Trucks

Światło północy

Inspiracją dla projektu reflektora głównego był lód. Starszy projektant Maria Balthammar wyjaśnia, jak natura ukształtowała jednej z najbardziej wyrazistych cech pojazdów Volvo Trucks.
Reflektor główny Volvo
Kultowy kształt i wygląd zaprojektowanego przez Volvo Trucks reflektora głównego bezpośrednio nawiązuje do kryształu lodu.

Gdy zimą szwedzki krajobraz znika pod warstwą śniegu i lodu, wszystko się zmienia.
– Zima przywraca światło – mówi Maria Balthammar, starszy projektant w Volvo Trucks. – Znane formy ulegają transformacji i pojawiają się nowe.  

Zaprojektowane przez Volvo Trucks reflektory główne wywodzą się wprost z tej zimowej scenerii. Ich kultowy kształt i wygląd bezpośrednio nawiązuje do kryształu lodu.

– W Volvo Trucks zawsze dążymy do upraszczania form – mówi Maria Balthammar.
– Zadajemy sobie pytanie, jak można zredukować projekt i sprawić, by był jeszcze bardziej wyrazisty i lepiej zdefiniowany? I dlatego w poszukujemy inspiracji w naturze.

Światło pozycyjne o charakterystycznym kształcie litery „V”, pokazującym, że pojazd znajduje się w ruchu, ma mleczną poświatę niczym lodowiec. Pozostała powierzchnia klosza jest przezroczysta, jak cieniutka, nowo uformowana tafla lodu. 

Dzięki tej właśnie formie, reflektor główny Volvo jest natychmiast rozpoznawalny. – Reflektory w większości pojazdów są poziome, a ich klosze – matowe, nie pozwalające łatwo dostrzec, co się za nimi znajduje – tłumaczy Maria Balthammar. – Reflektor główny Volvo jest inny. Jego przezroczysty klosz eksponuje i pozycjonuje każdy element, zaś pionowy kształt z obrysem postaci światła pozycyjnego nadaje mu unikatowy kontur. Gdy widzisz samochód ciężarowy, po reflektorach od razu możesz poznać, że to Volvo.

Nieustannie badamy metody wykorzystania światła jako narzędzia do poprawy warunków pracy kierowcy i zwiększenia bezpieczeństwa.

Na udany projekt w równym stopniu składają się aspekty praktyczne, jak i atrakcyjna wizualnie, wyróżniająca się forma.

– Zaprojektowany element pojazdu musi dobrze wyglądać, ale także musi stabilny pod względem strukturalnym – wyjaśnia Maria Balthammar. 

– Na przykład, reflektor musi dać się otworzyć w celu wymiany żarówki lub modułu LED. Pojazd musi również być odporny na działanie wysokich i niskich temperatur, co oznacza, że należy uwzględnić rozszerzalność i kurczliwość materiałów pod wpływem zmian temperatury. W takim przypadku między elementami zmieniającymi swoje wymiary mogą pojawiać się szczeliny.

Żeby zespolić ze sobą poszczególne elementy reflektora głównego i nadać im wytrzymałość, projektanci wykorzystali kolejną formę występującą w naturze – warstwy.

Jak utrwalić wytrzymałość i kształt czegoś, co rozszerza się i kurczy? Obserwując przyrodę, często widzimy struktury warstwowe i to właśnie one zapewniają wytrzymałość. Podobnie jest z reflektorem: osobne elementy ułożone warstwami tworzą spójną całość. 

Reflektory główne mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, zwłaszcza w czasie surowej skandynawskiej zimy, gdy dni są krótkie i kierowcy muszą przez wiele godzin prowadzić w ciemności. Dlatego oświetlenie pozostanie Volvo Trucks obszarem wprowadzania kolejnych innowacji.

– Nowa technologia LED daje wiele możliwości – Maria Balthammar. – Nieustannie badamy metody wykorzystania światła jako narzędzia do poprawy warunków pracy kierowcy i zwiększenia bezpieczeństwa. Na przykład odpowiedni rodzaj światła może pobudzać czujność. Istnieje duży potencjał rozwojowy.

Maria Balthammar

Stanowisko: starszy projektant w Volvo Trucks.
Wiek: 41 lat.
Staż pracy w Volvo: 6 lat.