Trucks

Projekt samochodu ciężarowego wymaga spojrzenia w przyszłość

Prace nad nowym samochodem ciężarowym zaczynają się na długo przed jego wprowadzeniem na rynek. W tym czasie wiele może się zmienić, a to wymaga przyszłościowego spojrzenia, aby projekt okazał się nie tylko nowoczesny, ale wręcz innowacyjny.
Volvo Trucks

 „Prace nad nowym Volvo FH rozpoczęliśmy w 2006 roku" - mówi Rikard Orell, dyrektor ds. wzornictwa w Volvo Trucks. „Wtedy nikt jeszcze nie słyszał o iPhone'ach. Jednak kiedy w 2012 roku samochód Volvo FH pojawił się na rynku, smartfony stanowiły już integralną część naszego życia. Musimy umieć przewidywać takie zmiany".

Ważnym elementem procesu projektowania są wszechstronne analizy biznesowe, pozwalające przewidzieć rozwój społeczeństwa za pięć, dziesięć i piętnaście lat. W tym celu używamy wielu różnych metod - od rozmów z kierowcami po badanie trendów technologicznych i kulturowych.

„Cykle pracy nad produktem w branży transportowej są dłuższe niż w innych branżach. Ponieważ jesteśmy liderem branży, jesteśmy odpowiedzialni za wpływanie na nią tak, aby zmierzała w kierunku zrównoważonego rozwoju" - mówi Rikard Orell.

Premiera 2012/13 w Volvo Trucks była największa w historii marki. Wprowadziliśmy na rynek w czasie krótszym niż rok sześć nowych modeli samochodów ciężarowych. We wzornictwie wszystkich modeli trzy cechy są wspólne: metalowy znak, który teraz znajduje się w bardziej widocznym miejscu tuż pod przednią szybą, większa krata wlotu powietrza przypominająca plaster miodu i reflektory główne w kształcie litery V. Jednak największym wyzwaniem dla zespołu projektowego było ukazanie różnic między poszczególnymi modelami.

„Nasza nowa seria samochodów ciężarowych jest jak rodzina. Składa się z jednostek o różnych osobowościach. To właśnie te różnice stanowią prawdziwą siłę serii. Dla nas najważniejsze było nadanie każdemu modelowi odrębnych cech odpowiadających jego celom, użyciu i miejscu pracy" - mówi Rikard Orell.

Odpowiedni projekt

W czasie pracy nad nowymi seriami samochodów ciężarowych duży nacisk położono na wizualizację środowisk pracy właściwych dla każdego modelu. Ważnym narzędziem na tym etapie były inspirujące obrazy.

„To tradycyjna technika projektowania pozwalająca nam uchwycić esencję tego, co chcemy wyrazić" - mówi Asok George, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks. „W naszej branży jest szczególnie ważna, ponieważ tworzymy skomplikowany produkt, który często stanowi zarówno miejsce pracy, jak i dom". Nie tylko musimy brać pod uwagę wymagania techniczne i prawne, ale także wykraczać poza wymagania klientów. To trudne zadanie, a ponieważ projektanci myślą obrazami, używamy inspirujących obrazów stymulujących naszą kreatywność".

Oczekiwany charakter i osobowość każdego z nowych modeli były przedstawiane w trakcie prac na wielu obrazach. W przypadku flagowego modelu Volvo FH16 jeden z obrazów przedstawiał stado dzikich koni.

„Volvo FH16 to najsilniejszy z produkowanych seryjnie samochodów ciężarowych i ta moc powinna być widoczna, ale jednocześnie nie chcieliśmy, aby wyglądał agresywnie. Powinien ujawniać moc w wyrafinowany sposób. Gracja dzikich koni była niezwykle inspirująca - siła i wolność tych zwierząt idzie w parze z elegancją" - mówi Asok George.

W przypadku Volvo FMX na tablicy z inspiracjami znalazły się przemieszane zdjęcia surowych środowisk i ekologicznych materiałów. W efekcie powstał samochód ciężarowy solidny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

„Osobowość Volvo FMX oddaje zdjęcie Jamesa Bonda. Agent 007 nie tylko wygląda znakomicie w smokingu, ale także nie traci na atrakcyjności po zakończonej walce. To samo dotyczy nowego Volvo FMX - musi świetnie wyglądać po odebraniu kilku mocnych ciosów" - twierdzi Asok George.

Inny aspekt pracy wiąże się ze znajomością wymagań prawnych i uwzględnienie ich w procesie projektowania, co wpływa także na funkcjonalność pojazdu.

„Duża krata wlotu powietrza w nowych samochodach ciężarowych Volvo wygląda na zastosowaną celowo. Jej projekt wyróżnia rodzinę nowych pojazdów, ale nowy kształt wynika przede wszystkim z większego zapotrzebowania silników Euro 6 na powietrze. Tak więc większa ekologiczność naszych samochodów ciężarowych podyktowała zmiany wzornictwa" - mówi Asok George.

Od szkicu do gotowego produktu

Po określeniu wizji całej serii kolejnym wyzwaniem było opracowanie każdego modelu, tak, aby uwzględnić wszystkie ograniczenia techniczne i wymagania produkcyjne, ale jednocześnie nie odejść od pierwotnych założeń dotyczących wszystkich pojazdów.

„Zaczęliśmy tworzyć szkice nowej serii samochodów ciężarowych w 2006 roku, a będą obecne na drogach przez wiele lat. To stawia nas przed koniecznością wyobrażenia sobie przyszłości. W efekcie widać, że projektowanie to nie tylko kreatywność, ale także nadanie realnego kształtu wyobrażeniom na temat przyszłości. To metodyczny proces oparty na wiedzy i znajomości naszych klientów i szerszej społeczności" - mówi Rikard Orell.

Więcej informacji udziela:

Aleksandra Zielińska, Marketing & PR Manager,
tel. +48 693 601 215,
e-mail: aleksandra.zielinska@volvo.com