Odważna modernizacja aerodynamicznych kabin Volvo Trucks była długim procesem. Dyrektor ds. projektowania, Jonathan Disley, wyjaśnia, jak nowa tożsamość i funkcjonalność kabin wpisuje się w nową erę sprawności energetycznej.
W 2019 r. UE potwierdziła, że wprowadzi zmiany do dyrektywy dotyczącej mas i wymiarów samochodów ciężarowych, co otworzy nowe możliwości projektowania. Zespół projektantów nadwozia Volvo Trucks rozmawiał wcześniej z inżynierami na temat ulepszonej aerodynamicznej kabiny, która zoptymalizuje sprawność energetyczną przedsiębiorstw z branży transportu ciężarowego. Przyszedł czas na wprowadzenie niezwykłych modernizacji.
„Zmiana w prawodawstwie UE była dla nas doskonałą okazją do zwiększenia wydajności i wykorzystania naszych wcześniejszych dokonań” — mówi Jonathan Disley. „Chcieliśmy stworzyć samochód ciężarowy o wyraźnie większej wydajności osiągniętej dzięki naciskowi na prostotę i aerodynamikę”.
W ścisłej współpracy z ekspertami i inżynierami Volvo Trucks ds. aerodynamiki zespół projektowy zaczął zastanawiać się, jaki kształt i udoskonalenia kabiny zwiększą jej sprawność energetyczną.
„Szukaliśmy najnowszych inspiracji w dziedzinie aerodynamiki, od samochodów po statki, a nawet lotnictwo. Naszym celem było opracowanie przyszłościowego modelu. Chcieliśmy także wykorzystać nasze skandynawskie dziedzictwo i elementy klasycznego designu Volvo” — mówi Jonathan Disley.
Zaczęliśmy od tworzenia tablic graficznych i szkiców oraz prowadzenia dogłębnych dyskusji na temat koncepcji projektu i przepisów UE. To doprowadziło do jednej z największych i najbardziej ekscytujących zmian — nowego Volvo FH Aero, które zostało wydłużone o 240 mm, aby zmaksymalizować sprawność aerodynamiczną. Starannie obliczono i zmieniono również wymiary dolnych i górnych narożników przedniej części kabiny, wprowadzając gładsze i bardziej zakrzywione linie w celu zoptymalizowania przepływu powietrza wokół samochodu ciężarowego.
W kabinach Volvo FH Aero i kabinach standardowych nowy system kamer monitorujących o eleganckiej konstrukcji „skrzydłowej” zastępuje lusterka boczne, poprawiając przepływ powietrza. Nowe, liniowe światła pozycyjne, które nawiązują do kultowych świateł Volvo w kształcie litery V, znajdują się w górnych rogach przedniej części nadwozia i są wizualnie zintegrowane z ozdobnymi panelami.
Jednocześnie zmieniono wygląd kultowego znaku Volvo Iron Mark. Teraz jest większy, z uproszczonym, eleganckim wyglądem odzwierciedlającym cyfrową, wydajną erę.
„Praca nad zmianami modelu trwała jeszcze przed pandemią” — wyjaśnia Jonathan Disley. „Pomimo trudności praktycznych, znaleźliśmy sposób, aby powoli, metodą drobnych kroków, realizować nasz główny cel — wygląd i styl najwyższej jakości, który pozwala oszczędzać paliwo i energię, przynosząc prawdziwe korzyści operatorom samochodów ciężarowych”.
W elektrycznych samochodach ciężarowych Volvo górna i dolna osłona chłodnicy mają nową, wydajną konstrukcję o strukturze plastra miodu, która tworzy jednolity, wyrafinowany wygląd. Całość uzupełniają czarne reflektory i biały znak Volvo Iron Mark.
„Celem był prosty skandynawski design, który odzwierciedlałby nasze dążenie do zrównoważonego rozwoju i elektromobilności” — wyjaśnia Jonathan Disley.
W samochodach ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym górna osłona chłodnicy ma ten sam efektowny wzór plastra miodu, co w elektrycznych samochodach ciężarowych. Dzięki tej zmianie klienci mogą wybrać wykończenie dolnej części przodu Volvo FH w podstawowych lub wzbogaconych kolorach wykończenia. W Volvo FH16 wykończenie jest odważniejsze, z jasnymi chromowanymi elementami, srebrną górną i ciemną chromowaną dolną osłoną chłodnicy, co zapewnia bardziej wyrazisty wygląd.
„Chcieliśmy stworzyć samochody ciężarowe o wyraźnie większej wydajności osiągniętej dzięki naciskowi na prostotę i aerodynamikę”.
Zespół projektowy zdecydował się również na zwiększenie przestrzeni między przednią szybą a dolną osłoną chłodnicy na potrzeby oznakowania marką klienta i partnera.
„Nie chodziło tylko o zaprojektowanie nowej, atrakcyjnej tożsamości — wysłuchaliśmy opinii klientów i zdaliśmy sobie sprawę, że jest to ważna cecha dla wielu firm z branży transportu ciężarowego” — mówi Jonathan Disley.
Dolną osłonę chłodnicy z wbudowanym stopniem można teraz całkowicie otworzyć, aby odkryć dodatkowe udogodnienie dla kierowcy — ławkę z uchwytami na kubki, na której można usiąść podczas przerwy w podróży. Linię podziału z przodu umieszczono niżej, co zwiększyło dynamikę designu.
„Chociaż zmiany dotyczą przede wszystkim sprawności energetycznej, oznaczają one także większe skupienie na kliencie, poprawę funkcjonalności i możliwości personalizacji samochodów ciężarowych” — mówi Jonathan Disley. „Jest to wynikiem panującej w Volvo atmosfery sprzyjającej współpracy, w której stale dzielimy się własnymi pomysłami i opiniami klientów oraz uwzględniamy je w swoich projektach”.
Wyraźna nowa „aerodynamiczna” tożsamość o skandynawskim charakterze, mająca zastosowanie w całej ofercie Volvo Trucks.
Volvo FH Aero i Volvo FH16 Aero — nowa era wydajności
Wszystkie modele samochodów ciężarowych Volvo (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)
Odważne, nowe cechy designu:
Możliwości dostosowania:
Przeprojektowany znak Volvo Iron Mark, znak słowny i emblematy: