Zbudowany przez Volvo pojazd hybrydowy jest aktualnym posiadaczem rekordów prędkości ze startu zatrzymanego na dystansie 500 i 1000 metrów oraz na dystansie jednego kilometra ze startu lotnego - ustanowionych zgodnie z międzynarodowymi przepisami*.
- Technika i innowacyjność są jądrem naszej działalności - mówi Ron Huibers, prezes ds. sprzedaży i marketingu w Volvo Trucks North America. - Mean Green jest doskonałym przykładem możliwości technicznych Volvo i naszego nieustającego zainteresowania nowymi technologiami. Nasi inżynierowi zaprojektowali najszybszy na świecie hybrydowy samochód ciężarowy, wykorzystujący ten sam hybrydowy układ napędowy Volvo, jaki wprawia w ruch setki autobusów Volvo na całym świecie, w tym londyńskie „piętrusy".
Na potrzeby Mean Green, zaprezentowanego przez Volvo Trucks wczoraj podczas trwającej właśnie wystawy Mid-America Trucking Show, zespół ekspertów Volvo zaadaptował hybrydowy układ napędowy Volvo, dostosowując go do wymagań podwozia zbudowanego z myślą o biciu rekordów prędkości. Inżynierowie wyposażyli Mean Green w mocno podrasowany silnik Volvo D16 i zmodyfikowaną wersję zautomatyzowanej skrzyni biegów Volvo I-Shift, przystosowaną do współdziałania z trakcyjnym silnikiem elektrycznym.
- Rezultatem jest zawrotne przyspieszenie od chwili startu, bez zwłoki czasowej charakterystycznej dla silników wysokoprężnych - mówi Boije Ovebrink, właściciel i kierowca Mean Green. - Można to porównać do strzelającego korka od szampana, z tym że wystrzał ten jest niesłyszalny. Przez pierwszych kilka sekund samochód ciężarowy wydaje jedynie cichy świst. Trwa to do chwili, w której silnik wysokoprężny, zasilany odnawialnym, ciekłym żywicznym olejem napędowym zacznie rozwijać swoją potężną moc.
Łączna moc napędu Mean Green wynosi 2100 KM, przy maksymalnym momencie obrotowym około 6800 Nm - z czego 200 KM i około 1200 Nm pochodzi z silnika elektrycznego. Możliwość rozwijania dużych prędkości zależy w znacznej mierze od własności aerodynamicznych pojazdu. Dlatego też inżynierowie Volvo bazowali na kabinie pochodzącej z północno-amerykańskiego modelu Volvo VN, nadając jej optymalny pod względem aerodynamicznym kształt.
W Mean Green zastosowano zmodyfikowane wersje następujących seryjnych podzespołów Volvo:
Podczas swojego objazdu po Ameryce Północnej Mean Green zawita także na wystawę Truck World, odbywająca się w dniach 19-21 kwietnia w Toronto, w Kanadzie, oraz na przystanek regatowy Volvo Ocean Race w Miami, w dniach 17-20 maja br.
*Kilometr ze startu zatrzymanego - pojazd pokonuje 1000-metrowy odcinek pomiarowy najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku, ruszając z miejsca. Średnia prędkość z obydwu przejazdów jest uznawana za oficjalny rezultat. Kilometr ze startu lotnego - pojazd pokonuje 1000-metrowy odcinek pomiarowy najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku; w chwili przekroczenia punktu oznaczającego początek odcinka pomiarowego pojazd znajduje się w ruchu.
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Brandon Borgna,
Volvo Trucks North America,
tel.: +1 336-393-2143,
e-mail: brandon.borgna@volvo.com
Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel. +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com