Trucks

Inteligentne systemy i usługi redukują koszty firm transportowych

Nowe technologie, w połączeniu z pakietami usług dostosowanymi do indywidualnych potrzeb, mogą pomóc firmie transportowej zaoszczędzić tysiące litrów paliwa rocznie. Rezultaty: mniejsze oddziaływanie na środowisko i większa rentowność.
Aerodynamic-test

- Redukcja zużycia paliwa jest dla Volvo Trucks priorytetem. Wraz z nowym Volvo FH czynimy kolejny krok, który zbliża nas do wyznaczonego sobie celu, jakim jest pozycja światowego lidera w dziedzinie zrównoważonych rozwiązań transportowych. Urzeczywistnienie tych oszczędności ma związek z wykorzystaniem nowych technologii, nowych pomysłów i doskonalszych usług - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.

Autopilot oszczędza paliwo na wzniesieniach

Jedną z głównych nowych cech sprzyjających oszczędzaniu paliwa w nowym Volvo FH jest funkcja I-See. To swego rodzaju automatyczny pilot, który zmienia biegi, steruje silnikiem i układem hamulcowym na podjazdach i zjazdach ze wzniesień. 

Funkcja I-See jest powiązana z inteligentną skrzynią biegów I-Shift. „Zapamiętuje" drogi, po których porusza się samochód ciężarowy. Gdy pojazd ponownie jedzie tą samą trasą, I-See wykorzystuje zarejestrowane dane do optymalizowania zużycia paliwa.  

- Maksymalnie ekonomiczną jazdę zapewnia sześć zaimplementowanych w I-See strategii sterowania. Na przykład: odpowiednio wczesne przyspieszanie przed podjazdem czy ograniczanie do minimum liczby zmian biegów - wyjaśnia Anders Eriksson, menedżer ds. rozwoju I-See.

Oszczędza do 5 procent paliwa

I-See jest w stanie zaoszczędzić do 5 procent paliwa. Żeby odczuć skuteczność I-See, nie trzeba wjeżdżać na strome alpejskie drogi - tak naprawdę najlepsze rezultaty osiąga się na drogach w terenie pofałdowanym, z dużą liczbą, najlepiej następujących po sobie, podjazdów i zjazdów.  

- Jedną z tajemnic wyjątkowej skuteczności I-See jest jak najczęstsze wykorzystywanie funkcji wolnego koła. To naprawdę działa. W terenie pofałdowanym I-See może napędzać samochód ciężarowy na długich odcinka drogi praktycznie bez wykorzystywania mocy silnika - relacjonuje Anders Eriksson. 

I-See naśladuje sprawdzone techniki jazdy ekonomicznej.  

- I-See imituje i automatyzuje technikę jazdy, stosowaną w terenie górzystym przez najlepszych kierowców. Taki styl jazdy wymaga od kierowcy nieustannej koncentracji i wysokich umiejętności oceny nachylenia drogi. Gdy o to wszystko dba I-See, kierowca może odprężyć się i skupiać swoją uwagę na innych aspektach jazdy - podkreśla Anders Eriksson.  

Jeszcze większe oszczędności można osiągnąć w połączeniu z nowym układem napędowym I-Torque, którego produkcja ruszy jesienią 2013 r. Przy wykorzystaniu funkcji I-See w samochodzie ciężarowym wyposażonym w I-Torque, potencjał oszczędności paliwa wzrasta do 10 procent.

Drobne, prooszczędnościowe nowe dodatki

Mimo że kabina została powiększona, projektanci Volvo zdołali jej nadać takie same, doskonałe właściwości aerodynamiczne, jakie charakteryzują poprzedni model FH.

Istotny wpływ na poprawę ekonomiki paliwowej ma także szereg drobnych udoskonaleń, jak np. sprężarka powietrza wyłączana, gdy nie jest potrzebna, czy alternator o większej sprawności. Również pompa wspomagania układu kierowniczego czuła na obciążenie, z funkcją automatycznego wyłączania.  

W sumie, wszystkie te drobne modyfikacje pozwalają zaoszczędzić do 1 procent paliwa.

Pakiety oszczędności paliwa dla transportu długodystansowego

Wraz z nowym samochodem ciężarowym Volvo Trucks wprowadza na rynek pakiet oszczędności paliwa, dostosowany do specyfiki transportu długodystansowego. Pakiet obejmuje zestaw wyposażenia pojazdu, zawierający m.in. I-See i inne opcje sprzętowe, jak również zestaw usług sprzyjających oszczędzaniu paliwa. 

Jedną z nich jest Doradztwo Paliwowe, w ramach którego monitorowane jest zużycie paliwa osiągane przez kierowcę. Na tej podstawie firma i kierowca systematycznie otrzymują wskazówki, jak doskonalić ekonomikę paliwową. 

- Usługa Doradztwo Paliwowe pozwala osiągnąć trwałą oszczędność paliwa w wysokości do 5 procent. Jest to usługa skonkretyzowana - dostarcza realnej wiedzy o stanie faktycznym i jego wpływie na zużycie paliwa.

A to z kolei pozwala klientowi aktywnie redukować koszty paliwa i zwiększać rentowność - mówi Jarkko Aine, menedżer ds. komunikacji i kompetencji w dziale Transport Solutions, w Volvo Trucks.

Doradca Paliwowy analizuje i udziela wskazówek

Doradztwo Paliwowe obejmuje trzy elementy: aktywne doradztwo w postaci comiesięcznych raportów z komentarzami, internetowe forum dyskusyjne i mailowe wsparcie techniczne. 

- Firmie transportowej zostaje przydzielony osobisty doradca, który analizuje styl jazdy kierowców i opracowuje konkretne środki, które mają firmie pomóc w zredukowaniu kosztów paliwa. Doradca przekazuje informacje w formie raportów trzech różnych rodzajów, od opracowań dotyczących całej firmy, aż do poszczególnych kierowców - wyjaśnia Jarkko Aine. 


Doradca odpowiada też na szczegółowe pytania firmy lub kierowcy. Co więcej, firma transportowa uzyskuje również dostęp do „internetowego forum dyskusyjnego",  za pomocą którego może monitorować proces optymalizacji ekonomiki paliwowej. 

Podstawą jest szkolenie

W skład pakietu oszczędności paliwa wchodzi także szkolenie.  
- Prowadzone przez nas szkolenie dostarcza kierowcom nowej, najbardziej aktualnej wiedzy o technikach ekonomicznej jazdy. Szkolenie koncentruje się na stylu jazdy, przewidywaniu sytuacji drogowej oraz skutkach jazdy ofensywnej i defensywnej. Bez względu na dotychczasowe doświadczenie kierowcy, zawsze istnieje możliwość poprawy - mówi Jarkko Aine. 

- Po odbyciu szkolenia kierowca będzie w stanie pokonywać te same trasy równie szybko, jak dotychczas, lecz przy niższym zużyciu paliwa i oddziaływaniu na środowisko naturalne - kontynuuje Jarkko Aine.

Elementem składowym pakietu oszczędności paliwa jest system Dynafleet Paliwo i Środowisko.

Produkcja nowego Volvo FH z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się wiosną 2013 r.

Obejrzyj film na: http://www.youtube.com/watch?v=8bM8BX9JZWE

Łącze do zdjęć i ilustracji:

http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?records=Volvo+Trucks:19779,Volvo+Trucks:19780,Volvo+Trucks:19756,Volvo+Trucks:19757,Volvo+Trucks:19811

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Lennart Pilskog,
Volvo Trucks Global Brand,
phone +46 70 3183422
e-mail: lennart.pilskog@volvo.com

Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel. +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com