Trucks

Jak Aktywny Układ Kierowniczy Volvo umożliwił dokonanie pierwszego w historii takiego wyczynu

W najnowszym filmie Volvo Trucks pt. „The Epic Split” hollywoodzka gwiazda kina akcji Jean-Claude Van Damme wykonuje jeden ze swoich słynnych szpagatów, stojąc w rozkroku na lusterkach wstecznych dwóch samochodów ciężarowych Volvo FM, które poruszają się do tyłu. Tego niesamowitego wyczynu – pierwszego takiego na świecie – udało się dokonać tylko dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo.
The Epic Split

  Aktywny Układ Kierowniczy Volvo - nowatorski układ kierowniczy opracowany przez Volvo Trucks - znacząco zwiększa precyzję kierowania i stabilność pojazdu w każdych warunkach jazdy. Zasadniczym jego elementem jest silnik elektryczny sterowany sygnałami elektronicznymi z częstotliwością aż 2000 razy na sekundę. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo pozwala wyjątkowo precyzyjnie i łatwo kontrolować tor jazdy podczas cofania.

- Film doskonale ilustruje stateczność kierunkową, jaką zapewnia Aktywny Układ Kierowniczy Volvo - wyjaśnia Jan-Inge Svensson, inżynier odpowiedzialny za rozwój oprogramowania w Volvo Trucks. - Precyzja utrzymywania toru jazdy jest tak dokonała, że możesz cofać idealnie po linii prostej na długim dystansie i to właśnie było nam potrzebne w tym filmie. Tor jazdy musiał być idealny - aż do ostatniego centymetra.

Przy małej prędkości Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zmniejsza siłę wymaganą na kole kierownicy niemal do zera i ułatwia manewrowanie pojazdem. Ponadto, silnik elektryczny automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi. W rezultacie, kierowca nie musi dokonywać ciągłych korekt toru jazdy. Co więcej, jeżeli kierowca zwolni koło kierownicy, Aktywny Układ Kierowniczy Volvo automatycznie ustawia je w pozycji wyjściowej, co jeszcze bardziej zmniejsza wysiłek kierowcy.

W filmie „The Epic Split" Aktywny Układ Kierowniczy Volvo umożliwia kierowcom obydwu samochodów ciężarowych utrzymywanie stałej odległości i prędkości podczas cofania. Sprawność fizyczna Jean-Claude'a Van Damme'a i umiejętności kierowców miały kluczowe znaczenie dla powodzenia tego numeru kaskaderskiego, ale bez Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo byłby on po prostu niemożliwy do wykonania.

- Możliwości układu kierowniczego nie tylko pozwoliły nakręcić wspaniały film - są także niezwykle użyteczne dla kierowców samochodów ciężarowych, zwłaszcza w sytuacjach wymagających intensywnego operowania kołem kierownicy - dodaje Jan-Inge Svensson. - Na przykład, cofanie na ograniczonej przestrzeni lub na nierównym podłożu. Podczas cofania konwencjonalnym samochodem ciężarowym z przyczepą mały ruch kołem kierownicy może spowodować znaczną zmianę toru jazdy, a kierowca musi wkładać w manewrowanie sporo wysiłku. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo ułatwia utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy i pozwala o wiele bardziej precyzyjnie kontrolować ruch samochodu ciężarowego.

Obejrzyj „The Epic Split": http://youtu.be/M7FIvfx5J10

Obejrzyj film, w którym Jan-Inge Svensson demonstruje Aktywny Układ Kierowniczy Volvo: http://youtu.be/clv7emcs84Y

„The Epic Split" stanowi kontynuację serii wcześniejszych przebojowych filmów Volvo Trucks: „The Chase", „The Hamster Stunt", „The Hook" i „The Ballerina Stunt".

Obejrzyj „The Chase": http://www.youtube.com/watch?v=_BRoU1hw-CU

Obejrzyj „The Hamster Stunt": http://www.youtube.com/watch?v=7N87uxyDQT0

See ‘The Hook': http://www.youtube.com/watch?v=Jf_wKkV5dwQ

Obejrzyj „The Ballerina Stunt": http://www.youtube.com/watch?v=1zXwOoeGzys

Jak działa Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo bazuje na konwencjonalnym układzie z przekładnią kierowniczą połączą wałem z kołem kierownicy, W operowaniu którym pomaga kierowcy standardowy hydrauliczny układ wspomagania. W rozwiązaniu Volvo układ ten został rozbudowany o silnik elektryczny, sprzężony z wałem kierownicy.

Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.  Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zwiększa siłę wspomagania, podczas gdy przy szybszej jeździe automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi. 

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Marie Vassiliadis,
Media Relations Volvo Trucks,
tel. +46 31 3224127,
e-mail marie.vassiliadis@volvo.com
 

Galeria