Dekarbonizacja branży transportowej trwa, a ciężarówki zasilane akumulatorowo są jednym ze sposobów na osiągnięcie zerowej emisji spalin. W branży spożywczej i napojów transport odpowiada za 19%* wszystkich emisji.
Volvo Trucks połączyło siły ze światowej sławy szefem kuchni Marcusem Samuelssonem, który jest siłą kulinarną wielu międzynarodowych restauracji, aby pokazać, jak można wyeliminować lub ograniczyć do minimum emisję spalin z transportu drogowego w branży spożywczej i napojów.
Marcus Samuelsson postawił sobie wyzwanie przygotowania wykwintnego posiłku ze wszystkich składników dostarczonych do jego kuchni przez ciężarówki elektryczne lub ciężarówki napędzane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz lub biodiesel.
„To była pierwsza kolacja tego typu i jestem niesamowicie podekscytowany, że mogę w niej uczestniczyć. W tym projekcie musiałem pomyśleć o transporcie jako składniku, prawda? To główna postać! Dlatego pokochałem to wyzwanie. Ponieważ kiedy już to zrobimy, branża będzie się rozwijać. Mam nadzieję, że pewnego dnia wszyscy szefowie kuchni napiszą w menu, w jaki sposób jedzenie było transportowane do restauracji, a to stanie się nowym premium” — mówi Marcus Samuelsson.
W menu znalazł się dorsz w glazurze miso, kapusta, raki, sałatka ogórkowa i niemieckie wino Riesling.
Składniki kolacji łącznie przejechały około 2700 kilometrów drogą lądową, przy czym 86% tego dystansu pokonały ciężarówki elektryczne emitujące zero emisji spalin. Pozostałe kilometry zostały pokonane przez ciężarówki napędzane paliwami odnawialnymi.
„Ta kampania idealnie pasuje do marki Volvo – sprawia, że zrównoważony rozwój w branży transportowej staje się zrozumiały i namacalny, poprzez zastosowanie go do posiłku w restauracji – coś, z czym każdy może się utożsamić, mówi Katarina Adamson, Head of Global Brand & Communication w Volvo Trucks. Kontynuuje: „Celem jest dotarcie do nabywców transportu w branży spożywczej i napojów, ponieważ ich decyzje i wymagania mogą znacząco wpłynąć na kierunek i tempo w kierunku zrównoważonych rozwiązań transportowych”.
Wyzwanie okazało się wysiłkiem całego zespołu, w który zaangażowano kilka firm spożywczych i napojów, plantatorów i dostawców usług transportowych – którzy zostali zaproszeni na kolację serwowaną w lokalnej restauracji w Göteborgu w Szwecji.
O Marcusie Samuelssonie
Marcus Samuelsson jest kulinarną siłą napędową wielu międzynarodowych restauracji, w tym cenionej Red Rooster Harlem w Nowym Jorku (gdzie w szczególności obsługiwał prezydenta Baracka Obamę). Jest również zdobywcą nagrody Emmy, osobowością telewizyjną i utalentowanym autorem z historią znaczącego zaangażowania w przedsięwzięcia filantropijne. W ramach tej kampanii Marcus został wyzwany do stworzenia kolacji światowej klasy ze wszystkich składników dostarczonych do kuchni przez ciężarówki elektryczne lub ciężarówki napędzane paliwami odnawialnymi.
Dostarczono 5000 elektrycznych ciężarówek
Volvo Trucks jest światowym liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych i sprzedało ponad 5000 elektrycznych ciężarówek klientom w 50 krajach. Obecna gama elektrycznych ciężarówek Volvo składa się z ośmiu modeli dostosowanych do różnych potrzeb transportowych, w tym dystrybucji miejskiej i regionalnej, a także budownictwa i wywozu śmieci. W 2024 r. Volvo miało 47% udziałów w segmencie pojazdów elektrycznych w Europie (ciężkie ciężarówki o ładowności 16 ton i więcej), a firma miała również wiodący udział w segmencie pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej.
Trzytorowa strategia Volvo zmierzająca do zerowej emisji
Volvo Trucks napędza dekarbonizację transportu, aby osiągnąć cel zerowej emisji netto do 2040 r., korzystając ze strategii technologii trójścieżkowej. Podejście to opiera się na silnikach elektrycznych zasilanych akumulatorem, ogniwami paliwowymi i silnikach spalinowych, które działają na paliwach odnawialnych, takich jak zielony wodór (wytwarzany przez rozszczepienie wody na wodór i tlen przy użyciu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych), biogaz (Bio-LNG) lub biodiesel i HVO (hydropreparowany olej roślinny).
* Li, M., Jia, N., Lenzen, M. et al. Global food-miles account for nearly 20% of total food-systems emissions. Nat Food 3, 445–453 (2022). https://doi.org/10.1038/s43016-022-00531-w
LINK do zdjęć w wysokiej rozdzielczości
Stefan Elfström
Media Relations Director, Volvo Trucks
Email: stefan.elfstrom@volvo.com
Tel: +46 708 25 30 72
Press images and films are available in the Volvo Trucks’ Media Hub: https://media.volvogroup.com/dam
Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,200 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2024 approximately 134,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care. and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.