Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) to nowy system stworzony przez Volvo Trucks, pozwalający na prowadzenie bez wysiłku w pełni załadowanego samochodu ciężarowego. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Celem projektantów tego układu było zapewnienie doskonałych możliwości kierowania pojazdem w każdych warunkach pracy.
„Przy małej prędkości w pełni obciążonym pojazdem daje się kierować dosłownie jednym palcem. Podczas jazdy na autostradzie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zapewnia bezkonkurencyjną stateczność kierunkową" - mówi Jan-Inge Svensson, jeden z inżynierów pracujących nad oprogramowaniem systemowym w Volvo Trucks.
Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) bazuje na konwencjonalnym, mechanicznym systemie, w którym drążek kierowniczy łączy się z przekładnią kierowniczą. W operowaniu kierownicą pomaga kierowcy siła generowana przez hydrauliczny układ wspomagania. W układzie Volvo dodano elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest regulowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małych prędkościach silnik elektryczny dodaje siłę, a przy dużych automatycznie reguluje działanie układu kierowniczego i kompensuje szarpnięcia przekazywane na kierownicę, powodowane na przykład przez boczny wiatr lub nierówności powierzchni jezdni.
Elektroniczna jednostka sterująca jest mózgiem tego układu i bezustannie odbiera informacje od czujników w samochodzie ciężarowym.
„Czujniki znajdują się w różnych miejscach i wspólnie dają szczegółowy obraz tego, co dzieje się z samochodem ciężarowym. Na przykład czujniki na kołach i wale wyjściowym skrzyni biegów mierzą prędkość jazdy, a inne wskazują, który bieg jest aktualnie załączony", opowiada Sten Ragnhult, odpowiedzialny za osprzęt systemów w Volvo Trucks.
W filmie „Wyczyn chomika" technologia ta została poddana testowi polegającym na umożliwieniu kierowania samochodem ciężarowym chomikowi ważącemu 175 gramów. Test przeprowadzono w kamieniołomach w hiszpańskim mieście Ourense. Specjalnie zaprojektowany kołowrotek dla chomika dołączono do koła kierownicy. Doświadczony kierowca-kaskader obsługiwał pedał przyspieszenia i hamulce, a także pilnował, aby chomik jechał we właściwym kierunku, kusząc go marchewką. Na filmie widać, jak wielki samochód ciężarowy delikatnie i bezpiecznie jedzie po pełnej zakrętów, wąskiej i nierównej drodze w kamieniołomie.
„Zapewniam, że tak było naprawdę - chomik rzeczywiście może kierować samochodem", mówi Sten Ragnhult, który wraz z kolegą, Janem-Inge Svenssonem był na miejscu testu w Hiszpanii.
Zobacz film „Wyczyn chomika":
http://www.youtube.com/watch?v=7N87uxyDQT0
Zobacz, jak inżynierowie Volvo przygotowali test w Hiszpanii: http://www.youtube.com/watch?v=7xBoRXC2D-4
Oto jak działa Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo):www.youtube.com/watch?v=pn6dwyUqvA8
19 września 2013 r.
Samochody ciężarowe Volvo FM i Volvo FH mogą także zostać wyposażone w Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo).
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Aleksandra Zielińska,
Marketing & PR Manager,
tel. +48 693 601 215,
+48 22 3834 558,
e-mail: aleksandra.zielinska@volvo.com