Trucks

Cel: bezpieczeństwo

Nowy, zaktualizowany Aktywny Układ Kierowniczy Volvo ma zapewnić kierowcy większe bezpieczeństwo i komfort, łatwiejszą kontrolę nad pojazdem, a także większą stabilność jazdy i zmniejszenie ryzyka urazów zawodowych. Przedstawiamy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo 2.0.
Ilustracja przedstawiająca VDS
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zapewnia doskonałą precyzję kierowania i zmniejsza wysiłek kierowcy.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zapewnia doskonałą precyzję kierowania i zmniejsza wysiłek kierowcy. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej.

Kamera
Kamera monitoruje linie wyznaczające pas ruchu na odcinku od 5 do 50 metrów przed pojazdem. Jeżeli Asystent Utrzymywania Pasa Ruchu jest włączony, a pojazd zbytnio zbliży się do linii ograniczającej, pojazd powraca na swój pas ruchu.

Elektroniczna jednostka sterująca
Przetwarza sygnały określające ruchu samochodu ciężarowego, m.in. prędkość jazdy i położenie linii wyznaczających pas ruchu, i komunikuje się z Aktywnym Układem Kierowniczym Volvo.

Ustawienia indywidualne
Kierowca może dostosowywać działanie układu za pośrednictwem przycisków na kole kierownicy i systemu informacji i rozrywki.

ESC i czujnik przyspieszenia poprzecznego
czujnik przyspieszenia poprzecznego mierzy tempo obrotu pojazdu wokół własnej osi, wykrywając stan oznaczający początek poślizgu. Wówczas Aktywny Układ Kierowniczy Volvo interweniuje przeciwskrętem. Interweniuje także Elektroniczny Układ Stabilizacji Toru Jazdy (ESC), zmniejszając prędkość jazdy.

Zewnętrzne czujniki
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo działa w oparciu o sygnały pochodzące z różnorodnych czujników rozmieszczonych w pojeździe.

ASYSTENT UTRZYMYWANIA PASA RUCHU
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu opracowano w celu zapobiegania opuszczaniu przez pojazd swojego pasa ruchu. Układ ten delikatnie wymusza skręt lub aktywuje wibracje w kole kierownicy, ostrzegając tym samym kierowcę o najechaniu na linię wyznaczającą pas ruchu. 

Zmęczenie i nieuwaga kierowcy mogą skutkować wyjechaniem poza wyznaczony pas ruchu, co może doprowadzić do przewrócenia się pojazdu lub groźnego w skutkach zderzenia z innym pojazdem.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu jest w stanie skorygować tor jazdy. Jeżeli samochód ciężarowy zaczyna zbaczać z pasa ruchu, którym się porusza, układ wspomaga kierowcę krótkotrwałym oddziaływaniem na koło kierowcy w celu sprowadzenia pojazdu z powrotem na właściwy tor jazdy. Oddziaływanie to jest delikatne i z łatwością może być przezwyciężone przez kierowcę, który np. musi wykonać szybki manewr ominięcia przeszkody. Interwencja układu jest sygnalizowana symbolem kontrolnym w zestawie wskaźników. 

Układ uaktywnia się, gdy pojazd osiągnie prędkość 55 km/h, a Asystent Utrzymywania Pasa Ruchu ma możliwość monitorowania położenia pojazdu na drodze. Stan ten jest sygnalizowany wyświetleniem białego symbolu w zestawie wskaźników. 

Wówczas, jeżeli samochód ciężarowy zaczyna zbaczać z pasa ruchu, którym się porusza, układ wspomaga kierowcę krótkotrwałym oddziaływaniem na koło kierowcy w celu sprowadzenia pojazdu z powrotem na właściwy tor jazdy. W trakcie interwencji układu wyświetlany jest zielony symbol w zestawie wskaźników.

– Sadzimy, że ten układ może uratować życie. Pojazd może w mgnieniu oka wyjechać poza obrany pas ruchu.

Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks, uznaje tę technologię za przełomową.  

– Sadzimy, że ten układ może uratować życie. Pojazd może w mgnieniu oka wyjechać poza obrany pas ruchu. Wystarczy sekunda nieuwagi, by samochód ciężarowy znalazł się na sąsiednim pasie ruchu, a nawet pasie dla pojazdów jadących z przeciwka. Asystent Utrzymywania Pasa Ruchu został zaprojektowany tak, by działał intuicyjnie i dyskretnie, a jednocześnie niezawodnie.

Volvo Trucks od 2007 r. oferuje w swoich pojazdach Układ Monitorowania Pasa Ruchu, który nadzoruje pozycję samochodu ciężarowego na drodze i emituje ostrzeżenie, gdy pojazd zbytnio się zbliży do krawędzi swojego pasa ruchu. W przypadku Asystenta Utrzymywania Pasa Ruchu ostrzegawczy sygnał dźwiękowy został zastąpiony nienatarczywymi wibracjami w kole kierownicy oraz symbolem wyświetlanym w zestawie wskaźników.

ASYSTENT UTRZYMYWANIA STATECZNOŚCI
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Stateczności zmniejsza ryzyko wpadnięcia pojazdu w poślizg na śliskiej drodze i może zapobiec wypadkom zagrażającym życiu.

Utrata panowania nad pojazdem na śliskiej drodze to coś, czego chce uniknąć każdy kierowca. W początkowej fazie poślizgu decydujące znaczenie ma szybka i płynna kontra kołem kierownicy w celu odzyskania kontroli. Ale nawet najlepsi kierowcy mogą dać się zaskoczyć. Nawierzchnia drogi może być oblodzona, pokryta wodą, mokrymi liśćmi czy piaskiem lub z innych powodów może wykazywać zmniejszoną przyczepność. 

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Stateczności pomaga kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem poprzez aktywowanie przeciwskrętu w chwili wystąpienia pierwszych oznak poślizgu. Przyspiesza również działanie Elektronicznego Układu Stabilizacji Toru Jazdy.

Jeżeli układ wykryje, że pojazd zaczyna wpadać w poślizg, Asystent Utrzymywania Stateczności reaguje błyskawicznie poprzez przeciwskręt – dokładnie tak samo, jak zrobiłby to doświadczony kierowca. Układ ten jest szczególnie pomocny podczas jazdy po nawierzchni o małej przyczepności lub pokonywania zakrętów.

„Poślizg to coś, czego wolałbyś nie doświadczyć kierując samochodem ciężarowym. Układ ten błyskawicznie reaguje przeciwskrętem.”

W opinii Gustava Neandera, menedżera projektu ds. Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo w Volvo Trucks, Asystent Utrzymywania Stateczności zapewnia ogromną różnicę podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. 

– Poślizg to coś, czego wolałbyś nie doświadczyć kierując samochodem ciężarowym. Niedawno wracałem samochodem ciężarowym z północy Szwecji do centrali Volvo Trucks w Goeteborgu. Jechałem po śniegu, lodzie i w deszczu. Wzdłuż całej trasy widzieliśmy kilka pojazdów ciężarowych, które wypadły z drogi. Ten układ reaguje z szybkością błyskawicy, wywołując przeciwskręt, co zapobiega tego typu zdarzeniom. Wydatnie ułatwia jazdę po zaśnieżonej, mokrej lub przysypanej żwirem jezdni – mówi Gustav Neander.

FUNKCJA USTAWIEŃ INDYWIDUALNYCH
Dzięki nowej Funkcji Ustawień Indywidualnych kierowcy mają możliwość pełnego dopasowania działania Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo, zależnie od własnych preferencji. Funkcja umożliwia wybór jednego ze wstępnie zaprogramowanych ustawień lub w pełni indywidualne dostosowanie każdej z czterech zmiennych (Jazda na wprost, Skręt, Tłumienie i Powrót) definiujących reakcje układu kierowniczego.

Poziom domyślny
Działanie zrównoważone. Domyślne ustawienia Volvo Trucks są oparte na typowych preferencjach kierowców korzystających z Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo.

Poziom czuły
Mały opór na kole kierownicy, szybko reagujący układ kierowniczy.

Poziom responsywny
Większy opór na kole kierownicy, sportowe wrażenia. 

Poziom stabilny
Duży opór na kole kierownicy, dobry czas reakcji. 

Poziom indywidualny
Menu USTAWIENIA INDYWIDUALNE Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo umożliwia kierowcy precyzyjne dostrojenie działania układu. Opcja JAZDA NA WPROST pozwala regulować opór na kole kierownicy. Opcja SKRĘT pozwala regulować bezpośredniość działania układu kierowniczego podczas skrętu. Opcja TŁUMIENIE kontroluje odczuwaną płynność działania układu kierowniczego. Opcja POWRÓT kontroluje tempo powrotu koła kierownicy do pozycji neutralnej podczas manewrowania przy małej prędkości. 

Dodatkowy parametr ułatwia utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy, poprzez kalibrację kąta oznaczającego jazdę na wprost. Jest to przydatne podczas pokonywania długich odcinków trasy przy bocznym wietrze lub po drogach o nachyleniu poprzecznym.