Skomunikowane Bezpieczeństwo

Technologia Connected Safety ostrzega kierowców o zbliżających się zagrożeniach. Odbierając sygnały ostrzegawcze z innych pojazdów, pozwala kierowcom reagować, nawet jeżeli niebezpieczeństwo znajduje się poza zasięgiem ich wzroku.
Komunikacja między chmurami danych

Connected Safety jest rezultatem jedynej w swoim rodzaju współpracy między Volvo Cars i Volvo Trucks i umożliwia wzajemną komunikację pojazdów obu producentów.

Żeby uniknąć wypadku, trzeba w porę zareagować na zagrożenie. Connected Safety (Skomunikowane Bezpieczeństwo), wdrażana w pojazdach ciężarowych Volvo nowa technologia, bazująca komunikacji między chmurami danych, ma zadanie z wyprzedzeniem ostrzegać kierowców o zbliżających zagrożeniach – na 30 sekund przed tym, jak zanim dotrą do niebezpiecznego miejsca. Dzięki temu kierowca zyskuje czas na to, by zwolnić i ominąć przeszkodę.

Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks, uznaje to za kamień milowy. – Komunikacja między chmurami danych to następny krok w dziedzinie bezpieczeństwa. Dzięki wczesnemu ostrzeganiu kierowców o niebezpieczeństwach, system Connected Safety może zmniejszyć skalę ryzyka w wielu zagrażających życiu sytuacjach, takich jak konieczność nagłego hamowania na zatłoczonej drodze przykład z powodu problemów technicznych innego pojazdu – np. przebita opona – wypadku, wtargnięcia zwierzęcia czy tworzącego się zatoru.

Opracowana i przetestowana najpierw przez Volvo Cars, technologia Connected Safety jest obecnie wdrażana przez Volvo Trucks jako efekt jedynej w swoim rodzaju współpracy obydwu tych producentów. Następnie stopniowo będzie wprowadzana na rynek.

– To dopiero początek – mówi Emanuele Piga, dyrektor działu Customer Solutions & New Services Development w Volvo Trucks. – W miarę wzrostu liczby pojazdów wyposażonych w ten system i rozszerzania jego funkcjonalności, możliwe będzie ostrzeganie kierowców o szerokim spektrum potencjalnych niebezpieczeństw.

Komunikat wychodzący
Kierowca został zmuszony do gwałtownego hamowania i włącza światła awaryjne. System Connected Safety określa lokalizację pojazdu za pomocą GPS. Zakodowany, anonimowy sygnał o zasięgu 500 m zostaje za pośrednictwem chmury danych rozpropagowany w otoczeniu.

Komunikat przychodzący
Pojazd skanuje swoje otoczenie i wychwytuje informację o lokalizacji niebezpieczeństwa. Na odcinku 300-500 metrów przed tym miejscem (zależenie od prędkości jazdy) kierowca otrzymuje ostrzeżenie o zagrożeniu, w formie komunikatu na dodatkowym wyświetlaczu graficznym. Komunikat pozostaje aktywny i jest dostępny na wyświetlaczu do czasu, aż kierowca minie niebezpieczne miejsce. 

Platforma
Technologia Connected Safety wykorzystuje bezprzewodową komunikację między chmurami danych w celu ostrzegania kierowców pojazdów o zagrożeniach. Jako pierwsze, technologię tę wdrożyło Volvo Cars. Teraz przyszła kolej na Volvo Trucks. System ten zostanie udostępniony w Szwecji i Norwegii w 2018 r. Connected Safety ma zastosowanie do pojazdów Volvo FH 16, Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX wyposażonych zintegrowany system informacji i rozrywki Volvo Trucks, zależnie od specyfikacji i wybranych usług. Wyświetlanie komunikatów ostrzegawczych jest możliwe tylko w pojazdach wyposażonych w pakiet multimedialny oraz dodatkowy wyświetlacz graficzny (SID). W późniejszym czasie system zostanie wprowadzony na innych rynkach.

Bezpieczeństwo dla wszystkich
Podobnie jak kiedyś trzypunktowy pasy bezpieczeństwa, technologia Connected Safety jest udostępniana wszystkim innym producentom pojazdów, z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Zdaniem Carla Johana Almqvista, dyrektora ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks, fakt, że kierowcy samochodów ciężarowych staną się częścią tego systemu to wielka wygrana nas wszystkich: – Kierowcy zawodowi często mają większą świadomość zagrożeń i mogą pomóc innym w ich uniknięciu. Dzięki temu drogi staną bezpieczniejsze dla wszystkich.

Informacje pokrewne

Korzyści, jakie zapewnia kierowcom Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Idealna stabilność przy dużych prędkościach, pełna kontrola przy małych prędkościach i znacznie mniejsze obciążenie mięśni i stawów. Od czasu gdy został wprowadzony na rynek, w 2013 r., przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, VDS (Volvo Dynamic ...

Hamowanie Awaryjne – funkcja ratująca życie

Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne jest rezultatem pionierskich prac Volvo Trucks nad aktywnymi systemami bezpieczeństwa. Przyjrzyjmy się zatem technologii, która się za tym kryje, jak funkcja Hamowanie ...

Kluczowe podzespoły w automatyzacji

Automatyzacja w szybkim tempie otwiera nowe możliwości w zakresie zaawansowanych technicznie rozwiązań transportowych, które jeszcze nie tak dawno były wprost nie do pomyślenia, przy czym większość technologii umożliwiających urzeczywistnienie tych ...

Filtruj artykuły

5 true 5