Z badań Volvo Trucks wynika, że ograniczona widoczność jest jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i niechronionych użytkowników dróg w Europie. Dzięki najnowszej technologii, opracowanej przez Volvo Trucks w ramach wyjątkowego projektu badawczego o nazwie Non-Hit Car and Truck, realizowanego wspólnie z Volvo Cars, pojawiła się szansa radykalnego zmniejszenia liczby tego typu zdarzeń drogowych.
Niechronieni użytkownicy dróg, tacy jak piesi czy rowerzyści, są szczególnie zagrożeni na obszarach miejskich o dużym natężeniu ruchu ciężkich pojazdów. Po raz pierwszy w historii pojawiła się możliwość obserwacji całego otoczenia pojazdu i przekazywania kierowcy wskazówek pozwalających uniknąć wypadku m.in. w takich właśnie okolicznościach. W tym celu specjalny system gromadzi potrzebne dane, korzystając czujników, radarów i kamer rozmieszczonych ze wszystkich stron pojazdu. Jeżeli kierowca nie podejmie proponowanych manewrów, układ kierowniczy i hamulcowy mogą zostać aktywowane autonomicznie.
Współczesne samochody ciężarowe Volvo są zaprojektowane tak, by eliminowały wszelkie martwe pola. Ale w intensywnym ruchu drogowym kierowca może po prostu przeoczyć ważny obiekt, np. rowerzystę zbliżającego do pojazdu od strony pasażera. Obecnie jesteśmy w stanie temu zapobiec, ułatwiając kierowcy obserwację i interpretację tego, co dzieje się wokół pojazdu - mówi Carl-Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Zdaniem Carla Johana Almqvista, system może trafić na rynek w ciągu pięciu do dziesięciu lat.
Zasadnicze podzespoły są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu. Jeżeli się nam to uda, przyszłość bez wypadków z udziałem samochodów ciężarowych znajdzie się na wyciągniecie ręki.
Wszystkie filmy Volvo Trucks dotyczące bezpieczeństwa znajdziesz na portalu YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dw6Kqb9t3J8&index=7&list=PL54172764AF8D100B
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Aleksandra Zielińska, Marketing & PR Manager, tel. +48 693 601 215,
e-mail: aleksandra.zielinska@volvo.com