Trucks

Dane techniczne Volvo FL

Wszystko, co trzeba wiedzieć o Volvo FL, ze szczegółami.

Układ napędowy

Znajdź dane techniczne silników, skrzyń biegów, tylnych osi (wraz z przełożeniami), konfiguracji układu napędowego i przystawek odbioru mocy.

Elektryczny do średnich obciążeń – moc/moment obrotowy

 

D5 – moc/moment obrotowy


Moc maks. wg: EC 582/2011

D8 – moc/moment obrotowy
 

Moc maks. wg: EC 582/2011

Elektryczne​

Volvo FL

Wydajność

Do 180 kW (240 KM) mocy ciągłej

Zasięg​

do 450 km

Czas ładowania (pełne naładowanie)

8 h przy AC (43 kW) 2,3 h przy DC (150 kW)

Pojemność akumulatora

280–565 kWh, 3–6 akumulatorów

  
Olej napędowy

D5

D8

Poziom emisji spalin

Euro 6

Euro 6

Liczba cylindrów

4

6

Pojemność skokowa

5,1 dm³

7,7 dm³

Skok tłoka

135 mm

135 mm

Średnica cylindra

110 mm

110 mm

Stopień sprężania

17.5:1

17.5:1

Zakres ekonomiczny

1100–1800 obr/min

1000–1700 obr/min

Moc hamulca wydechowego 

80 kW (2800 obr/min)

120 kW (2800 obr/min)

Moc hamulca kompresyjnego* 

170 kW (2800 obr/min)

Liczba filtrów oleju

1

1

Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem

15 l

20 l

Całkowita pojemność układu chłodzenia

13 l

17 l

 

* opcja

  

 

 D5 210 KM (154 kW)

 

  
 

Moc maks. przy 2200 obr/min

210 KM

  
 

Maks. moment obr. przy 1100–1700 obr/min

800 Nm

  
 

D5 240 KM (177 kW)*

 

  
 

Moc maks. przy 2200 obr/min

240 KM

  
 

Maks. moment obr. przy 1200–1600 obr/min

900 Nm

  
 
*dostępne z B100, biodiesel
   

  

 

D8 250 KM (184 kW)

 

  
 

Moc maks. przy 2100 obr/min

250 KM

  
 

Maks. moment obr. przy 900–1700 obr/min

950 Nm

  
 

D8 280 KM (206 kW)

 

  
 

Moc maks. przy 2100 obr/min

280 KM

  
 

Maks. moment obr. przy 950–1700 obr/min

1050 Nm

  
 

D8 320 KM (235 kW)*

   
 

Moc maks. przy 2100 obr/min

320 KM  
 

Maks. moment obr. przy 1050–1600 obr/min

1200 Nm  
 

 

*dostępne z B100, biodiesel

   

Okres wymiany oleju
Do 100 000 km lub raz na dwa lata z VDS5.

 

Wymagania dotyczące paliwa

EN 590 (norma europejska), zawartość siarki maks. 10 ppm.

Przystawka odbioru mocy napędzana od silnika
Przełożenie 1:1, moment obrotowy do 600 Nm (dostępny zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju). 

 

Przystawka odbioru mocy napędzana od silnika

 

Moment obrotowy

Przełożenie 

PTER-DIN

600 Nm*

1:1

 

PTER-1400

600 Nm*

1:1

 

PTER-100

600 Nm*

1:1

 
    

* moment obrotowy dostępny zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju. Przy AT2412 maksymalny moment obrotowy podczas jazdy = 150 Nm.

Manualne skrzynie biegów
 

Manualne skrzynie biegów są wyposażone w układ wspomagania zmiany biegów. Krótka dźwignia zmiany biegów jest umieszczona na tablicy rozdzielczej i odizolowana od drgań. Skok dźwigni jest krótki i precyzyjny. Wszystkie skrzynie biegów mogą być wyposażone w przystawkę odbioru mocy.

Typ

Bieg najwyższy

Maks. moment obr. (Nm)Konstrukcyjna DMC zestawu (tony)

ZTO1006

6

1050

32.5

ZTO1109

9120044

STO8006

685024
    

Automatyczne skrzynie biegów


6-biegowa automatyczna skrzynia biegów lub 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów z trzema trybami jazdy.

Typ

Bieg najwyższy

Maks. moment obr. (Nm)Konstrukcyjna DMC zestawu (tony)

AL306

6

1600

36

8AP1200

8

1200

36

    

Osie tylne

Typ

Przekładnia główna

Maks. moment obr. (Nm)

Maks. dopuszczalny nacisk na oś (t)

Konstrukcyjna DMC zestawu (t)

Osie z pojedynczą przekładnią główną

RSS0819A

Oś pojedyncza

Hipoidalna

950

8.5

19

RSS1125A

Oś pojedyncza

Hipoidalna

1050

11.5

25

RSS1132A

Oś pojedyncza

Hipoidalna

1050

11.5

32.5

RSS1344C

Oś pojedyncza

Hipoidalna

2600

13

44

      

Zwolnica

RSH1140C*

Oś pojedyncza 

Hipoidalna

1200

11

40

      

* Tylko dla Volvo FL 4×4

 

Przełożenia tylnych osi

RSS0819A

RSS1125A

RSS1132A

RSH1140C

RSS1344C

3.31:1

3.58:1

3.78:1

5.86:1

3.70

3.58:1

3.73:1

4.13:1

6.31:1

4.11

3.73:1

3.90:1

4.50:1

 

4.63

3.91:1  

4.11:1

5.14:1

 

5.29:1

4.10:1

4.33:1

5.67:1

 

6.17:1

4.30:1

4.63:1

6.17:1

 

 

4.56:1

4.88:1

 

 

 

4.88:1

5.13:1

 

 

 

5.13:1

5.29:1

 

 

 

5.29:1

5.57:1

 

 

 

5.57:1

5.86:1

 

 

 

5.86:1

 

 

 

 
     

 

D5 210 KM

D5 240 KM

D8 250 KM

D8 280 KM

D8 320 KM

Skrzynie biegów

     

8AP1200

AL306

   

STO8006

    

ZTO1006

  

ZTO1109

   
      

Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną

     

RSS0819A

   

RSS1125A

 

RSS1132A

 

RSS1344C

   
      

Osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół

     

RSH1140C

   
      

Istnieje duży wybór przystawek odbioru mocy niezależnych oraz zależnych od sprzęgła, napędzających wszystkie rodzaje osprzętu.

Napędzane od silnika

 

PTER-DIN: Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru mocy przeznaczona do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTER1400: Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru z połączeniem kołnierzowym do napędu pompy hydraulicznej.
PTER100: Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru z połączeniem kołnierzowym do napędu pompy hydraulicznej.

Napędzane od skrzyni biegów

 

PTR-HF/FH/ZF: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-HP/PH/ZF: Przystawka ze złączem do pompy, nisko- lub wysokoobrotowa.

Kabina

Znajdź informacje o wymiarach, wysokości nad podłożem i wyposażeniu kabin

Volvo FL Day cab

Kabina dzienna


Kabina dzienna zapewnia kierowcy wygodne i ergonomiczne środowisko pracy. Wysokość wnętrza: 1605 mm

short sleeper cab

Krótka kabina sypialna


Krótka kabina sypialna oferuje dodatkową przestrzeń, którą można wyposażyć w jedną leżankę lub wykorzystywać jako biuro z dodatkowymi schowkami. Wysokość wnętrza: 1605 mm.

volvo-crew-cab

Kabina załogowa


Kabina załogowa oferuje miejsca dla dodatkowych pasażerów, łącznie do 7 osób. Wysokość wnętrza: 1605 mm.

Zawieszenie kabiny

Przednia część kabiny ma gumowe zawieszenie w formie poduszki amortyzującej niewielkie ruchy pionowe, podczas gdy tylna część ma zawieszenie na sprężynach śrubowych i amortyzatorach.


Kolory kabin

Dostępne w 300 stałych wariantach. Można zamówić dodatkowe kolory.


Fotel kierowcy

Dostępne są trzy warianty: Comfort, Standard i Economy. Wszystkie trzy fotele posiadają regulację oparcia, położenia wzdłużnego, wysokości i pochylenia oraz są wyposażone w zagłówek.


Fotel pasażera

Dostępne są trzy warianty: Standard, Economy lub Basic


Leżanki

Leżanka jest oferowana w wersji jedno- lub dwuczęściowej, o szerokości 580 lub 780 mm. W opcji są dostępne: poręcz zabezpieczająca przy leżance i czujnik dymu w kabinie.


Schowki wewnętrzne

Kabina ma wiele praktycznych i łatwo dostępnych schowków na dokumenty i rzeczy osobiste. Nad przednią szybą znajdują się dwa schowki zabezpieczone pokrywą lub siatką, a także cztery kieszenie o rozmiarze DIN. W opcji dostępnych jest szereg różnych schowków, w tym mocowanych na pokrywie tunelu silnika, i wieszaki na ubrania.


Wywietrznik dachowy

Kabina może być wyposażona w wywietrznik dachowy, uchylany o 50 mm. Wywietrznik może być obsługiwany ręcznie lub elektrycznie.


Koło kierownicy

Koło kierownicy ma średnicę 460 lub 500 mm, zależnie od konfiguracji samochodu ciężarowego. Jest wyposażone w mechanizm regulacji z blokadą zwalnianą pneumatycznie.


Układ klimatyzacji

Układ ogrzewania kabiny jest dostępny w dwóch wariantach: jako ręcznie sterowany układ ogrzewania lub ręcznie sterowany układ ogrzewania
i klimatyzacji. Można również zamówić parkingowe ogrzewanie kabiny o wydajności 2 kW (opcja).


Tapicerka foteli

Tkanina tekstylna.


Tapicerka ścian

Tkanina tekstylna.

Ogrzewanie kabiny

Układ ogrzewania kabiny jest dostępny w dwóch wariantach: jako ręcznie sterowany układ ogrzewania lub ręcznie sterowany układ ogrzewania i klimatyzacji. Można również zamówić parkingowe ogrzewanie kabiny o wydajności 2 kW (opcja).


Schowki wewnętrzne

Kabina ma wiele praktycznych i łatwo dostępnych schowków na dokumenty i rzeczy osobiste. Nad przednią szybą znajdują się dwa schowki zabezpieczone pokrywą lub siatką, a także cztery kieszenie o rozmiarze DIN. W opcji dostępnych jest szereg różnych schowków, w tym mocowanych na pokrywie tunelu silnika, i wieszaki na ubrania.


Sygnały dźwiękowe

Do wyboru są dwa dodatkowe typy klaksonów – dwa klaksony montowane na dachu, sterowane pneumatycznie lub jeden klakson elektryczny pod przednią pokrywą.


Leżanka (kabina komfort)

Leżanka jest oferowana w wersji jedno- lub dwuczęściowej, o szerokości 580 lub 780 mm. W opcji są dostępne: poręcz zabezpieczająca przy leżance i czujnik dymu w kabinie.

Podwozie

Znajdź informacje o wysokościach podwozia, dopuszczalnym nacisku na oś przednią, zawieszeniu tylnym, wysokości sprzęgu, ciągnikach siodłowych, cechach podwozia i układzie hamulcowym.

Niska

około 810–830 mm

Med

około 860 mm

Wysoka

około 950 mm

X-High

około 960 mm

XX-High*

około 1175 mm
  

* Tylko dla Volvo FL 4×4

 PneumatyczneMech.
Niska4,0/4,5 t4.2
Med 4,5/5,0/5,8 t
Wysoka 5,0/5,6/5,8/6,3 t
X-high7,1 t7,1/7,5 t
XX-high 5,6 t
   

TypZawieszenieNośność osiPrzekładnia główna
RAD - L80Mech.11,5 tPojedyncza
RAD - KRPneumatyczne13 tPojedyncza
RAD - A2VPneumatyczne10,5 tPojedyncza
    

Dostępne są belki holownicze do podłączania przyczep.

Zbiorniki paliwa
Zbiorniki paliwa są dostępne w wersjach z tworzywa sztucznego, stali lub aluminium. Ich pojemność wynosi od 80 do 300 l. Ponadto, dostępny jest zestaw dwóch połączonych zbiorników 215-litrowych – łączna pojemność 430 l.

Zbiorniki AdBlue
Zbiornik AdBlue jest wykonany z tworzywa sztucznego i ma pojemność 32 litrów. W zbiornik jest wbudowana pompa AdBlue. Zbiornik ten występuje w wariancie dla pojazdów ze zbiornikiem paliwa z prawej strony (ADTP-R) oraz w wariancie dla pojazdów ze zbiornikiem paliwa z lewej strony (ADTP-L).

Hamulce Volvo FL są sterowane pneumatycznie i wyposażone w wentylowane tarcze hamulcowe, zarówno na osi przedniej, jak i tylnej. Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically Controlled Brake System) cechuje się szybką reakcją oraz mniejszym zużyciem elementów roboczych. Funkcje układu hamulcowego obejmują m.in. układ antyblokujący ABS, sterowanie blokadą mechanizmu różnicowego i hamowanie mieszane (Brake Blending). W ramach funkcji hamowania mieszanego układ wykorzystuje wszystkie dostępne urządzenia hamujące, dzięki czemu opony i hamulce zasadnicze zużywają się wolniej i bardziej równomiernie. Rozszerzony pakiet EBS zawiera funkcję wspomagania przy ruszaniu pod górę. Tarcze hamulcowe dostępne są w różnych rozmiarach, zależnie od zastosowania pojazdu.

EBS Medium

Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje:

 

Rejestrator stanu EBS

Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.

 

Wspomaganie przy ruszaniu pod górę

Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.

 

Analiza zużycia okładzin hamulcowych

Ostrzeżenie o stanie hamulców – funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)

 

Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego

Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).

Zwalniacz hydrodynamiczny do skrzyń biegów AL306
Kompaktowy zintegrowany zwalniacz hydrodynamiczny (RET-HYDR i RET-TPT) jest zamontowany na skrzyni biegów. Rozwija maksymalną moc hamowania 400 kW.

Maks. przełożenie dynamiczne przekładni hydrokinetycznej (TC421) wynosi 1,77:1.

Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:

Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2- i 3-osiowych.

Światła hamowania awaryjnego

Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę.

 

Zwalniacz hydrodynamiczny

Kompaktowy zwalniacz hydrodynamiczny montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.

Karty danych technicznych

Dane – wszystko, czego potrzebujesz. Korzystając z następujących łączy, możesz pobrać karty danych technicznych Volvo FL w formacie PDF.

  • FL Rigid
FL Rigid

Masz pytanie?

Odpowie na nie Twój dealer Volvo Trucks. Zadzwoń, złóż mu wizytę lub zaproś go do siebie.