Pięć lat temu Volvo Trucks wprowadziło na rynek samochody ciężarowe, które mogą być zasilane skroplonym biogazem, często nazywanym bio-LNG. Jest to paliwo odnawialne, które można wytwarzać z wielu rodzajów odpadów organicznych, w tym resztek żywności. Paliwo może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 100%.
„Biogaz stanowi doskonałe uzupełnienie transportu elektrycznego, pomagając przewoźnikom w realizacji ich ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju i dążeniu do transportu neutralnego dla klimatu” — mówi Daniel Bergstrand, Product Manager w zakresie samochodów ciężarowych napędzanych gazem w Volvo Trucks.
Ciężarówki napędzane gazem, Volvo FH i FM, zyskują nową jednostkę napędową o mocy 500 KM, która dołącza do poprzednich silników o mocy 420 i 460 KM. Silniki gazowe otrzymały również znaczne ulepszenia techniczne, które sprawiają, że są nawet o 4% bardziej oszczędne**, co wraz z nowym, o 10% większym zbiornikiem paliwa, przyczynia się do zwiększenia zasięgu.
„Nasze wydajne samochody ciężarowe na gaz mają osiągi porównywalne z ich odpowiednikami z silnikiem Diesla. Tankowanie jest prawie tak szybkie, jak w przypadku ciężarówki z silnikiem Diesla, a rozwijająca się sieć ponad 600 stacji paliw zarówno dla bio-LNG, jak i LNG w Europie sprawia, że są one idealne do transportu długodystansowego” – wyjaśnia Daniel Bergstrand.
Żadne pojedyncze rozwiązanie nie rozwiąże problemu zmian klimatycznych
Wzmocniona gama pojazdów napędzanych gazem dobrze wpisuje się w plan strategiczny Volvo Trucks zmierzający do osiągnięcia zerowej emisji: samochody ciężarowe z napędem elektrycznym, samochody ciężarowe z ogniwami paliwowymi i silniki spalinowe napędzane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz, HVO, a nawet ekologiczny wodór.
„Potrzebnych jest kilka rozwiązań technicznych, ponieważ dostępność infrastruktury energetycznej i paliwowej znacznie różni się w zależności od kraju i regionu, a także dlatego, że wymagania dotyczące każdego zadania transportowego mogą się różnić” — komentuje Daniel Bergstrand.
Ogromne plany zastąpienia kopalnego LNG bio-LNG w Europie
Oczekuje się, że europejska produkcja bio-LNG szybko wzrośnie, aby odejść od stosowania kopalnego LNG. Komisja Europejska przedstawiła plan o nazwie REPower EU, w którym nacisk kładziony jest na stworzenie znacznie zwiększonych krajowych zdolności produkcyjnych dla różnych rodzajów energii. Plan zakłada dziesięciokrotne zwiększenie rocznej produkcji biogazu do 2030 r.*, a sektor już rozpoczął fazę szybkiego wzrostu. Również poza Europą rośnie zainteresowanie potencjałem biogazu.
Fakty na temat samochodów ciężarowych Volvo z napędem gazowym:
• Modele produktów: Volvo FH, FM i FMX.
• Poziomy mocy: 420, 460 i 500 KM.
• Paliwo: bio-LNG (płynny biogaz) lub LNG. Do zainicjowania zapłonu gazu używana jest niewielka ilość oleju napędowego lub HVO (mokra świeca zapłonowa).
• Zasięg: do 1000 km**.
• Technologia silnika: Dzięki wykorzystaniu wysokiej sprawności silnika o zapłonie samoczynnym osiąga się takie same właściwości jezdne jak w przypadku ciężarówki z silnikiem pracującym w cyklu Diesla, co umożliwia jazdę z dużymi obciążeniami i pokonywanie długich dystansów.
• Nowe silniki gazowe Euro 6 step E są do 4% bardziej oszczędne** niż silniki step D.
• Zmodernizowane silniki gazowe – zwiększenie sprawności silników osiągnięto dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy i tłoków charakteryzujących się niższym współczynnikiem tarcia, wraz z nową turbosprężarką, pompą oleju o zmiennej wydajności oraz nowym systemem wentylacji skrzyni korbowej.
Fakty dotyczące skroplonego gazu:
• Bio-LNG (zwany także LBG) jest paliwem odnawialnym, jakim jest biogaz płynny (biometan). Wszelkie odpady organiczne można poddać fermentacji w celu wytworzenia biogazu, na przykład osady z oczyszczalni ścieków, odpady żywnościowe, obornik i inne produkty odpadowe.
• LNG (skroplony gaz ziemny) to gaz kopalny (metan), który jest wydobywany z podziemnych lub podmorskich rezerw.
• Proces skraplania biogazu jest taki sam jak w przypadku LNG; gaz jest schładzany do –162 °C. W trakcie schładzania paliwo LNG zmniejsza swoją objędtość, co umożliwia zabranie na pokład pojazdu ciężarowego znacznie większej ilości energii, co znacznie zwiększa zasięg.
• Celem Komisji Europejskiej (REPower EU) jest dziesięciokrotne zwiększenie rocznej produkcji biogazu do 35 miliardów metrów sześciennych do 2030 roku*. Potwierdzono już gotowość ponad 78 instalacji bio-LNG w Europie do 2024 r. Oczekuje się, że Niemcy i Włochy wraz z Holandią będą wiodącymi krajami bio-LNG w nadchodzących latach.
Aleksandra Pytlińska
E-mail: aleksandra.pytlinska@volvo.com
Tel: +48 571 301 760
Volvo Trucks dostarcza kompletne rozwiązania transportowe dla wymagających klientów profesjonalnych, oferując pełną gamę samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności. Obsługa klienta odbywa się za pośrednictwem globalnej sieci dealerów obejmującej 2200 punktów serwisowych w około 130 krajach. Samochody ciężarowe Volvo są produkowane w 12 krajach na całym świecie. W 2023 roku na całym świecie dostarczono około 145 000 samochodów ciężarowych Volvo. Volvo Trucks jest częścią Volvo Group, jednego z wiodących na świecie producentów samochodów ciężarowych, autobusów, sprzętu budowlanego oraz silników morskich i przemysłowych. Grupa dostarcza również kompletne rozwiązania w zakresie finansowania i serwisu. Praca Volvo Trucks opiera się na podstawowych wartościach, takich jak jakość, bezpieczeństwo i troska o środowisko.