Zderzenia polegające na uderzeniu jednego pojazdu w tył drugiego stanowią duży odsetek wypadków drogowych. Aby poprawić tę statystykę, Volvo Trucks opracowało Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne - zaawansowany technicznie system hamowania awaryjnego, który także ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia.
Układ wspomaga pracę kierowcy i jest dostępny w nowej serii FH. Dzięki niemu można uniknąć lub złagodzić skutki większości kolizji przebiegających według opisanego wyżej scenariusza.
- Na początku postawiliśmy pytanie: co tak naprawdę jest przyczyną? Odpowiedź brzmi: nieuwaga. Gdyby kierowca nieprzerwanie obserwował drogę, nie potrzebowałby systemów, takich jak ten - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Nowy układ zawiera radar sprzężony z kamerą, identyfikujący i monitorujący pojazdy znajdujące się z przodu. Zaprojektowano go tak, by rozpoznawał pojazdy zarówno nieruchome, jak i poruszające się, oraz by zapobiegał zderzeniu z ruchomym obiektem przy prędkości względnej wynoszącej do 70 km/h.
Gdy układ wykryje pojazd, w który samochód ciężarowy uderzy, o ile będzie nadal poruszał się z aktualną prędkością, na przednią szybę samochodu ciężarowego jest rzutowane czerwone światło ostrzegawcze, które ma na celu skierowanie uwagi kierowcy na drogę.
- Nie chcemy wyręczać kierowców, ponieważ sądzimy, że to właśnie oni są w stanie reagować w najwłaściwszy sposób, np. poprzez bezpieczne ominięcie lub wyprzedzenie pojazdu poprzedzającego - mówi Almqvist.
Niemniej jednak, jeżeli systemy samochodu ciężarowego nie wykryją żadnej reakcji kierowcy, takiej jak ruch kierownicą, czy hamowanie, układ aktywuje sygnalizację świetlną błyskową i sygnały dźwiękowe. Jeżeli kierowca nadal nie reaguje, układ uruchamia hamulce w celu łagodnego zmniejszenia prędkości. Jeżeli i to nie wystarczy, aktywowana jest funkcja hamowania awaryjnego, co oznacza, że układ za pomocą wszelkich dostępnych środków dąży do całkowitego wyhamowania samochodu ciężarowego - do zatrzymania.
- W znakomitej większości przypadków już pierwsze sygnały ostrzegawcze przywrócą koncentrację u kierowcy. Gdyby jednak się to nie udało, poważnemu wypadkowi zapobiegnie system hamowania awaryjnego - mówi Carl Johan Almqvist.
Najpóźniej do listopada 2015 r. systemy hamowania awaryjnego staną się elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów ciężarowych w Europie.
Bezpośrednie łącze do animacji na YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=LBT3tB_AQQA
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z:
Ida Mattsson,
Volvo Trucks Global Brand,
phone +46 31 323 63 42,
e-mail ida.mattsson@volvo.com
Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel. +48 601 33 44 38,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com