Nasze kompleksowe podejście koncentrowało się na ograniczeniu wydzielania się związków chemicznych z materiałów wykończeniowych oraz na zapobieganiu przedostawaniu się drobnych cząstek do kabiny poprzez układ klimatyzacji. W ten sposób udało nam się znacząco ograniczyć emisję substancji zapachowych oraz ilość cząstek stałych i związków organicznych, takich jak np. formaldehyd - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.
Ściśle określone limity emisji
Jakość powietrza w kabinie jest od długiego czasu przedmiotem prac badawczych i rozwojowych prowadzonych przez Volvo Trucks. Prace te zostały znacznie pogłębione na przestrzeni minionej dekady, a w kilku ostatnich latach tego okresu - skoordynowane z rozwojem nowej serii FH.
W sytuacji, gdy wielu kierowców każdego dnia spędza w kabinie samochodu ciężarowego nawet 20 godzin, nasz nowy pojazd długodystansowy jest idealnym obiektem na wdrożenie tego nowego, kompleksowego rozwiązania - mówi Hannele Nurmi, specjalista ds. normowania substancji w Volvo Trucks. - Nasza skrupulatność zaowocowała ściśle określonym limitem emisji dla każdej substancji organicznej, obecnej we wszystkich materiałach użytych we wnętrzu kabiny. Żeby zagwarantować spełnienie naszych wymagań, ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami.
Wyłącznie tkaniny zgodne z Oeko-Tex Standard 100
Emisja substancji organicznych - tzw. lotnych związków organicznych (LZO) - z materiałów tekstylnych we wnętrzu jest powszechnym problemem w branży motoryzacyjnej. W większości przypadków emisja ta nasila się, gdy kabina jest mocno nagrzana lub wystawiona na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.
Volvo Trucks podeszło do tej kwestii wielostronnie. Z materiałów tekstylnych we wnętrzu kabiny nowej serii FH całkowicie wyeliminowano środki zmniejszające palność, zastępując je - w celu spełnienia przepisów przeciwpożarowych - grubszymi tkaninami o gęstszym splocie. Wszystkie tekstylia posiadają certyfikat zgodności z międzynarodowym standardem Oeko-Tex Standard 100 - co oznacza, że nie zawierają żadnych substancji w niebezpiecznym stężeniu.
Toksyczne związki chemiczne w tworzywach sztucznych i skórze, używanych jako materiały wykończeniowe foteli, koła kierownicy i elementów dekoracyjnych, zostały zastąpione mniej szkodliwymi substancjami, skóra zaś jest garbowana w procesie wolnym od związków chromu. W rezultacie, zredukowano nie tylko emisję LZO, ale także ryzyko tzw. alergii kontaktowych.
W celu zapobieżenia przenikaniu drobin zanieczyszczeń stałych z otoczenia do wnętrza kabiny, świeże powietrze przepływa przez zestaw dwóch aktywnych filtrów o dużej skuteczności.
Z badań ankietowych klientów wiemy, że niektórzy kierowcy są szczególnie wrażliwi na tego typu zanieczyszczenia, wywołujące u nich reakcje alergiczne. Wraz z nową kabiną FH pomagamy kierowcom pozbyć się tego problemu - podkreśla Hannele Nurmi.
Rygorystyczne testy
Aby zweryfikować rezultaty, kompletną kabinę Volvo FH poddano testom stanowiskowym w wysokich temperaturach (40° i 65°C).
Testy wykazały, że ilość substancji organicznych, unoszących się w powietrzu w kabinie, zmniejszyła się do ułamka dotychczasowych wartości, co oznacza, że nowa seria FH oferuje kierowcom czystsze i zdrowsze środowisko pracy. Naszym następnym celem jest wdrożenie tych rozwiązań w kolejnych nowo wprowadzanych na rynek modelach pojazdów. Chcemy, by każdy samochód ciężarowy Volvo, sprzedawany gdziekolwiek na świecie, oferował kierowcy tę samą, wysoką jakość powietrza - konkluduje Lars Mårtensson.
Łącze do materiału filmowego na Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_dzdcak3kdw
Łącze do zdjęć o wysokiej rozdzielczości: http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?records=Volvo+Trucks:16618,volvo+trucks:19732,volvo+trucks:19736,volvo+trucks:19737,volvo+trucks:19739,volvo+trucks:19741,volvo+trucks:21741
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Marie Vassiliadis, Volvo Trucks Media Relations,
tel.: +46 31 322 41 27,
e-mail: marie.vassiliadis@volvo.com
Renata Stefańska, PR Volvo Trucks, Rynek Europy Centralno-Wschodniej,
tel.: +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com