Światowy konkurs, który Volvo Trucks zainicjowało w 2011 roku, jest corocznie organizowany także w ramach Rynku Europy Środkowo-Wschodniej. W tegorocznej edycji wzięło w nim udział ponad 3.200 zawodowych kierowców ciężarówek, którzy uczestniczyli w lokalnych rundach kwalifikacyjnych rozegranych w 15 krajach należących do Rynku Europy Środkowo-Wschodniej.
W dniach 28-30 sierpnia piętnastu krajowych mistrzów w ekonomicznej jeździe spotkało się na Słowacji, by zweryfikować swoje umiejętności w starciu z konkurentami z innych krajów Rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Regionalny finał rozegrano 29 sierpnia na torze wyścigowym Slovakia Ring, nieopodal Bratysławy.
W piątkowy poranek cała piętnastka finalistów starała się wypracować jak najkorzystniejszy stosunek pomiędzy prędkością, czasem przejazdu oraz zużyciem paliwa, startując w pierwszej rundzie turnieju. Tylko czterech kierowców, po dwóch z każdego konkursowego zestawu składającego się z Volvo FH z naczepą, mogło zakwalifikować się do ścisłego finału, który zaplanowano na wczesne popołudnie. W efekcie, do decydującej rundy zakwalifikowali się kierowcy z Estonii, Litwy, Słowenii oraz Serbii.
Zarówno poranna jak i popołudniowa runda finału została rozegrana w taki sam sposób. Zadanie polegało na pokonaniu dwóch pełnych okrążeń krętego toru Slovakia Ring o łącznej długości 11.844 metrów. Jadąc w możliwie najbardziej ekonomiczny sposób, należało jednocześnie zmieścić się w nieprzekraczalnym czasie 16 minut i 30 sekund.
Ostateczne wyniki rywalizacji zostały ogłoszone podczas uroczystej gali, która odbyła się w piątkowy wieczór w bratysławskim hotelu Sheraton. Oprócz nagrodzenia najlepszej czwórki kierowców The Drivers' Fuel Challenge 2014, ogłoszono także
trzyosobowy skład reprezentacji Rynku Europy Środkowo-Wschodniej, która wkrótce weźmie udział w rywalizacji z najlepszymi kierowcami z całego świata podczas Globalnego Finału w Szwecji.
Zakwalifikowanie się do regionalnego finału The Drivers' Fuel Challenge 2014 jest nie tylko potwierdzeniem znakomitych umiejętności kierowców ciężarówek, ale także dowodem na to, że można prowadzić pojazdy w sposób ekonomiczny i wydajny, co przysparza korzyści nie tylko samym przewoźnikom, ale także środowisku naturalnemu - powiedział podczas uroczystości wręczenia nagród Tom Jörning, Dyrektor Zarządzający Volvo Group Trucks Market Central East Europe.
Niezależnie od miejsca, które zajęliście w dzisiejszym finale, wszyscy możecie czuć się zwycięzcami i być dumni z wielkiego sukcesu, jakim jest zostanie najbardziej ekonomicznym kierowcą w swoim kraju, co najlepiej potwierdziły zdobyte przez Was tytuły krajowych mistrzów - dodał Tom Jörning.
Zwycięzca rywalizacji, Aare Müil z Estonii, który uzyskał w piątkowej finałowej rundzie najniższe zużycie paliwa na poziomie 2,34 litra (19,50 l/100 km), otrzymał tytuł Mistrza The Drivers' Fuel Challenge 2014 Rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz kluczyki do nowiutkiego Volvo S60.
Czuję się szczęśliwy i nieco przytłoczony tym zwycięstwem. Udało mi się osiągnąć cel jaki postawiłem sobie dwa lata temu, gdy zająłem drugie miejsce w regionalnym finale.
Moją radość mogę porównać z tym co czułem, gdy w 1996 roku zostałem Mistrzem Estonii w wyścigach ciężarówek - powiedział Aare Müil.
Oczywiście spędziłem trochę czasu przygotowując się do zawodów, zwracając przy tym szczególną uwagę na wszystkie czynniki, które mają wpływ na zużycie paliwa.
Pracuję blisko siedziby Volvo Trucks w Estonii, dzięki czemu miałem okazję do omawiania z trenerem wszystkich spraw związanych w ekonomiczną jazdą. Moim zdaniem Volvo Trucks prezentuje całkowicie nowe podejście do współpracy pomiędzy ciężarówką a kierowcą, którego celem jest osiągnięcie ekonomicznie wymiernych efektów. To jedyny sposób na uzyskanie naprawdę dobrych wyników w zakresie oszczędności paliwa - dodaje Aare.
Jonas Gudauskas z Litwy oraz Miško Đoković z Serbii zajęli odpowiednio drugie i trzecie miejsce w finale.
Tuż po zawodach na Słowacji, najlepsza trójka reprezentująca Rynek Europy Środkowo-Wschodniej, stanie przed jeszcze trudniejszym zadaniem, którym będzie rywalizacja w Globalnym Finale w Goeteborgu, który zostanie rozegrany już 19 września.
Top 4 kierowców finału The Drivers' Fuel Challenge 2014 by Volvo Trucks Rynku Europy Środkowo-Wschodniej i ich wyniki:
Miejsce |
Kierowca |
Firma |
Kraj |
Całkowite zużycie paliwa w rundzie finałowej (l) |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Czas |
1 miejsce |
Aare Müil |
Aspar-Trans OÜ |
Estonia |
2,34 |
19,50 |
15:59:37 |
2 miejsce |
Jonas Gudauskas |
Gran Taralrud |
Litwa |
2,50 |
20,83 |
16:03:18 |
3 miejsce |
Miško Đoković |
Grade Trans |
Serbia |
2,53 |
21,08 |
16:03:31 |
4 miejsce |
Milko Cucek |
TIB d.o.o. |
Słowenia |
2,54 |
21,17 |
16:09:59 |
Fakty dotyczące zwycięzcy regionalnego finału The Drivers' Fuel Challenge 2014:
15 zawodników biorących udział w regionalnym finale na Słowacji (2014):
Bośnia: Emir Salihović
Bułgaria: Plamen Ivanov
Chorwacja: Ivan Batalić
Czarnogóra: Saša Marković
Czechy: Tomas Knikner
Estonia: Aare Müil
Litwa: Jonas Gudauskas
Łotwa: Maris Martinsons
Macedonia: Petre Gjurevski
Polska: Paweł Ozimek
Rumunia: Adrian Tintea
Serbia: Miško Đoković
Słowacja: František Oravec
Słowenia: Milko Cucek
Węgry: Ferenc Benczik
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Renata Stefańska, PR Region CEE,
tel. +48 601 33 44 38,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com