Tysiące symulacji zderzeń i około 100 rzeczywistych testów zderzeniowych pozwoliło inżynierom Volvo Trucks zaprojektować bezpieczniejszą kabinę samochodu ciężarowego.
- Wykorzystaliśmy nowe technologie, nowe materiały i wszystko to, czego nauczyliśmy się od czasu opracowania naszej poprzedniej bezpiecznej kabiny. Użyliśmy wszelkich środków, by skonstruować jeszcze bezpieczniejszy samochód ciężarowy. W ten sposób powstało najbezpieczniejsze na świecie Volvo - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Na przykład, w konstrukcji belek pochłaniających energię zderzenia i drzwi zastosowano stal dwufazową o dużej wytrzymałości. Blachy zewnętrznego poszycia kabiny wytłoczono z ultrawytrzymałej stali niskostopowej stabilizowanej termicznie.
- Dzięki użyciu nowych gatunków stali możemy budować wytrzymalsze kabiny bez zwiększania ich masy. Tym samym zapewniamy większe bezpieczeństwo, nie ograniczając ładowności pojazdu - mówi Robert Ritzén, menedżer ds. materiałów w nowej kabinie.
Obejrzyj film na http://www.youtube.com/watch?v=QGcAOEbaJ1E
Korzystniejsze cechy wytrzymałościowe i funkcjonalne są także wynikiem zastosowania nowych technologii, w tym m.in. spawania laserowego. Metoda ta umożliwia połączenie dwóch płaskich arkuszy blachy jeszcze przed ich uformowaniem.
- W rezultacie zyskujemy możliwość kształtowania grubości i jakości każdego elementu poszycia. Tak przygotowane panele pozwalają optymalizować szkielet kabiny i integrować w nim elementy systemu bezpieczeństwa Volvo.
Oprócz materiałów i technologii, w kabinie wprowadzono szereg rozwiązań konstrukcyjnych zwiększających poziom bezpieczeństwa. Nowa kabina jest większa, ponieważ ma bardziej pionowo poprowadzone przednie słupki, w rezultacie czego kierowca ma do dyspozycji większą przestrzeń. Zmodyfikowane drzwi i podłoga zapewniają maksimum bezpieczeństwa podczas zderzenia. Przednia szyba jest wklejana.
- Dotychczas przednia szyba pełniła funkcję wyjścia bezpieczeństwa. Obecnie funkcję tę pełni wywietrznik dachowy - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.
Bezpieczny samochód ciężarowy może również być bezpiecznie użytkowany. Nowe Volvo FH posiada większe szyby i czytelniejszy zestaw wskaźników. Pole widzenia znacznie się zwiększyło.
- Najważniejsze, z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest duże pole widzenia i łatwość obserwacji drogi przez kierowcę. Do odczytania niezbędnych informacji powinno wystarczyć krótkie spojrzenie na zestaw wskaźników - mówi Carl Johan Almqvist.
Ponadto, bezpieczeństwu jazdy sprzyjają aktywne systemy, takie jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu (LKS), Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu (LCS), aktywny tempomat i Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy (DAS).
Także wypoczęty i rozluźniony kierowca jeździ bezpieczniej.
- Fakt, że komfortowa leżanka podnosi poziom bezpieczeństwa jazdy, nie jest zapewne pierwszym skojarzeniem, jakie przychodzi na myśl. Ale kierowca, który dobrze wypoczął w nocy zachowuje większą czujność w ciągu dnia i tak naprawdę powoduje mniej wypadków - mówi Carl Johan Almqvist.
Przednia belka przeciwnajazdowa, FUPS (Front Underrun Protection System) zapobiega wjechaniu samochodu osobowego pod samochód ciężarowy w czasie zderzenia czołowego. Belka w nowym Volvo FH reprezentuje duży krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa.
- W Volvo przednia belka przeciwnajazdowa stanowi wyposażenie standardowe pojazdu. Zdołaliśmy ją udoskonalić i wzmocnić, bez zwiększania jej ciężaru - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.
Nowe Volvo FH uwzględnia jeszcze jeden aspekt bezpieczeństwa.
- Pojazd jest wyposażony w kilka nowych cech, chroniących kierowcę przed napadem. Za pomocą pilota zdalnego sterowania w kluczyku możliwe jest m.in. uruchomienie zewnętrznego oświetlenia lub sygnału dźwiękowego w celu odstraszenia ukrywających się w pobliżu złodziei - mówi Carl Johan Almqvist.
Oto niektóre ze zmian wprowadzonych w nowym Volvo FH w celu poprawy bezpieczeństwa:
Łącze do zdjęć i ilustracji:
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Lennart Pilskog,
Volvo Trucks Global Brand,
phone +46 70 3183422
e-mail: lennart.pilskog@volvo.com
Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel.: +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com