopadzie skończy 25)
Miejsce zamieszkania: Skövde
Rodzina: Mąż i syn
Co robiłam w Volvo w 1993 r.: Jeszcze nie było mnie świecie
Moja obecna funkcja w Volvo: Operator maszyn
Co jest najlepsze w pracy w fabryce w Skövde: To, że czuję się jak u siebie w domy i mam szansę się rozwijać
Czas wolny: Ćwiczę na siłowni i spędzam czas s rodziną

 

Fakty, Daniel Lundgren
Wiek:
48 lat
Miejsce zamieszkania: Skövde
Rodzina: Troje dorosłych dzieci, wnuki i pies Sixten
Co robiłem w Volvo w 1993 r.: Byłem montażystą i uczestniczyłem w budowie nowego wydziału na potrzeby produkcji silnika D12
Moja obecna funkcja w Volvo: Menedżer liniowy ds. kontroli produktów i prób CoP
(50%) oraz motywator kontroli jakości (50%)
Co jest najlepsze w pracy w fabryce w Skövde: Ci wszyscy wspaniali ludzie!
Czas wolny: Zajmuje się domem, jeżdżę motocyklem, spędzam czas z rodziną i swoim psem.

 

Fakty, fabryka w Skövde 

  • Zakład produkcyjny Skövde należy do Volvo Group Trucks Operations i działa od ponad stu lat. Obecnie jest to nowoczesna fabryka, zaopatrująca Grupę Volvo w silniki wysokoprężne i podzespoły. 
  • Liczba pracowników: około 3000. 
  • Całkowita powierzchnia zakładu to 265 000 m², czyli równowartość około 50 boisk piłkarskich.
  • Główne procesy produkcyjne: odlewanie podzespołów, obróbka mechaniczna i montaż. Fabryka eksportuje silniki i ich podzespoły do innych fabryk Grupy Volvo, zlokalizowanych na wszystkich kontynentach.

Informacje pokrewne

Silnik D12 – nowy paradygmat

Kiedy w 1993 r. wprowadzono na rynek silnik D12, była to prawdziwa rewolucja. Zdaniem niektórych, wyprzedził on swój czas o dobre dziesięć lat. Göran Nyholm, obecne emerytowany inżynier Volvo, opowiada nam, jak to wszystko się zaczęło....

Bezpieczeństwo jako sposób na niższe koszty

Volvo FH, jeden z najbezpieczniejszych samochodów ciężarowych na świecie, jest liderem innowacyjności w dziedzinie zawansowanych elementów systemu bezpieczeństwa. Inwestycja w systemy bezpieczeństwa, poparta świadomą postawą kierowcy, może być ...

25 innowacji Volvo FH

Volvo FH od początku istnienia zmienia przyszłość. Ten pojazd zapoczątkował nową erę w 1993 r. i nadal wyznacza kierunki, jeśli chodzi o komfort kierowcy, bezpieczeństwo, osiągi i możliwości dostosowania do prowadzonej działalności. Oto 25 innowacji, ...