5 września Filharmonia Narodowa w Warszawie gościła polską branżę transportową: klientów i partnerów biznesowych marek Volvo Trucks i Renault Trucks w Polsce, a także spółki VFS Usługi Finansowe Polska. Uroczysta Gala Jubileuszowa pod hasłem 20 LAT RAZEM zgromadziła ponad 1000 osób i była okazją do podsumowania rozwoju i osiągnięć firmy na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat.
Minione 20 lat to okres intensywnego rozwoju zarówno naszych produktów i usług, jak i samej firmy w Polsce - powiedział Tom Jörning, Dyrektor Zarządzający Rynku Europy Środkowo -Wschodniej Volvo Group Trucks. - Decyzja Volvo o budowie fabryki we Wrocławiu związała silnie firmę z Polską.
Strategiczne położenie kraju w samym centrum Europy, na przecięciu najważniejszych szlaków komunikacyjnych powoduje, że kraj stanowi jeden z kluczowych punktów na mapie Volvo na starym kontynencie.
Przez te 20 lat rozwijaliśmy się razem z naszymi klientami, słuchając ich potrzeb i do nich dostosowując naszą ofertę - powiedziała Małgorzata Kulis, Dyrektor Generalny Volvo Group Trucks Poland.
Partnerskie relacje z klientami są dla nas najważniejsze, bo to dzięki nim możemy przy pomocy naszych produktów i usług wspierać ich biznes i wspólnie osiągać sukces. Ta gala jest podziękowaniem dla wszystkich klientów za minione 20 lat współpracy i - jestem o tym przekonana - doskonałym startem na kolejne lata partnerstwa.
Rys historyczny Volvo Trucks w Polsce
Pierwsze pojedyncze egzemplarze samochodów ciężarowych szwedzkiej marki Volvo pojawiły się w Polsce tuż po ostatniej wojnie. Prawdziwy początek ich importu przypadł jednak dopiero na początek lat 70. Poszukujące solidnych i nowoczesnych ciągników siodłowych przedsiębiorstwa transportowe PMPS Pekaes, Polskie Linie Oceaniczne oraz Transocean, zakupiły łącznie 158 legendarnych już dziś pojazdów Volvo F88/89.
W latach 80. zachęceni niezawodnością i walorami eksploatacyjnymi pojazdów rodem z Goeteborga, przewoźnicy zakupili już ponad 1.100 ciągników i podwozi nowej generacji F12, dzięki czemu Volvo stało się najpopularniejszą marką wśród „zachodnich" samochodów ciężarowych w Polsce. Już po przemianach gospodarczo-politycznych początku lat 90., dołączyło do nich kilkaset przeznaczonych do dystrybucji napojów Volvo FL6, należących do firm Coca-Cola oraz PepsiCo.
Rosnące zapotrzebowanie na samochody ciężarowe ze strony polskich przewoźników, zachęciło szwedzki koncern do podjęcia inwestycji we własną montownię pojazdów. Początkowo pojazdy składane były w zakładach w Jelczu, jednak wkrótce postanowiono przenieść tę działalność do własnego zakładu.
Taśma produkcyjna „Wrocław Assembly Plant" ruszyła 6 lutego 1995 roku. Do grudnia 2001 roku montownię opuściło ponad 10.000 samochodów ciężarowych serii FL, FM oraz FH.
Ważną datą w historii Volvo Trucks w Polsce było utworzenie w 2004 roku Regionu Europy Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Warszawie. Dyrektorem Zarządzającym Regionu został Tom Jörning.
W 2007 roku otwarto nowoczesne Centrum Volvo w Młochowie, w którym to obecnie znajdują się organizacje odpowiadające za sprzedaż i obsługę posprzedażną marek Volvo Trucks, Renault Trucks, a także autobusów Volvo (Volvo Buses) i maszyn budowlanych (Volvo Maszyny Budowlane Polska). Tutaj mieści się też spółka finansowa - VFS Usługi Finansowe Polska.
Równocześnie ze sprzedażą oraz montażem pojazdów marki Volvo, pojawiła się w naszym kraju spółka wyspecjalizowana w świadczeniu szeroko pojętych usług finansowych. Firmę Volvo Finance Poland Company zarejestrowano w czerwcu 1994 roku, a od 2001 roku działa ona pod nazwą VFS Usługi Finansowe Polska Sp. z o.o.
Rys historyczny Renault Trucks w Polsce
Jeszcze dłuższą historią obecności na polskich drogach może pochwalić się marka Renault Trucks. Wśród pierwszych pojazdów wojskowych, które trafiły do odrodzonej Rzeczpospolitej w 1919 roku, były nie tylko czołgi Renault RT-17, ale także pokaźna liczba ciężarówek Berliet CBA.
Już po zakończeniu II wojny światowej do Polski sprowadzono znaczącą ilość furgonów Renault 1400 kg, które zasiliły tabor m.in. poczty i pogotowia ratunkowego. Na początku lat 60. PMPS Pekaes zakupił partię ciągników siodłowych Saviem JM240, a w latach 70.
miała miejsce dostawa nowoczesnych Saviemów SM280. Jednocześnie dla polskiego budownictwa zakupiono sporą liczbę wywrotek i betoniarek z rodziny Berliet GBH, a w 1972 roku ruszyły w Jelczu prace nad uruchomieniem produkcji licencyjnych autobusów Jelcz-Berliet PR 100 i PR 110.
Począwszy od 1980 roku Pekaes rozpoczął masowe zakupy ciągników Renault serii R. Pewna ich liczba trafiła także do Transoceanu oraz firmy C.Hartwig. Na przełomie lat 80. i 90. Renault Vechicules Industriels uruchomiło w Warszawie swoje biuro informacyjne, a w 1992 roku otwarto polski oddział RVI.
W 1994 roku w Warszawie zarejestrowano Renault Trucks Polska Sp. z o.o., a jej pierwszym prezesem został Dominique Guiboust. Rok później w Starachowicach ruszył montaż ciężarówek Renault Manager, Major oraz Magnum. Ostatnie podwozie zostało zmontowane w 2001 roku.
Historia obecności obu marek na polskim rynku znalazła swój punkt zwrotny w dniu 29 listopada 2013 roku. W tym dniu oficjalnie połączyły się ze sobą spółki Volvo Polska Sp. z o.o. oraz Renault Trucks Polska Sp. z o.o. w jedną spółkę Volvo Polska Sp. z o.o., reprezentującą obie marki pod rynkową nazwą Volvo Group Trucks Poland.
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Aleksandra Zielińska, Marketing & PR Manager,
tel. +48 693 601 215, +48 22 3834 558,
e-mail: aleksandra.zielinska@volvo.com