Nie ma wątpliwości, że obecnie jednym z najważniejszych priorytetów firm transportowych jest ekonomika paliwowa. W sposób naturalny więc, projektując nowe Volvo FH, skupiliśmy się na tym aspekcie. Już i tak oszczędny układ napędowy Euro 5 zyskał jeszcze większą ekonomikę paliwową. Jednocześnie, Volvo oferuje swój pierwszy silnik Euro 6, zapewniając tym samym znaczne ograniczenie emisji spalin.
Co więcej, nowa funkcja I-See pozwala zaoszczędzić dodatkowo do 5 procent paliwa. Natomiast jesienią 2013 r. zostanie wprowadzony na rynek całkowicie nowy układ napędowy Volvo I-Torque, wyznaczający nowy technologiczny standard i oferujący jeszcze niższe zużycie paliwa i lepsze właściwości jezdne - to korzyść zarówno dla firmy transportowej, jak i kierowcy.
I-See jest przykładem technologii ułatwiającej kierowcy pracę i jednocześnie oszczędzającej paliwo.
- Funkcja I-See jest dostępna jako pakiet oprogramowania dla skrzyni biegów I-Shift. Jej działanie polega na rejestrowaniu i zapisywaniu wzniesień pokonywanych przez samochód ciężarowy. Gdy następnym razem pojazd pokonuje tę samą trasę, I-See przejmuje sterowanie silnikiem, skrzynią biegów i układem hamulcowym, w celu zaoszczędzenia jak największej ilości paliwa - wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Truck Corporation.
- Dzięki I-See, firma transportowa może zredukować zużycie paliwa nawet o 5 procent w każdym pojeździe wyposażonym w tę funkcję.
Kolejne 5 procent oszczędności zapewnia oferowany przez Volvo nowy Pakiet Oszczędności Paliwa. Pakiet ten obejmuje szkolenie oraz comiesięczne konsultacje
- Doradztwo Paliwowe - i ma na celu osiągnięcie redukcji kosztów paliwa poprzez zmianę stylu jazdy i edukację kierowców w zakresie technik jazdy ekonomicznej.
Nowy układ napędowy Volvo Trucks, I-Torque Euro 6 - którego produkcja z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się jesienią 2013 r. - pozwoli osiągać jeszcze większe oszczędności.
- Volvo I-Torque zużywa do 4 procent mniej paliwa, w porównaniu z aktualnie oferowanymi rozwiązaniami. W połączeniu z I-See i innymi udoskonaleniami technicznymi, potencjał oszczędności paliwa wynosi do 10 procent. W przypadku statystycznego samochodu ciężarowego odpowiada to 4100 litrom paliwa rocznie - podkreśla Claes Nilsson.
Samochód ciężarowy zarabia tylko wtedy, gdy pracuje. Obecnie Volvo oferuje najwyższą możliwą dyspozycyjność. Podstawą dla tej obietnicy jest nowa technologia bezprzewodowego monitorowania stopnia zużycia podzespołów i ogólnego stanu pojazdu.
- Stacja obsługi ma możliwość zdalnego sprawdzenia rzeczywistego stopnia zużycia poszczególnych elementów pojazdu, za pośrednictwem komputera. A zatem, gdy któryś podzespół zbliża się do końca okresu swojej trwałości użytkowej, stacja obsługi może z odpowiednio dużym wyprzedzeniem skontaktować się z firmą transportową i umówić wizytę pojazdu w serwisie w najdogodniejszym terminie - wyjaśnia Claes Nilsson.
Nie trzeba przeczytać instrukcji obsługi, żeby przekonać się, że nowe Volvo FH reprezentuje sobą duży krok naprzód. Wystarczy usiąść za kierownicą.
- Nowe Volvo FH oferuje doprawdy wyjątkowe właściwości jezdne - niemal identyczne, jak w samochodach osobowych. To właściwe porównanie, gdyż oferujemy nawet niezależne zawieszenie przednie. To pionierskie rozwiązanie podnosi właściwości jezdne na poziom dotychczas zupełnie nieosiągalny w świecie samochodów ciężarowych - mówi Claes Nilsson.
Doskonałe prowadzenie to istotna zaleta, ale nowa seria Volvo FH jest pełna nowości również i w innych obszarach.
- Seria Volvo FH zmienia obowiązujący paradygmat. Jest to szczególnie widoczne np. w sposobie, w jaki wykorzystujemy zdalną komunikację do nawiązywania bezpośredniego połączenia między samochodem ciężarowym a stacją obsługi - mówi Claes Nilsson.
Nowa technologia podnosi poziom bezpieczeństwa w pojeździe, doskonali ekonomikę układu napędowego i umożliwia utrzymywanie wysokich poziomów dyspozycyjności pojazdu.
- Ale nie wprowadziliśmy tych wszystkich rozwiązań ze względu na nie same. Żeby móc czerpać maksymalne korzyści z nowatorskiej technologii, ludzie muszą wiedzieć, jak z niej korzystać i rzeczywiście to robić. Dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, by zaprojektować samochód ciężarowy, który na pierwszym miejscy stawia kierowcę - wyjaśnia Claes Nilsson.
Dobrym przykładem priorytetów konstruktorów jest otoczenie kierowcy. Z udoskonalonego fotela kierowca ma lepszy widok na drogę, co jest zasługą zwłaszcza powiększonych szyb i nowatorskich lusterek. Dźwignie i przełączniki są uszeregowane według ich priorytetu, co oznacza, że te najważniejsze znajdują się najbliżej kierowcy. W sumie, wszystkie te i inne modyfikacje skutkują lepszą widocznością dla kierowcy.
Udoskonalono ergonomię i elastyczność pozycji za kierownicą. Na przykład, regulację koła kierownicy wzbogacono o funkcję regulacji kolumny kierownicy - po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym. Bardziej ergonomiczna pozycja oznacza mniejszą podatność kierowcy na zmęczenie, a jak wiadomo, czujny kierowca lepiej wykonuje swoją pracę.
Dzięki zaprojektowanej od podstaw nowej kabinie, nowe Volvo FH jest bezpieczniejsze nawet od swojego poprzednika. Nigdy przedtem samochód ciężarowy Volvo nie przeszedł z równie dobrym wynikiem tak rygorystycznych testów zderzeniowych jak to miało miejsce w przypadku nowej kabiny FH.
Lepsza widoczność, uzyskana zwłaszcza dzięki zaprojektowaniu wąskich obudów lusterek wstecznych, także ma swój udział w poprawie bezpieczeństwa miejsca pracy kierowcy.
Dzięki bardziej pionowo poprowadzonym przednim słupkom, kabina zyskała dodatkowy metr sześcienny przestrzeni we wnętrzu. Rezultat: o 300 litrów więcej miejsca w schowkach i większy komfort.
- Kabina została zoptymalizowana pod kątem zarówno pracy, jak i wypoczynku. Wygodniejsza leżanka, zintegrowany schładzacz parkingowy, nowe oświetlenie, niski poziom hałasu i inne cechy zwiększające szanse kierowcy na skuteczny wypoczynek i relaksujący sen, co z kolei prowadzi do wzrostu sprawności psychofizycznej kierowcy - mówi Claes Nilsson.
Dobrzy kierowcy, którzy mają warunki do maksymalnie efektywnej pracy, zwiększają rentowność firmy transportowej. A samochód ciężarowy zbudowany z myślą o kierowcy przyciąga rzeczywiście najlepszych przedstawicieli tej profesji.
- Już obecnie firmy w Europie rywalizują między sobą o najlepszych kierowców i rywalizacja ta jeszcze się zaostrzy. Jestem przekonany, że kierowcy chętniej będą podejmowali pracę w firmach dysponujących samochodami ciężarowymi, które cieszą się ich uznaniem. Tak więc nowe Volvo FH zwiększy rentowność firmy transportowej na wiele różnych sposobów - stwierdza Claes Nilsson.
Seryjna produkcja nowej serii Volvo FH, z przeznaczeniem na rynki europejskie, rozpocznie się wiosną 2013 r. Obejrzyj film o nowej serii Volvo FH na http://www.youtube.com/watch?v=KbFIL8I6k0I
Łącze do zdjęć:
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Lennart Pilskog,
Volvo Trucks Global Brand,
phone +46 70 3183422
e-mail: lennart.pilskog@volvo.com
Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel.: +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com