Trucks

Volvo FH16 i I-Shift z biegami pełzającymi wprawiają w ruch masę 750 ton

W filmie „Volvo Trucks kontra 750 ton” Volvo FH16 wyposażone w skrzynię biegów I-Shift z biegami pełzającymi podejmuje ekstremalnie trudne wyzwanie transportowe. Z najsilniejszym człowiekiem na świecie, Magnusem Samuelssonem, i dziennikarzem motoryzacyjnym Brianem Weatherleyem w kabinie, Volvo FH16 holuje ciężar 750 ton.
I-Shift z

 Obejrzyj film „Volvo Trucks kontra 750 ton" tutaj

Na terenie portu w Goeteborgu, w Szwecji, zestawiono pociąg drogowy o długości 300 m, składający się z 20 przyczep załadowanych łącznie 40 kontenerami wypełnionymi częściami zamiennymi Volvo. Całość, wraz z ciągnikiem siodłowym Volvo FH16 waży 750 ton. Zadanie: ruszyć całym zestawem z miejsca i przejechać dystans 100 m.

I-Shift z biegami pełzającymi zapewnia wyjątkowo dużą siłę napędową przy ruszaniu z miejsca - niedostępną w jakimkolwiek innym samochodzie ciężarowym produkowanym seryjnie. Biegi pełzające umożliwiają transport naprawdę dużych, wysoce ponadnormatywnych ciężarów, ruszanie z miejsca w trudnym terenie i jazdę z wyjątkowo małymi prędkościami, rzędu 0,5 km/h.

Do transportu szczególnie ciężkich ładunków zwykle wykorzystuje się samochody ciężarowe specjalnie przystosowywane do tego celu. My zaś użyliśmy w teście Volvo FH16 pochodzące prosto z fabryki - mówi Peter Hardin, menedżer produktu ds. FM i FMX w Volvo Trucks.

Wykorzystane w teście Volvo FH16 750 było wyposażone w I-Shift z biegami pełzającymi i najwytrzymalsze osie dostępne w podstawowej ofercie Volvo. Jego kierowcą zaś był Magnus Samuelsson - były Mistrz Świata Strongman.

Mało jest rzeczy, które dawałyby tak ogromne poczucie walki i pokonania własnych ograniczeń. W życiu stawałem przed wieloma trudnymi wyzwaniami, ale to jest zdecydowanie najcięższe - mówi Magnus Samuelsson.

Doświadczony dziennikarz motoryzacyjny Brian Weatherley jest podobnego zdania:

Już fakt opracowania przez Volvo Trucks zautomatyzowanej skrzyni biegów zdolnej wprawić w ruch zestaw drogowy o masie 325 ton robi wrażenie. Ale pociągnięcie ponad 700-tonowego* zestawu pojedynczym, seryjnym samochodem ciężarowym jest doprawdy czymś niezwykłym. W mojej 30-letniej karierze dziennikarza specjalizującego się pojazdach ciężarowych nigdy dotąd nie widziałem czegoś podobnego.

*dopuszczalna masa całkowita

Specyfikacja samochodu ciężarowego

  • Volvo FH16 750 KM w standardowej konfiguracji, z najwytrzymalszymi osiami dostępnymi w podstawowej ofercie.
  • W celu przeniesienia odpowiedniego nacisku na osie napędowe wzmocniono płytę podsiodłową.

Jak przeprowadzono próbę

  • Zanim przeprowadzono próbę, podjęto szereg środków ostrożności. Na przykład, dokładnie sprawdzono sprzęgi pomiędzy 20 przyczepami oraz wyregulowano ciśnienie w każdej z 204 opon.
  • Na przyczepy załadowano 40 kontenerów, ustawiając je w stosach pod dwa.
  • Całkowita masa, obejmująca ciągnik siodłowy, przyczepy i kontenery, wyniosła 750 t.
  • W celu zapewnienia odpowiedniej siły tarcia między oponami, a podłożem, ponad osiami napędowymi umieszczono ładunek o masie 40 ton.

Tak skonfigurowany zestaw drogowy pokonał dystans 100 m.

Inne sposoby wyrażenia 750 t

  • 57 samochodów ciężarowych Volvo FH16
  • 350 samochodów osobowych Volvo XC90
  • 150 dorosłych słoni
  • 4 samoloty Boeing 747 „Jumbo Jet"
  • Nieco ponad 4,5 turbiny wiatrowej

Fakty, I-Shift z biegami pełzającymi

  • I-Shift z biegami pełzającymi stanowi rozwinięcie koncepcji opracowanej przez Volvo Trucks zautomatyzowanej skrzyni biegów I-Shift.
  • Nowa wersja I-Shift została opracowana specjalnie z myślą o zapewnieniu wyjątkowo dużej siły napędowej przy ruszaniu z miejsca i jeździe z wyjątkowo małymi prędkościami.
  • I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia jazdę z prędkościami rzędu 0,5-2 km/h oraz ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325** ton, co jest ewenementem w przypadku seryjnych samochodów ciężarowych wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię biegów.
  • Skrzynia biegów jest dostępna w wersji z biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem, z jednym lub dwoma biegami pełzającymi. Ponadto, istnieje możliwość wyboru także dwóch pełzających biegów wstecznych.
  • Przekładnia biegów pełzających stanowi dodatek do standardowej skrzyni biegów I-Shift. W celu wzmocnienia konstrukcji pod kątem przenoszenia dużych obciążeń część podzespołów wykonano z materiałów o dużej wytrzymałości. W porównaniu ze standardową I-Shift, wersja z biegami pełzającymi jest dłuższa o 12 cm.
  • I-Shift z biegami pełzającymi jest dostępna w połączeniu z 13- i 16-litrowymi silnikami Volvo Trucks dla pojazdów Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16.

** Maksymalne masy techniczne określane są w zależności od specyfikacji i limitowane w zależności od kraju przeznaczenia

Łącze do zdjęć o wysokiej rozdzielczości, „Volvo Trucks kontra 750 ton

Łącze do zdjęć o wysokiej rozdzielczości, I-Shift z biegami pełzającymi

Obejrzyj film o I-Shift z biegami pełzającymi

Obejrzyj animację przedstawiającą działanie I-Shift z biegami pełzającymi

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z: 

Renata Stefańska-Sobczak, Menedżer ds. PR, Volvo Trucks, Polska,
tel. +48 601 33 44 38,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com