Trucks

Polska

×

Nowy koncepcyjny samochód ciężarowy Volvo Trucks zużywa o ponad 30% mniej paliwa

Zużycie paliwa niższe o blisko jedną trzecią. Nowy pojazd koncepcyjny Volvo Trucks demonstruje możliwy sposób radykalnego zwiększenia wydajności w transporcie długodystansowym. Jednymi z tajemnic tego wyjątkowo niskiego zużycia paliwa są: aerodynamiczny kształt i mała masa własna.
Volvo trucks

 Volvo Trucks, przy wsparciu Szwedzkiej Agencji Energii, opracowało swój nowy pojazd koncepcyjny: Volvo Concept Truck. Jest on rezultatem realizowanego od pięciu lat projektu badawczego, którego celem jest opracowanie bardziej energooszczędnych pojazdów. Nowy koncepcyjny samochód ciężarowy zużywa o ponad 30% mniej paliwa.

Nieustannie kontynuujemy prace nad coraz bardziej energooszczędnymi pojazdami. To niezwykle ważny aspekt, zarówno w kontekście ochrony środowiska naturalnego, jak i redukcji kosztów po stronie naszych klientów. Jesteśmy dumni, że przodujemy w tym rozwoju. Nasz nowy koncepcyjny samochód ciężarowy pokazuje, jak bardzo ważny jest ciągły postęp techniczny - mówi Claes Nilsson, Prezes i Dyrektor Generalny Volvo Trucks.

Jednym z kluczowych czynników, odpowiedzialnych za tak niskie zużycie paliwa, jest aż o 40% większa całkowita sprawność aerodynamiczna ciągnika siodłowego i naczepy.

Zmodyfikowaliśmy cały zestaw drogowy pod kątem uzyskania jak najlepszych własności aerodynamicznych. Na przykład, zamiast lusterek wstecznych zastosowaliśmy kamery. Dzięki temu zmalał opór powietrza, więc do napędzania pojazdu potrzeba mniej energii - wyjaśnia Åke Othzen, główny menedżer projektu w Volvo Trucks.

Oprócz poprawy aerodynamiki, w pojeździe koncepcyjnym zastosowano nowo opracowane opony o mniejszym oporze toczenia. Ponadto, zmodyfikowana naczepa jest o dwie tony lżejsza od porównywalnej naczepy konwencjonalnej, co przekłada się na niższe zużycie paliwa lub większą ładowność. Projekt objął również zmiany w układzie napędowym. Zestaw drogowy był testowany na szwedzkich drogach jesienią 2015 r.

Prace nad Volvo Concept Truck trwają od 2011 roku, a ich celem jest zwiększenie efektywności transportu długodystansowego o 50 %.

Ponieważ pojazd koncepcyjny jest elementem programu badawczego, nie będzie dostępny w sprzedaży. Niemniej jednak, niektóre z zastosowanych w nim rozwiązań w dziedzinie aerodynamiki zostały już zaimplementowane przez Volvo Trucks w pojazdach produkowanych seryjnie. Niewykluczone, że w przyszłości dołączą do nich kolejne.

Fakty: Volvo Concept Truck

Wspólny projekt badawczy Szwecji i Stanów Zjednoczonych, realizowany przez Szwedzką Agencję Energii i Departament Energii USA. Jego amerykańska część: projekt American SuperTruck, koncentruje się na zwiększeniu efektywności transportu długodystansowego na rynku północnoamerykańskim.

Dane techniczne: Volvo Concept Truck

Model samochodu ciężarowego: Volvo FH 420

Silnik: Volvo D13 Euro 6

Fakty: Udoskonalenia w obszarze aerodynamiki:

  • Zoptymalizowane aerodynamicznie: naczepa i ciągnik siodłowy.
  • W celu zmniejszenia oporu powietrza konwencjonalne, zewnętrzne lusterka wsteczne zastąpiono kamerami. Dzięki temu osiągnięto także poprawę widoczności i bezpieczeństwa.
  • Aerodynamiczne boczne osłony podwozia skrywają także tylne koła ciągnika siodłowego. Pod podobnymi osłonami ukryto również wszystkie koła naczepy.
  • Aerodynamiczne spoilery tylne, wydłużające naczepę i redukujące opór powietrza.
  • Zoptymalizowany przepływ powietrza chłodzącego silnik
  • Zmniejszony opór powietrza z przodu ciągnika siodłowego, a także w strefie wnęk kół i stopni wejściowych.

Łącze do zdjęć o wysokiej rozdzielczości: tutaj

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z: 

Renata Stefańska-Sobczak, Menedżer ds. PR, Volvo Trucks, Polska,
tel. +48 601 33 44 38,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com