W piątek, 9 września 28 kierowców samochodów ciężarowych z całego świata spotkało się na torze testowym Volvo Trucks w Goeteborgu, w Szwecji, by rywalizować ze sobą w decydującej rundzie konkursu Drivers' Fuel Challenge. Zadaniem uczestników było pokonanie pojazdem Volvo FH toru o długości 6,9 km, zużywając przy tym jak najmniej paliwa. Ale to nie wszystko: w tegorocznej edycji konkursu, ci, którzy ukończyli swój przejazd przed upływem określonego czasu, otrzymywali dodatkowe punkty.
W dzisiejszych czasach decydujące znaczenie dla firm transportowych ma dotrzymywanie terminów dostaw. Dzięki wprowadzeniu ograniczenia czasowego, Drivers' Fuel Challenge jeszcze lepiej weryfikuje umiejętności, jakich wymaga się od kierowców w ich codziennej pracy. Żeby wygrać, kierowca musi wyjątkowo starannie zaplanować jazdę, przewidywać manewry i oszczędzać paliwo - mówi Ricard Fritz, wiceprezes ds. produktów i sprzedaży pojazdów w Volvo Trucks.
Warunkiem powodzenia w konkursie było osiągnięcie dużej prędkości średniej przy jak najniższym zużyciu paliwa - a umożliwiło to Volvo FH wyposażone w niedawno udoskonalony układ napędowy.
Istotą naszego zmodernizowanego układu napędowego jest perfekcyjne współdziałanie silnika i skrzyni biegów w celu zapewnienia jeszcze większej efektywności transportu - mówi Mats Franzén, menedżer produktu ds. silników w dziale Powertrain Components Volvo Trucks.
Na koszty paliwa przypada około jedna trzecia całkowitych kosztów firmy transportowej. Dlatego Volvo Trucks nieustannie reaguje na rosnące wymagania klientów w zakresie ekonomicznego transportu. Jednak aby prowadzić naprawdę ekonomiczną działalność transportową, nie wystarczy dysponować nowoczesnym samochodem ciężarowym - potrzebny jest również dobry kierowca. I to właśnie jest powód, dla którego Volvo Trucks przykłada wielką wagę do procedur przekazania pojazdu i profesjonalnego szkolenia kierowców.
Poprzez Drivers' Fuel Challenge chcemy pokazać, ile tak naprawdę zależy od dobrego kierowcy. Kierowca jeżdżący ekonomicznie może zapewnić swojej firmie nawet dziesięcioprocentowe oszczędności na kosztach paliwa. W dłuższej perspektywie sumują się one w pokaźne kwoty. Osobiście jestem pod dużym wrażeniem tego, jak doskonale kierowcy potrafili wykorzystać potencjał i technologię samochodów ciężarowych - podkreśla Lene Larsen, menedżer projektu ds. Drivers' Fuel Challenge w Volvo Trucks.
Zwycięstwo w Drivers' Fuel Challenge było nie lada wyczynem. W finale konkursu rywalizowało ze sobą 28 najlepszych kierowców z całego świata, wyłonionych w finałach regionalnych i krajowych, spośród ponad 12 000 uczestników.
Z tej grupy do ścisłego finału zakwalifikowało się czterech finalistów: Stanislav Martynov z Rosji, Emir Salihović z Bośni i Hercegowiny, Tomáš Horčička z Czech i Kjetil Dale z Norwegii. Najlepszym z nich okazał się Tomáš Horčička.
Zwycięstwo w Drivers' Fuel Challenge jest dla mnie czymś niesamowitym. A ponieważ jestem kierowcą i jednocześnie właścicielem firmy transportowej, zdaję sobie sprawę, jak ważna jest umiejętność ekonomicznej jazdy - mówi Tomáš Horčička.
Oprócz tytułu "najbardziej ekonomicznego kierowcy samochodu ciężarowego na świecie" zwycięzca otrzymał zaproszenie dla dwóch osób na dowolny wyscig Formuły 1 jako gość specjalny.
W trakcie globalnego finału konkursu, reprezentujacy Polskę Piotr Krahel uzyskał drugi najniższy wynik zużycia paliwa w pierwszej porannej rundzie kwalifikacyjnej, jednak do zakwalifikowania się do dalszej rywalizacji zabrakło mu punktów bonusowych za czas przejazdu.
Jak wyglądał Drivers' Fuel Challenge
Do konkursu przystąpiły 42 kraje, z których 28 kierowców zakwalifikowało się do światowego finału Drivers' Fuel Challenge. W finale kierowcy mieli 12 minut i 30 sekund na pokonanie pojazdem Volvo FH trasy liczącej 6,9 km długości. Głównym celem było zużycie jak najmniejszej ilości paliwa. Dodatkowe punkty były przyznawane za krótszy od wyznaczonego czas przejazdu. Czynnik czasu w punktacji końcowej wzmocnił znaczenie utrzymywania dużej prędkości średniej podczas jazdy.
Fakty dotyczące zwycięzcy:
Imię i nazwisko Tomáš Horčička
Wiek: 34 lata
Narodowość: Czech
Zatrudnienie: Tomáš Horčička
Wynik: Paliwo (litry): 2,90. Czas: 10:40. Paliwo po doliczeniu premii (litry) 2,04.
Najnowsze dokonania Volvo Trucks w dziedzinie poprawy ekonomiki paliwowej:
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Fredrik Klevenfeldt, Media Relations Volvo Trucks
Tel.: +46 31 322 11 06,
e-mail: fredrik.klevenfeldt@volvo.com
Renata Stefańska-Sobczak, Menedżer ds. PR, Volvo Trucks, Polska,
tel.: +48 601 33 44 38,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com