Trucks

Volvo FH – 25 lat innowacji

Volvo FH odniosło niezwykły sukces. Innowacje, które były korzystne dla kierowców, właścicieli, bezpieczeństwa i biznesu, nadal wyznaczają standardy. „Trzeba rozwijać kulturę motywującą ludzi do badania nowych pomysłów. Oraz strukturę, która pozwoli wdrażać pomysły cenne dla klientów” – mówi Staffan Rödjedal, menedżer ds. produktu FH w Group Trucks Technology.
Oś czasu innowacji w Volvo FH
Innowacje i nowe funkcje – Volvo FH stale się zmienia.

W 1993 r. firma Volvo Trucks wprowadziła na rynek najbardziej zaawansowany samochód ciężarowy w historii: Volvo FH.
Silnik D12A i hamulec silnikowy Volvo zrobiły olbrzymie wrażenia na specjalistach technicznych. Jednak jeszcze większe wrażenie wywarła koncentracja na kierowcach. Volvo FH było i jest ich marzeniem. Nowa kabina została dostosowana do ich potrzeb. Samochód ciężarowy nie jest tylko miejscem pracy podczas jazdy, ale także miejscem odpoczynku lub snu. Dzięki przeprowadzeniu testów z udziałem ponad 1500 kierowców i użytkowników samochodów ciężarowych firma Volvo Trucks była w stanie zbudować całkiem nową kabinę, która zmieniła sytuację kierowców.
„Kierowca był dla nas najważniejszy. I nadal jest” – mówi Mats Karlsson Lindh, dyrektor ds. planowania produktu w Group Trucks Technology.
Obecnie Volvo FH nadal wskazuje kierunek rozwoju branży pojazdów ciężarowych. Dzięki takim rozwiązaniom jak unikatowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo umożliwiający precyzyjne kierowanie pojazdem i jednocześnie ograniczający powodujące kontuzje napięcie mięśni kierowcy, firma Volvo Truck inspiruje dalszy rozwój branży.

Historia powstania Volvo FH sięga do połowy lat 80. XX wieku. Firma Volvo Trucks posiadała szeroką ofertę samochodów ciężarowych na wielu rynkach, ale istniała konieczność ulepszenia procesu i stworzenia platformy dla wspólnego programu produktowego. Dzięki serii FH firma Volvo Trucks stworzyła plan przyszłych innowacji. Jednym z przełomowych osiągnięć rozwojowych było nowe podwozie. Dynamiczny projekt dał inżynierom podstawy do dalszych prac rozwojowych i tworzenia funkcji potrzebnych różnym klientom w licznych zastosowaniach.

„To usprawnienie procesu przemysłowego zadziałało tak, jakby firma Volvo Trucks uzyskała nowe serce i mózg. Zmieniło nasz sposób pracy” – mówi Jan Johnsson, który pracował w tamtym czasie jako menedżer ds. produktu.

Jak już wspomniano Volvo FH, to samochód ciężarowy kierowców, ale firma Volvo rozumie także potrzeby biznesowe klientów. Było to ważne w czasie premiery i takie pozostało do chwili obecnej.
„Przeprowadzone przez nas badania dotyczące aerodynamiki były bezprecedensowe. Pozwoliły nam obniżyć zużycie paliwa przez klientów” – mówi Mats Karlsson Lindh.

Także podwozie wykonano pod kątem potrzeb przedsiębiorstw, umożliwiając stosowanie elastycznych rozwiązań w przypadku różnych ładunków. Dziś firma Volvo Trucks porusza niebo i ziemię w poszukiwaniu rozwiązań umożliwiających jeszcze większe oszczędności paliwa. Zmodernizowane oprogramowanie skrzyni biegów I-Shift, podnoszenie osi tandemowej, funkcja I-park cool, szkolenie Fuelwatch (dotyczące oszczędności paliwa) dla kierowców oraz przewidujący tempomat I-See to tylko niektóre z innowacji poprawiających wyniki finansowe klientów.

Postępy bez końca. Seria FH jest coraz lepsza. W Volvo Trucks trwa praca. „Często zaczynamy od prawdziwego problemu klienta. Na przykład Aktywny Układ Kierowniczy Volvo – jednym z punktów wyjścia były poszukiwania metod zmniejszenia wysiłku koniecznego do kierowania pojazdem na rondach. Prowadząc badania w tym kierunku, znaleźliśmy mnóstwo nowych możliwości, które pozwoliły na stworzenie znacznie bardziej zaawansowanego rozwiązania: obecnego Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo” – mówi Staffan Rödjedal.
Kreatywność i rozwijanie dobrych pomysłów to dwa ważne aspekty procesu prowadzącego do odnoszących sukcesy innowacji. Trzecim jest ciężka praca.
„To była długa harówka. Każdą funkcję badaliśmy i testowaliśmy latami, zanim zaczęła działać zgodnie z oczekiwaniami – tak naszymi, jak i klientów”.