Flota elektrycznych ciężarówek Volvo przejechała już ponad 250 milionów kilometrów w ruchu komercyjnym na całym świecie od 2019 roku. To równowartość 6200 okrążeń dookoła świata.
Ciężarówki odpowiadają za 5% globalnej emisji ekwiwalentów CO21 a elektryczne ciężarówki akumulatorowe są ważnymi narzędziami do redukcji śladu klimatycznego transportu towarów. Pokonanie tej samej odległości ciężarówkami z silnikiem Diesla zużyłoby ponad 78 milionów litrów2 oleju napędowego. Dzięki zastosowaniu elektrycznych ciężarówek emisja dwutlenku węgla z rury wydechowej została zmniejszona o 213 000 ton3.
„Wspaniale jest obserwować ten rozwój i to, jak firmy transportowe doceniają korzyści płynące z wykorzystania elektrycznych ciężarówek w codziennej działalności. Elektryczne ciężarówki ograniczają emisję spalin i zapewniają kierowcom wygodniejsze i cichsze środowisko pracy” – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
„Mimo to wszyscy wiemy, że przejście na napęd elektryczny postępuje zdecydowanie zbyt wolno. Brakuje nam warunków rynkowych, które sprawiłyby, że dekarbonizacja transportu byłaby opłacalna dla wszystkich firm transportowych. To musi się zmienić, jeśli chcemy zobaczyć więcej elektrycznych ciężarówek na drogach”.
Największymi rynkami zbytu dla elektrycznych ciężarówek Volvo są Niemcy, Holandia, Norwegia, Szwecja i Stany Zjednoczone. Oferta elektrycznych ciężarówek firmy obejmuje osiem modeli, które zaspokajają potrzeby w szerokim zakresie zastosowań – od dystrybucji miejskiej i gospodarki odpadami po transport regionalny i budownictwo. W ciągu sześciu lat elektryfikacji firma zdobyła bogate doświadczenie w optymalizacji wykorzystania energii elektrycznej, ładowania i serwisowania elektrycznych ciężarówek. W 2026 roku Volvo planuje wprowadzić na rynek elektryczny samochód ciężarowy o dużej ładowności o zasięgu do 600 km na jednym ładowaniu.
Oferowane modele elektrycznych ciężarówek Volvo to: Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric i VNR Electric.
Strategia Volvo Trucks w zakresie dekarbonizacji obejmuje samochody ciężarowe z napędem akumulatorowym i elektrycznym na ogniwa paliwowe, a także silniki spalinowe zasilane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz i wodór.
1. Trucking Industry Net-Zero Tracker, https://reports.weforum.org/docs/WEF_Net_Zero_Industry_Tracker_2024_Trucking.pdf
2. Na podstawie danych dla tego samego modelu porównywalnych samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla.
3. Zgodnie z obliczeniami well-to-wheel w ramach Global Logistics Emissions Council (GLEC) Framework v3.
LINK do zdjęć w wysokiej rozdzielczości.
Piotr Werner
E-mail: piotr.werner@volvo.com
tel: +48 607 100 028
Volvo Trucks dostarcza kompletne rozwiązania transportowe dla wymagających klientów profesjonalnych, oferując pełną gamę samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności. Obsługa klienta odbywa się za pośrednictwem globalnej sieci dealerów obejmującej 2200 punktów serwisowych w około 130 krajach. Samochody ciężarowe Volvo są produkowane w 12 krajach na całym świecie. W 2024 roku na całym świecie dostarczono około 134 000 samochodów ciężarowych Volvo. Volvo Trucks jest częścią Volvo Group, jednego z wiodących na świecie producentów samochodów ciężarowych, autobusów, sprzętu budowlanego oraz silników morskich i przemysłowych. Grupa dostarcza również kompletne rozwiązania w zakresie finansowania i serwisu. Praca Volvo Trucks opiera się na podstawowych wartościach, takich jak jakość, bezpieczeństwo i troska o środowisko.