Zapewnienie dobrych właściwości jezdnych i jednocześnie niskiego zużycia paliwa jest o wiele większym osiągnięciem, niż zwykłe udoskonalenie jednego lub drugiego z tych aspektów - mówi Claes Nilsson, Prezes i Dyrektor Generalny Volvo Trucks. - Volvo Trucks już dawno postanowiło odnieść sukces w obydwu tych obszarach. To dlatego sami kontrolujemy cały proces projektowania i produkcji kompletnego układu napędowego.
W ten sposób możemy zapewnić optymalne współdziałanie i komunikację silnika ze skrzynią biegów oraz nieustannie doskonalić zarówno podzespoły mechaniczne, jak i oprogramowanie sterujące w celu osiągnięcie właściwej równowagi między osiągami, a ekonomiką paliwową.
Zintegrowany układ napędowy składa się ze zmodernizowanego silnika, spełniającego normę emisji spalin Euro 6, oraz wyjątkowej skrzyni biegów Volvo I-Shift. Nowy silnik jest doskonałym przykładem tego, jak szereg drobnych modyfikacji sumuje się w spektakularny rezultat. Do najważniejszych z nich należą: zwiększony stopień sprężania w wariantach o mocy 420 i 460 KM oraz nowy typ turbosprężarki w wariantach o mocy 500 i 540 KM jednostki napędowej D13.
Dla wielu naszych klientów ważna jest możliwość utrzymywania dużej prędkości średniej w celu zaoszczędzenia czasu - czasu, który może decydować o powodzeniu zadania transportowego. Dokładnie z tego samego powodu ważne jest ograniczanie kosztów paliwa. Istotą naszego osiągnięcia jest perfekcyjne współdziałanie silnika i skrzyni biegów w celu zapewnienia większej efektywności transportu - mówi Mats Franzén, menedżer produktu ds. silników w dziale Powertrain Components Volvo Trucks.
To, ile paliwa pozwolą zaoszczędzić te najnowsze rozwiązania, zależy od konfiguracji pojazdu i zastosowania transportowego. W przypadku Volvo FH realizującego transport długodystansowy można oczekiwać oszczędności rzędu 3%. W cięższych zdaniach, takich jak np. transport dłużycy drzewnej, oszczędności mogą być nawet większe, jeżeli tylko silnik zostanie skojarzony ze skrzynią biegów I-Shift z biegami pełzającymi oraz jedyną w swoim rodzaju Podnoszoną Drugą Osią Napędową w Układzie Osi Tandem.
Innym ważnym aspektem, przyczyniającym się do zmniejszenia zużycia paliwa, są udoskonalenia w obszarze aerodynamiki kabiny. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, wzrasta również, niewspółmiernie, opór powietrza. Na przykład: podwojenie prędkości skutkuje czterokrotnym wzrostem siły oporu aerodynamicznego, która tym samym staje się zasadniczym czynnikiem oddziałującym na zużycie paliwa przez samochód ciężarowy.
Doskonaląc własności aerodynamiczne, stosujemy podejście całościowe. W celu zidentyfikowania najlepszych z punktu widzenia klientów kierunków działania, drobiazgowo przeanalizowaliśmy każdy element konstrukcji samochodu ciężarowego - mówi Anders Tenstam, inżynier specjalista ds. aerodynamiki.
Chcąc usprawnić przepływ powietrza wokół pojazdu, Volvo Trucks zmodyfikowało spoiler pod przednim zderzakiem, spoiler dachowy, błotniki, chlapacze, a także wnęki kół. Wszystkie te drobne zmiany, zastosowane jednocześnie, przyniosły znaczną korzyść.
Nasi klienci stale wymagają nowych rozwiązań, które zapewniają wydajność i są opłacalne. Żeby spełnić te wymagania, poświęcamy się bez reszty ciągłemu doskonaleniu właściwości jezdnych naszych samochodów ciężarowych przy jednoczesnej minimalizacji zużycia paliwa - konkluduje Claes Nilsson.
Zmiany w silniku Euro 6
Wybrane modyfikacje, wprowadzone w silniku Euro 6 (silnik 13-litrowy z układem Common Rail):
I-Shift dostępna w trzech wersjach
I-Shift to opracowana przez Volvo Trucks inteligentna zautomatyzowana skrzynia biegów, która precyzyjnie wybiera odpowiedni bieg w najwłaściwszej chwili. Oprócz wersji standardowej I-Shift, oferowanej w wariantach dostosowanych do różnych zadań transportowych, dostępna jest wersja dwusprzęgłowa: I-Shift Dual Clutch oraz I-Shift z biegami pełzającymi. Dzięki podwójnemu sprzęgłu I-Shift Dual Clutch zapewnia niezwykle płynną zmianę biegów, zapobiegając spadkowi momentu obrotowego w chwili zmiany przełożenia.
Cecha ta powoduje, że I-Shift Dual Clutch doskonale sprawdza się w zastosowaniach transportowych, które wymagają wysokich osiągów, dużej prędkości średniej i częstych zmian biegów. I-Shift z biegami pełzającymi została opracowana z myślą o transporcie ponadnormatywnym w trudnych warunkach. Umożliwia ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Biegi pełzające pozwalają również na jazdę z wyjątkowo małymi prędkościami.
Usprawnienia w dziedzinie aerodynamiki
Łącze do zdjęć wysokiej rozdzielczości
Zobacz usprawnienia w dziedzinie aerodynamiki
Dowiedz się więcej o I-Shift Dual Clutch
Dowiedz się więcej o I-Shift z biegami pełzającymi
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Renata Stefańska-Sobczak, Menedżer ds. PR, Volvo Trucks, Polska,
tel. +48 601 33 44 38,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com