W Niemczech przeprowadzono pierwszy niezależny test efektywności energetycznego w pełni załadowanego, pojazdu cieżarowego o dużeł ładowności Volvo. Elektryczna ciężarówka przekroczyła swój oficjalny zasięg i zużywała o 50% mniej energii niż jej odpowiednik z silnikiem Diesla.
Pierwszy niezależny test drogowy z elektrycznego samochodu ciężarowego o dużej ładowności przeprowadził niemiecki dziennikarz Jan Burgdorf z magazynu Trucker. Jan Burgdorf jeździł Volvo FH Electric po słynnej zielonej trasie dla ciężarówek na południu Niemiec. Trasa ma 343 km długości i obejmuje różne autostrady, pagórkowaty teren i ciasniejsze drogi, aby przetestować pojazdy ciężarowe różnych producentów w możliwie najbardziej zróżnicowanych warunkach.
Całkowicie załadowane Volvo FH Electric miało masę całkowitą 40 ton i 490 kW mocy ciągłej. Elektryczna ciężarówka miała całkowity zasięg 345 km na jednym ładowaniu, przewyższając tym samym oficjalny zasięg wynoszący do 300 km.
W przerwie obiadowej Jan Burgdorf przedstawił swoje wrażenia:
„Prowadzi się równie zwinnie, a nawet bardziej zwinnie, niż ciężarówka z silnikiem Diesla. Wspina się po wzgórzach jak zwykle. Nie zauważasz zmiany biegów” – mówi Jan, który na tej samej trasie przeprowadził liczne testy z pojazdami ciężarowymi z silnikiem diesla.
Volvo FH Electric przeszło test na równi z bijącym rekordy samochodem ciężarowym Volvo FH z I-Save o mocy 500 KM z silnikiem Diesla. Volvo FH Electric utrzymywało średnią prędkość 80 km/h i zużywało 1,1 kWh energii na km.
„Kierowca będzie bardzo zaskoczony, jak cicha jest nawet podczas jazdy z prędkością 85 km/h i przy całkowitej masie 40 ton. Nie ma żadnych wibracji. To coś wyjątkowego, że jest to możliwe” – podsumowuje Jan Burgdorf.
Test dowodzi również, że podczas tego samego zadania transportowego Volvo FH Electric zużywa o 50% mniej energii, niż samochód ciężarowy z silnikiem Diesla. To dlatego, że elektryczny układ napędowy jest znacznie wydajniejszy, dzięki czemu całkowicie elektryczna ciężarówka jest potężnym narzędziem do redukcji emisji CO2.
Tobias Bergman, dyrektor ds. testów prasowych w Volvo Trucks, był pod wrażeniem wyników testu:
„To potwierdza, że Volvo dysponuje wysoce energooszczędnym samochodem ciężarowym o dużej ładowności, który jest gotowy sprostać wymaganiom regularnych zadań transportowych. Wyniki przekraczają moje oczekiwania zarówno pod względem efektywności energetycznej, jak i właściwości jezdnych”.
„Test pokazuje, że można przejechać do 500 km w zwykły dzień pracy, jeśli pojazd jest ładowany np. w porze lunchu”.