Trucks

Jak dobra strategia ładowania może zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu ciężarowego?

| 3 min
Elektryczne samochody ciężarowe otwierają nowe możliwości zredukowania do zera hałasu i emisji spalin. Dobre planowanie z uwzględnieniem tras, czasu pracy kierowcy i możliwości ładowania pozwoli utrzymać wysoki poziom produktywności.
Ręczne ładowanie samochodu ciężarowego.
Przy dobrym planowaniu elektryczny samochód ciężarowy może pracować z taką samą wydajnością, jak konwencjonalny.

Przy planowaniu trasy duże znaczenie ma znajomość potrzeb energetycznych, a także wiedza o miejscach ładowania pojazdów i porach, w których jest ono dostępne. Jednak zastosowanie właściwej strategii ładowania pozwoli na osiągnięcie przez pojazd elektryczny takiej samej wydajności, jaką oferuje konwencjonalny samochód ciężarowy.

Gdzie dziś można naładować elektryczny samochód ciężarowy?

Początkowo większość elektrycznych samochodów ciężarowych trzeba będzie ładować w ciągu nocy w bazie. Przy użyciu pokładowej ładowarki AC (43 kW) naładowanie akumulatora od rozładowanego do pełnego zajmie około dziesięciu godzin. Użycie ładowarki DC (maks. 250 kW) może ten czas skrócić do zaledwie dwóch godzin. W przypadku ładowania o dużej mocy potrzeba będzie zapewne mniej czasu, aby naładować akumulatory w stopniu pozwalającym na realizację zadania transportowego.

Dlatego najłatwiej obsługiwać za pomocą pojazdów elektrycznych trasy niewymagające dużego zużycia energii ani przejeżdżania znacznych odległości.

„Na przykład w przypadku śmieciarek, które działają tylko przez kilka godzin dziennie przy niskich prędkościach, prawdopodobnie wystarczy nocne ładowanie” — mówi Henrik Engdahl, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Volvo Trucks. „Ale w przypadku transportu regionalnego, w którym do pokonania są większe odległości, może być potrzebne znalezienie możliwości ładowania na trasie”.

Na przykład, jeśli pojazd ciężarowy regularnie jeździ między dwiema bazami odległymi od siebie o 300 km, możliwość ciągłego działania powinny mu zapewnić stacje ładowania w każdej z nich. Podobna konfiguracja jest obecnie testowana przez DHL. Zasięg elektrycznego samochodu ciężarowego można także zwiększyć, łącząc ładowanie AC i DC. Na przykład, wykorzystując ładowanie prądem przemiennym w nocy i ładowanie prądem stałym w środku dnia podczas przerwy dla kierowcy, można pokonywać elektrycznym samochodem ciężarowym większe odległości.  

Większe sieci ładowania oznaczają więcej możliwości ładowania

Rosną inwestycje w publiczną infrastrukturę ładowania — zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego INFRASTRUKTURA ŁADOWANIA. W najbliższych latach coraz więcej stacji ładowania będzie dostępnych dla kierowców samochodów ciężarowych. Pojawi się też więcej ładowarek w miejscach częstych postojów samochodów ciężarowych — na przykład w dokach załadunkowych i na parkingach. W lipcu 2021 r. Grupa Volvo ogłosiła zamiar przystąpienia do przedsięwzięcia joint venture, którego celem jest zainstalowanie i obsługa co najmniej 1700 punktów ładowania w ciągu pięciu lat.

Świetnym rozwiązaniem, zwiększającym zasięg elektrycznego samochodu ciężarowego, jest doładowywanie w czasie, kiedy pojazd i tak stoi — podczas załadunku, rozładunku, odpoczynku kierowcy itd.” — mówi Henrik.

W nadchodzących latach, wraz z rozwojem technologii umożliwiającym szybsze ładowanie i zwiększeniem liczby stacji ładowania, uwzględnienie możliwości ładowania w planowaniu trasy stanie się łatwiejsze.

Odnosi się to do innego tekstu, który wraz z Magnusem Brobackiem tworzymy obecnie dla Knowledge Content.

Powiązane artykuły