Trucks

„Najbezpieczniejsze Volvo na świecie”

Testy zderzeniowe dowodzą, że kabina w nowym Volvo FH jest jeszcze bezpieczniejsza i bardziej wytrzymała, niż poprzednie kabiny Volvo. A gdyby doszło do przewrócenia się samochodu ciężarowego, kierowca ma w zasięgu ręki wyjście bezpieczeństwa. Ale nie tylko bezpieczeństwo kierowcy uległo poprawie.
Carl-Johan-Almqvist

Tysiące symulacji zderzeń i około 100 rzeczywistych testów zderzeniowych pozwoliło inżynierom Volvo Trucks zaprojektować bezpieczniejszą kabinę samochodu ciężarowego. 

- Wykorzystaliśmy nowe technologie, nowe materiały i wszystko to, czego nauczyliśmy się od czasu opracowania naszej poprzedniej bezpiecznej kabiny.  Użyliśmy wszelkich środków, by skonstruować jeszcze bezpieczniejszy samochód ciężarowy.  W ten sposób powstało najbezpieczniejsze na świecie Volvo - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Na przykład, w konstrukcji belek pochłaniających energię zderzenia i drzwi zastosowano stal dwufazową o dużej wytrzymałości.  Blachy zewnętrznego poszycia kabiny wytłoczono z ultrawytrzymałej stali niskostopowej stabilizowanej termicznie. 

- Dzięki użyciu nowych gatunków stali możemy budować wytrzymalsze kabiny bez zwiększania ich masy.  Tym samym zapewniamy większe bezpieczeństwo, nie ograniczając ładowności pojazdu - mówi Robert Ritzén, menedżer ds. materiałów w nowej kabinie. 

Obejrzyj film na http://www.youtube.com/watch?v=QGcAOEbaJ1E

Panele stalowe o specjalnej konstrukcji

Korzystniejsze cechy wytrzymałościowe i funkcjonalne są także wynikiem zastosowania nowych technologii, w tym m.in. spawania laserowego.  Metoda ta umożliwia połączenie dwóch płaskich arkuszy blachy jeszcze przed ich uformowaniem. 

- W rezultacie zyskujemy możliwość kształtowania grubości i jakości każdego elementu poszycia.  Tak przygotowane panele pozwalają optymalizować szkielet kabiny i integrować w nim elementy systemu bezpieczeństwa Volvo. 

Oprócz materiałów i technologii, w kabinie wprowadzono szereg rozwiązań konstrukcyjnych zwiększających poziom bezpieczeństwa.  Nowa kabina jest większa, ponieważ ma bardziej pionowo poprowadzone przednie słupki, w rezultacie czego kierowca ma do dyspozycji większą przestrzeń.  Zmodyfikowane drzwi i podłoga zapewniają maksimum bezpieczeństwa podczas zderzenia.  Przednia szyba jest wklejana. 

- Dotychczas przednia szyba pełniła funkcję wyjścia bezpieczeństwa.  Obecnie funkcję tę pełni wywietrznik dachowy - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Leżanka:  kwestia bezpieczeństwa

Bezpieczny samochód ciężarowy może również być bezpiecznie użytkowany.  Nowe Volvo FH posiada większe szyby i czytelniejszy zestaw wskaźników.  Pole widzenia znacznie się zwiększyło. 

- Najważniejsze, z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest duże pole widzenia i łatwość obserwacji drogi przez kierowcę.  Do odczytania niezbędnych informacji powinno wystarczyć krótkie spojrzenie na zestaw wskaźników - mówi Carl Johan Almqvist. 

Ponadto, bezpieczeństwu jazdy sprzyjają aktywne systemy, takie jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu (LKS), Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu (LCS), aktywny tempomat i Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy (DAS). 

Także wypoczęty i rozluźniony kierowca jeździ bezpieczniej. 

- Fakt, że komfortowa leżanka podnosi poziom bezpieczeństwa jazdy, nie jest zapewne pierwszym skojarzeniem, jakie przychodzi na myśl.  Ale kierowca, który dobrze wypoczął w nocy zachowuje większą czujność w ciągu dnia i tak naprawdę powoduje mniej wypadków - mówi Carl Johan Almqvist.

Bezpieczniejsze dla kierowców samochodów osobowych

Przednia belka przeciwnajazdowa, FUPS (Front Underrun Protection System) zapobiega wjechaniu samochodu osobowego pod samochód ciężarowy w czasie zderzenia czołowego.  Belka w nowym Volvo FH reprezentuje duży krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa. 

- W Volvo przednia belka przeciwnajazdowa stanowi wyposażenie standardowe pojazdu.  Zdołaliśmy ją udoskonalić i wzmocnić, bez zwiększania jej ciężaru - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Ochrona przed przestępcami

Nowe Volvo FH uwzględnia jeszcze jeden aspekt bezpieczeństwa. 

- Pojazd jest wyposażony w kilka nowych cech, chroniących kierowcę przed napadem.  Za pomocą pilota zdalnego sterowania w kluczyku możliwe jest m.in. uruchomienie zewnętrznego oświetlenia lub sygnału dźwiękowego w celu odstraszenia ukrywających się w pobliżu złodziei - mówi Carl Johan Almqvist.

Z czego wynika większe bezpieczeństwo Volvo FH

Oto niektóre ze zmian wprowadzonych w nowym Volvo FH w celu poprawy bezpieczeństwa: 

  • Nowe, wytrzymalsze materiały. Na przykład ultrawytrzymała stal niskostopowa
  • Nowe technologie, takie jak spawanie laserowe
  • Nowa konstrukcja kabiny
  • Większa widoczność
  • Aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu (LKS), Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu (LCS), aktywny tempomat i Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy (DAS)

Łącze do zdjęć i ilustracji:

http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?records=Volvo+Trucks:19781,Volvo+Trucks:19780,Volvo+Trucks:19784,Volvo+Trucks:19782,Volvo+Trucks:19783,Volvo+trucks:19760,volvo+trucks:19758,volvo+trucks:19847,volvo+trucks:19838,volvo+trucks:19829,volvo+trucks:19820

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Lennart Pilskog,
Volvo Trucks Global Brand,
phone +46 70 3183422
e-mail: lennart.pilskog@volvo.com

Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel.: +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com