Volvo Trucks

Polska

×

I-Shift z biegami pełzającymi – najwyższa moc dla wymagających zadań

Ruszanie z miejsca z ogromnym ładunkiem 325 ton? Teraz to możliwe, z opracowaną przez Volvo Trucks unikatową skrzynią biegów I-Shift, wyposażoną w biegi pełzające.
Transport ponadnormatywny
Opracowana przez Volvo Trucks skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi idealnie nadaje się do transportowania ładunków ponadnormatywnych ładunków, umożliwiając ruszenie z miejsca z obciążeniem nawet 325 ton i jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h.

I-Shift z biegami pełzającymi jest zapewnia wyjątkowo dużą siłę napędową i zdolność pokonywania wzniesień, kluczowe w wymagających zadaniach transportowych.

Jest tak wytrzymała, że na poziomej nawierzchni umożliwia ruszenie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Dzięki wysokiemu przełożeniu umożliwia także jazdę z bardzo małą prędkością: zaledwie 0,5 km/h – pojazd sunie tak wolno, jakby rzeczywiście pełznął. To ogromne ułatwienie podczas precyzyjnego manewrowania, zwłaszcza na biegu wstecznym.

Duża rozpiętość przełożeń w I-Shift z biegami pełzającymi, w porównaniu ze standardową skrzynią biegów I-Shift, wynika z zastosowania dodatkowej przekładni zębatej. W porównaniu ze standardową I-Shift, wersja z biegami pełzającymi została wydłużona o 12 cm. Wiele nowych elementów, takich jak koła zębate, tuleje włączające i synchronizatory przekładni półbiegów wykonano z materiałów o dużej wytrzymałości, nadających skrzyni biegów nadzwyczajną trwałość

Fakt, że I-Shift z biegami pełzającymi zapewnia tak dużą siłę napędową i umożliwia bardzo wolną jazdę, czyni tę skrzynię biegów idealną dla zastosowań, takich jak transport dłużycy drzewnej, transport budowlany, czy też transport ponadnormatywny, Jednocześnie gwarantuje ona optymalne zużycie paliwa podczas jazdy zarówno z ładunkiem, jak i bez ładunku.

Dodatkowym atutem skrzyni biegów jest możliwość ruszania z miejsca z wyjątkowo dużym obciążeniem. W transporcie długodystansowym połączenie biegów pełzających z optymalnie dobranym przełożeniem tylnej osi pozwala oszczędzać paliwo i osiągać większą wydajność. Kolejną zaletą jest o około 25 procent mniejsze obciążenie sprzęgła, w porównaniu z konwencjonalną I-Shift, co przekłada się na znacznie mniejsze zużycie eksploatacyjne układu napędowego.

JAK DZIAŁA I-SHIFT Z BIEGAMI PEŁZAJĄCYMI
Duża rozpiętość przełożeń w I-Shift z biegami pełzającymi, w porównaniu ze standardową skrzynią biegów I-Shift, wynika z zastosowania dodatkowej przekładni zębatej. Czy I-Shift z biegami pełzającymi zapewnia wyjątkową silę napędową, zdolność pokonywania wzniesień i zwrotność. Ogranicza również zużycie eksploatacyjne układu napędowego. Jak zatem działa?

DODATKOWA PRZEKŁADNIA ZĘBATA
Bezpośrednio za obudową sprzęgła znajduje się dodatkowa para kół zębatych, z których jedno znajduje się na wałku wejściowym, a drugie – pośrednim. Przekładnia ta zapewnia niemal dwukrotnie wyższe przełożenie, w porównaniu z przełożeniem najniższego biegu w standardowej I-Shift.

PRZEŁOŻENIA
Przełożenie określa stosunek prędkości obrotowych wałków: wyjściowego i wejściowego, skrzyni biegów. Przełożenie najwyższego biegu w skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim wynosi 1:1, co oznacza że obydwa te wałki obracają się z jednakową prędkością. W przypadku najniższego biegu w I-Shift z biegami pełzającymi wałek wyjściowy obraca się 32 razy wolniej niż wałek wejściowy.