Trucks

Jak wybrać najlepszy samochód ciężarowy do prac budowlanych

Volvo Samochody ciężarowe
2025-09-17
Construction
Author
Volvo Samochody ciężarowe

W tak trudnej i wymagającej branży jak budownictwo nie ma narzędzi uniwersalnych. Samochody ciężarowe nie są wyjątkiem. Niezależnie od tego, czy chodzi o większą moc, lepszą zwrotność czy niższą emisję CO2, ostatecznie wszystko sprowadza się do znalezienia właściwego narzędzia do danego zadania.

W niektórych przypadkach największym wyzwaniem dla ciężarowego samochodu budowlanego jest konieczność przewożenia ciężkich ładunków po nierównym terenie i błotnistych, nieutwardzonych drogach. Niektóre gałęzie przemysłu wymagają całodobowej pracy bez wytchnienia lub manewrowania w ciasnych przestrzeniach razem z pracownikami budowlanymi i innym sprzętem. W każdym przypadku samochody ciężarowe wykorzystywane w budownictwie odgrywają kluczową rolę w realizacji projektu, dlatego ich niezawodność ma zasadnicze znaczenie.

Mocne, trwałe i elastyczne podwozie

W branży budowlanej warunki pracy i wymagania mogą się znacznie różnić, nawet w obrębie tego samego segmentu lub typu pojazdu. Z tego powodu Volvo Trucks oferuje kilka modeli odpowiednich do zastosowań budowlanych, z których każdy można dostosować do konkretnych potrzeb

Wyjątkowo wytrzymały model Volvo FMX został zaprojektowany specjalnie z myślą o trudnych warunkach typowych dla branży budowlanej – jednak inne modele Volvo również można dostosować do konkretnych potrzeb i warunków pracy.

Podstawą oferty pojazdów budowlanych jest Volvo FMX, samochód ciężarowy zaprojektowany specjalnie z myślą o budownictwie. Jego solidne nadwozie charakteryzuje się solidnym zderzakiem wykonanym z wysokiej jakości stali, który chroni samochód ciężarowy przed wgnieceniami w każdym terenie, a także prześwitem wynoszącym 300 mm. Oś przednia może udźwignąć do 10 ton, a wózek do 38 ton. Volvo FMX jest również dostępne z napędzaną osią przednią, zapewniającą dodatkową przyczepność.

 

Jeśli jednak priorytetem są doskonała zwrotność i widoczność, zdecyduj się na Volvo FE, które oferuje doskonały stosunek ładowności do gabarytów. Te samochód jest również dostępny z kabiną niskowejściową, zapewniającą doskonałą widoczność, oraz szeregiem kamer i systemów bezpieczeństwa czynnego, które gwarantują bezpieczną pracę w małych, zatłoczonych miejscach. A gdy potrzebna jest po prostu moc i maksymalna ładowność, można sięgnąć po Volvo FH i Volvo FH16 – to ostatnie dostępne jest w wersjach o mocy do 780 koni mechanicznych.

 

Bezproblemowa współpraca z konstruktorami zabudowy

Jeśli chodzi o samochody ciężarowe używane w branży budowlanej, podwozie stanowi tylko połowę rozwiązania. Równie ważne jest jego nadwozie – narzędzie, które będzie wykonywać zadania samochodu ciężarowego. Z tego powodu konstruktorzy zabudowy często cenią sobie szeroki i elastyczny wybór podwozi, ponieważ ułatwia im to montaż własnych produktów i dostarczanie kompletnych pojazdów na rynek.

 

Dla klienta końcowego dobra współpraca między konstruktorem zabudowy a dostawcą podwozia oznacza krótsze terminy realizacji i ułatwia optymalizację pojazdów pod kątem konkretnych potrzeb. Umożliwia również serwisowanie i konserwację całego samochodu ciężarowego – podwozia i nadwozia – w tej samej stacji obsługi.

 

„Zaprojektowaliśmy nasze podwozia w taki sposób, aby można je było łatwo dostosować do wszystkich typów nadwozi” – mówi Muamer Music, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks. „Ściśle współpracujemy z wieloma konstruktorami zabudowy i zapewniamy szerokie wsparcie techniczne oraz dokumentację, dzięki czemu wspólnie możemy dostarczyć na rynek szeroką gamę samochodów ciężarowych”.


Kluczowe cechy zoptymalizowanych wywrotek

W przypadku wywrotek najważniejszymi cechami są zazwyczaj duża ładowność i niezawodność. Bez względu na rodzaj przewożonego materiału, operatorzy chcą mieć samochód ciężarowy, który przewiezie jak najwięcej, jak najsprawniej i najefektywniej.

 

Jednym ze specjalnych rozwiązań opracowanych przez Volvo Trucks, które mają pomóc w osiągnięciu tego celu, jest podnośnik osi podwójnej idealny w przypadku pojazdów obsługujących ładunki o zmiennej masie. Przy pustej skrzyni ładunkowej druga oś napędowa zostaje automatycznie odłączona i podniesiona. Dzięki temu można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 4%, a także poprawić zwrotność poprzez skrócenie promienia skrętu. Po ponownym załadowaniu ciężarówki oś napędowa zostaje automatycznie ponownie załączona.

 

Do precyzyjnego manewrowania przy niskich prędkościach dostępna jest skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi. Dzięki doposażeniu skrzyni biegów w 1–2 bardzo niskie biegi samochód ciężarowy może ruszać z miejsca z ładunkiem o masie do 325 ton. Podczas jazdy po nierównym terenie funkcja automatycznej kontroli trakcji może automatycznie włączyć napęd na przednie koła, gdy tylne koła stracą przyczepność.

 

Dodatkowe funkcje, które mogą poprawić zwinność, precyzję i zwrotność w trudnych warunkach, obejmują hamulec terenowy , który umożliwia kierowcy utrzymanie pozycji pojazdu poprzez proste zwolnienie pedału przyspieszenia. W przypadku samochodów ciężarowych, które często poruszają się po śliskich nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia, gdzie istnieje duże ryzyko buksowania kół, Active Grip Control może pomóc w utrzymaniu stabilności i kontroli.

Elastyczne konfiguracje podwozia dla szerokiej gamy samochodów ciężarowych z żurawiem

Niezależnie od tego, czy chodzi o mały dźwig hakowy do załadunku, czy też wielki dźwig, w którym samochód ciężarowy pełni rolę mechanizmu podtrzymującego, samochody ciężarowe z żurawiem mogą być skomplikowanymi urządzeniami. Ponownie, producenci nadwozi muszą zintegrować swój produkt z podwoziem, a podwozia Volvo Trucks zostały zaprojektowane tak, aby były kompatybilne z szeroką gamą typów dźwigów. Jedną z unikalnych funkcji, które może zaoferować konstruktorom zabudowy, są przednie przedłużenia ramy o długości do 400 mm. W przypadku ram o dużych rozmiarach oznacza to możliwość zamontowania dodatkowych podpór z przodu pojazdu, aby jeszcze bardziej zwiększyć stabilność podwozia.

 

Aby ułatwić precyzyjne manewrowanie i ustawianie samochodu ciężarowego z żurawiem, dostępny jest system Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) ze sterowaniem zewnętrznym. Ta wyjątkowa funkcja pozwala kierowcy wysiąść z pojazdu i sterować nim zdalnie, dzięki czemu można go prawidłowo ustawić, a jednocześnie zapewnia kierowcy większe bezpieczeństwo i umożliwia efektywniejszą pracę.

Lepsza widoczność i bezpieczeństwo w przypadku betonomieszarek

Ponieważ wiele betonomieszarek pracuje na ruchliwych placach budowy w pobliżu pracowników budowlanych i innych maszyn, możliwość bezpiecznego i precyzyjnego manewrowania jest niezwykle korzystna. Podobnie jak w przypadku wielu innych zadań budowlanych, betonomieszarki można wyposażyć w Volvo Dynamic Steering. System znacząco poprawia zwrotność, redukując konieczność ciągłych drobnych regulacji i tym samym zmniejszając obciążenie pleców, szyi i ramion kierowcy. Kolejną funkcją poprawiającą manewrowanie przy niskich prędkościach jest Change Direction, która umożliwia kierowcom przełączanie się między jazdą do przodu i do tyłu wyłącznie za pomocą pedału przyspieszenia.

 

Na placach budowy, na których zapewnienie bezpieczeństwa i widoczności nastręcza wiele trudności, można zastosować Volvo FE z kabiną niskowejściową. Dzięki obniżeniu pozycji kierowcy i przesunięciu go do przodu, kierowca ma lepszą bezpośrednią widoczność otoczenia pojazdu. Do przypadku większych modeli Volvo Trucks dostępny jest system kamer śledzących. Dzięki wymianie lusterek bocznych na kamery kierowcy zyskują lepszą widoczność wokół narożników kabiny, a także wokół boków samochodu ciężarowego.

 

Podobnie jak w przypadku innych pojazdów budowlanych, podwozia Volvo są dostępne w szerokiej gamie różnych konfiguracji, dzięki czemu można je dostosować do wszystkich najważniejszych wymagań producentów betoniarek.

 

„Możemy zaoferować pięć osi i zawieszenie pneumatyczne dla naprawdę dużych betoniarek oraz różne rodzaje wałów odbioru mocy dla betoniarek” – mówi Muamer Music, kierownik ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks. „Naszym celem jest zaoferowanie podwozia, do którego można podłączyć mieszarkę i dostarczyć klientowi. Nie współpracujemy z preferowanym producentem – chcemy, aby nasze podwozia były jak najbardziej elastyczne i spełniały potrzeby klienta.

W przypadku większych projektów Volvo Trucks często współpracuje z Volvo Construction Equipment, aby połączyć usługi i rozwiązania w jedną, kompleksową ofertę.

Wiele ścieżek prowadzących do dekarbonizacji

Jednym z największych wyzwań stojących przed branżą budowlaną jest konieczność ograniczenia emisji dwutlenku węgla i odejścia od oleju napędowego, a także konieczność ograniczenia hałasu na miejskich placach budowy. Najbardziej opłacalne paliwo alternatywne będzie się różnić w zależności od rynku i segmentu, lecz na szczęście wszystkie modele Volvo Trucks są dostępne z układem napędowym w pełni elektrycznym lub zasilanym gazem.

 

Elektryczne samochody ciężarowe z napędem akumulatorowym generują minimalny hałas i nie emitują spalin. Dzięki temu doskonale nadają się do stosowania w strefach o niskiej i zerowej emisji lub w pobliżu obszarów mieszkalnych. Niski poziom hałasu pozwala na pracę także w nocy. Dowiedz się więcej o ofercie pojazdów elektrycznych Volvo Trucks przeznaczonych do zastosowań budowlanych.

 

Jeśli nie można zastosować napędu elektrycznego, są do dyspozycji samochody ciężarowe zasilane gazem. W porównaniu z olejem napędowym LNG emituje do 20% mniej CO2 jako paliwo do samochodów ciężarowych. W przypadku zasilania bio-LNG emisje CO2 można ograniczyć praktycznie do zera. Silniki spalinowe Volvo Trucks są w pełni kompatybilne z paliwem HVO, które może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%, w zależności od sposobu jego produkcji.1 Kilka silników w ofercie Volvo Trucks może również wykorzystywać biodiesel, który może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 70%.

 

„Cele zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji dwutlenku węgla faktycznie zwiększają popyt na paliwa alternatywne w branży budowlanej” – mówi Muamer Music. Coraz częściej jest to czynnik brany pod uwagę w procesach przetargowych i wymaganiach klientów końcowych. Czystszy i cichszy transport jest również znacznie lepszy dla wszystkich osób pracujących lub mieszkających w pobliżu samochodów ciężarowych”.

 

1Källmén, A. i in., „Dane LCI dotyczące cyklu od wydobycia do spalania paliw HVO na rynku szwedzkim”. Raport nr 2019:04, f3 Szwedzkie Centrum Wiedzy o Odnawialnych Paliwach Transportowych, Szwecja.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ofercie pojazdów budowlanych Volvo Trucks, a także o pełnym zakresie dostępnych specyfikacji i funkcji, skontaktuj się z najbliższym dealerem Volvo Trucks.