Dane techniczne układu napędowego Volvo FMX
• Silniki
• I-Shift
• I-Shift Dual Clutch
• Pakiety oprogramowania I-Shift
• Powertronic
• Tylne osie
• Przełożenia tylnych osi
• Konfiguracje układu napędowego
• Przystawki odbioru mocy
Silniki
D11K | D13K | |
---|---|---|
Poziom emisji spalin | Euro 6 | Euro 6 |
Liczba cylindrów | 6 | 6 |
Pojemność skokowa | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ |
Skok tłoka | 152 mm | 158 mm |
Średnica cylindra | 123 mm | 131 mm |
Stopień sprężania | 17:1 | 18:1 (420, 460, 500 KM), 17:1 (540 KM) |
Zakres ekonomiczny | 1000–1500 obr/min | 950–1400 1/min |
Moc hamulca wydechowego | 160 kW (2400 1/min) | 200 kW (2300 1/min) |
Moc hamulca VEB | 290 kW (2400 1/min) | |
VEB | opcja | |
Moc hamulca VEB+ | 375 kW (2300 1/min) | |
VEB+ | opcja | |
Liczba filtrów oleju | 2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy | 2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy |
Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem | 36 l | 33 l |
Całkowita pojemność układu chłodzenia | 36 l | 38 l |
Wymagania dotyczące paliwa
Olej napędowy bezsiarkowy (EN590, zawartość siarki maks. 10 ppm).
Biodiesel drugiej generacji (EN15940, diesel syntetyczny)
Przystawka odbioru mocy napędzana od silnika
Moment obrotowy | Przełożenie | |
---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 |

D11K – MOC /MOMENT OBROTOWY
Moc maks. wg: EC 582/2011
D11K330 (243 kW) | |
---|---|
Moc maks. przy 1600-1900 1/min | 330 KM |
Maks. moment obr. przy 950–1400 1/min | 1600 Nm |
D11K380 (280 kW) | |
Moc maks. przy 1700–1800 1/min | 380 KM |
Maks. moment obr. przy 950–1400 1/min | 1800 Nm |
D11K430 (316 kW) | |
Moc maks. przy 1700–1800 1/min | 430 KM |
Maks. moment obr. przy 1000–1400 1/min | 2050 Nm |
D11K460 (338 kW) | |
Moc mak. 1700-1800 obr/min | 460 KM |
Maks. moment obrotowy przy 1050–1400 obr/min | 2200 Nm |

D13K – MOC /MOMENT OBROTOWY
Moc maks. wg: EC 582/2011
D13K420 (309 kW) | |
---|---|
Moc maks. przy 1400–1800 1/min | 420 KM |
Maks. moment obr. przy 860–1400 1/min | 2100 Nm |
D13K460 (338 kW) | |
Moc maks. przy 1400–1800 1/min | 460 KM |
Maks. moment obr. przy 900–1400 1/min | 2300 Nm |
D13K500 (368 kW) | |
Moc maks. przy 1400–1800 1/min | 500 KM |
Maks. moment obr. przy 980–1270 1/min | 2500 Nm |
D13K540 (397 KW) | |
Moc maks. przy 1450–1800 1/min | 540 KM |
Maks. moment obr. przy 1000–1460 1/min | 2600 Nm |
12-biegowa skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami oraz zautomatyzowanym układem zmiany biegów. Skrzynia biegów I-Shift może być wyposażona w kompaktowy zwalniacz, przystawkę odbioru mocy, pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego oraz chłodnicę oleju.
Dane techniczne
Typ |
Bieg najwyższy |
Maks. moment obr. silnika |
Konstrukcyjna DMC zestawu |
---|---|---|---|
AT2412F | Bezpośredni | 2400 Nm | 44 t |
AT2612F | Bezpośredni | 2600 Nm | 100 t |
ATO2612F | Nadbieg | 2600 Nm | 100 t |
Dane techniczne I-Shift Dual Clutch
Typ | Bieg najwyższy | Maks. moment obr. silnika (Nm) | Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Nadbieg | 2800 | 80 |
Pakiety oprogramowania I-Shift
Wersja podstawowa Basic (TP-BAS)
TP-BAS to standardowy pakiet oprogramowania, dostarczany wraz ze skrzynią biegów I-Shift, który zawiera podstawowe funkcje, niezbędne do użytkowania skrzyni biegów w każdych warunkach.
Oprogramowanie I-Shift dla transportu dystrybucyjnego (TP-DIST)
TP-DIST dostosowuje funkcje skrzyni biegów do specyfiki transportu dystrybucyjnego. Pakiet ten obejmuje m.in. funkcje, które ułatwiają ruszanie z miejsca, manewrowanie pojazdem i jazdę z małą prędkością.
Oprogramowanie I-Shift dla transportu budowlanego (TP-CON)
TP-CON dostosowuje funkcje skrzyni biegów do specyfiki transportu budowlanego. Pakiet ten obejmuje m.in. funkcje, które ułatwiają ruszanie z miejsca, manewrowanie pojazdem i jazdę z małą prędkością. Może być stosowany w pojazdach użytkowanych ma drogach nieutwardzonych.
Oprogramowanie I-Shift dla transportu długodystansowego (TP-LONG)
TP-LONG ma wbudowane inteligentne funkcje minimalizujące zużycie paliwa. Pakiet ten jest idealny dla transportu długodystansowego, w którym ogromną rolę odgrywa ekonomika paliwowa. Zawiera funkcję I-Roll.
Heavy Duty Transport (TP-HD)
TP-HD optymalizuje działanie skrzyni biegów I-Shift w ciężkich zestawach drogowych (DMC zestawu >85 t). Kierowca może w każdej chwili włączyć lub wyłączyć tryb dużej masy całkowitej i włączyć tryb długodystansowy, niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Pakiet ten zawiera również funkcje
optymalizujące użytkowanie samochodu ciężarowego ciągnącego kilka przyczep.
Pakiety oprogramowania I-Shift
Warianty | TP-BAS | TP-DIST | TP-CON | TP-LONG | TP-HD** |
---|---|---|---|---|---|
Basic PTO Functions (APF-BAS) | ● | ● | ● | ● | ● |
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) | o | o | o | o | o |
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS) | ● | ● | ● | ● | ● |
Enhanced Gear Selection Adjustment, incl. Kickdown (AMSO-AUT) | – | – | o | o | o |
Basic Vocational Functions (AVO-BAS) | ● | ● | ● | ● | ● |
Enhanced Performance – Bad Roads (AVO-ENH) | – | o | ● | o | o |
Basic Shift Strategy | ● | ● | ● | ● | ● |
Performance Shift | ● | ● | ● | ● | ● |
Gearbox Oil Temperature Monitor | ● | ● | ● | ● | ● |
Heavy Start Engagement | ● | ● | ● | ● | ● |
I-Roll | – | – | – | ● | (•) |
Smart Cruise Control | – | – | – | ● | (•) |
Launch Control | – | ● | ● | ● | ● |
Enhanced Shift Strategy (DMCZ ≤ 85 t) | – | ● | ● | ● | ● |
Heavy Duty GCW Control (85 t < DMCZ ≤ 180 t) | – | – | – | – | ● |
Ultraniski bieg pełzający* (ASO-ULC) | – | – | o | o | o |
Podstawowy bieg pełzający* (ASO-C) | – | – | o | o | o |
Multiplikator biegów wstecznych* (ARSO-MSR) | – | – | o | o | o |
I-See bazująca z danych GPS | – | – | – | o | o |
• Standard (•) Funkcja może być używana po aktywacji TP-LONG. o Opcja – Niedostępne
*Tylko AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR wymaga ASO-ULC lub ASO-C.
**Tylko AT2612F i ATO2612F
Opis funkcji I-Shift
Basic Shift Strategy
Automatyczny dobór odpowiedniego biegu do rozpoczęcia jazdy (biegi 1–6). Wybór ten zależy od masy całkowitej pojazdu i nachylenia drogi.
Performance Shift
Zapewnia szybszą i bardziej płynną zmianę biegów, dzięki użyciu hamulca silnikowego, sprzęgła oraz specjalnego hamulca skrzyni biegów.
Basic Gear Selection Adjustment
Za pomocą przycisków znajdujących się na dźwigni wybieraka zakresów możliwe jest dopasowanie odpowiedniego biegu podczas hamowania silnikiem w trybie automatycznym.
Gearbox Oil Temperature Monitor
Pokazuje temperaturę oleju w skrzyni biegów na wyświetlaczu graficznym.
Enhanced Shift Strategy
Dzięki współpracy skrzyni biegów z układami EBS i ECS, ruszanie z miejsca i precyzyjne manewrowanie stają się łatwiejsze. Poprzez wybór odpowiedniego biegu, tak aby silnik pracował z wysoką prędkością obrotową, funkcja ta pozwala w pełni wykorzystać skuteczność hamulca silnikowego VEB/VEB+. Podczas zmiany biegu w trakcie hamowania silnikiem uruchamiane są hamulce zasadnicze, aby podtrzymać moment hamujący.
Launch Control
Optymalizuje wybór biegów i działanie układu EBS podczas wykonywania manewrów przy małych prędkościach. Opcja ta zwiększa m.in. użyteczność funkcji pomocy przy ruszaniu pod górę, dzięki czemu czynność ta staje się znacznie łatwiejsza.
I-Roll
Automatyczne włączanie i wyłączanie funkcji wolnego koła w celu uzyskania jak najmniejszego zużycia paliwa. Funkcja I-Roll jest uruchamiana wtedy, gdy nie ma potrzeby zwiększania mocy silnika ani hamowania silnikiem, np. na płaskich drogach.
Smart Cruise Control
Współpracuje z funkcją tzw. inteligentnego hamowania pojazdu Brake Cruise, powodując, że hamulce dodatkowe są uruchamiane tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne. Dzięki temu, funkcja wolnego koła może być jeszcze lepiej wykorzystania w celu oszczędzania paliwa.
I-See
Inteligentne oprogramowanie I-Shift, które zapisuje dane topograficzne, a następnie korzysta z nich w celu oszczędzania paliwa i poprawy komfortu jazdy. Dane są zapisywane w bazie danych dostępnej dla innych użytkowników I-See. Standardowo razem z I-See jest oferowany I-Cruise. (I-Cruise można również zamawiać osobno.)
Heavy Duty GCW control
Optymalizuje wybór biegu w ciężkich zestawach drogowych (o dopuszczalnej masie całkowitej 85–180
ton).
Opcje dodatkowe
Enhanced PTO Functions
Grupa funkcji wspomagających działanie przystawki odbioru mocy.
Enhanced Gear Selection Adjustment including kick-down
Za pomocą przycisków znajdujących się na dźwigni wybieraka zakresów możliwe jest dopasowanie odpowiedniego biegu podczas ruszania z miejsca i jazdy w trybie automatycznym. Przy nagłym wciśnięciu pedału przyspieszenia do oporu funkcja „kickdown” dobiera taki bieg, który pozwala na uzyskanie największego przyspieszenia pojazdu.
Enhanced performance – Bad roads
Grupa funkcji korygujących strategię zmiany biegów oraz ułatwiających ruszanie z miejsca i jazdę po drogach o złej jakości i w terenie górzystym.
W pełni automatyczna skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną i chłodnicą oleju, zdolna do zmiany przełożeń pod obciążeniem. Zmianie biegu nie towarzyszy przerwa w przenoszeniu mocy. Skrzynia biegów Powertronic może być fabrycznie wyposażona w przystawkę odbioru mocy, zintegrowany zwalniacz i pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego.
Powertronic
Typ | Bieg najwyższy | Maks. moment obr. silnika (Nm) | Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|
PT2106 | Bezpośredni | 2100 | 44 |
PT2606 | Bezpośredni | 2600 | 60 |
Programy zmiany biegów Powertronic
Economy
Tryb ekonomiczny zapewniający optymalne zużycie paliwa. Zmiana biegów następuje przy najbardziej ekonomicznej prędkości obrotowej silnika.
Performance
Pozwala na wykorzystanie pełnej mocy silnika. Zmiana biegu na wyższy lub niższy następuje przy wysokiej prędkości obrotowej silnika.
Tylne osie
Wyjście | Rodzaj | Przekładnia główna | Maks. moment obr. silnika (Nm) | Maks. dopuszczalny nacisk na oś (t) | Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|---|---|
Osie z pojedynczą przekładnią główną | |||||
RSS1344C/D | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 2600 | 13 | 44 |
RSS1356 | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 2400/2800 | 13 | 56/44 |
RSS1360 | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 3550 | 13 | 70 |
RTS2370A | Oś podwójna | Hipoidalna | 3550 | 23 | 80 |
RSS1144 | Oś pojedyncza | Hipoidalna | 2800 | 11.7 | 44 |
Osie ze zwolnicami w piastach kół | |||||
RSH1365 | Oś pojedyncza | Stożkowa o zębach spiralnych | 2400 | 13 | 65 |
RSH1370F | Oś pojedyncza | Stożkowa o zębach spiralnych | 3550 | 13 | 70 |
RTH2610F | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3550 | 26 | 100 |
RTH3210F | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3550 | 32 | 100 |
RTH3312 | Oś podwójna | Stożkowa o zębach spiralnych | 3550 | 33 | 120 |
Przełożenia tylnych osi
RSS1144 | RSS1344C/D | RSS1356 | RSS1360 | RTS2370A | RSH1365 | RSH1370F | RTH2610F | RTH3210F | RTH3312 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 | 2.31:1* | 2.50:1 | 2.47:1 | 2.43:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 |
2.47:1 | 2.47:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.57:1 | 3.76:1 |
3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 |
2.64:1 | 2.64:1 | 2.79:1 | 2.85:1 | 2.83:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.10:1 | 3.08:1 | 3.09:1 | 4.55:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 |
3.08:1 | 3.08:1 | 3.44:1 | 3.40:1 | 3.40:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.36:1 | 3.67:1 | 3.67:1 | 3.78:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | ||
3.70:1 | 4.11:1 | 4.13:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | ||||
4.11:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||||||
4.63:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||||
5.29:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | |||||||
6.17:1 |
* Dotyczy RSS1344D.
Konfiguracje układu napędowego
D11K330 | D11K370 | D11K410 | D11K450 | D13K420 | D13K460 | D13K500 | D13K540 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Powertronic | ||||||||
PT2106 | ● | ● | ● | ● | ||||
PT2606 | ● | ● | ● | ● | ||||
I-Shift | ||||||||
AT2412F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
AT2612F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
ATO2612F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
I-Shift Dual Clutch | ||||||||
SP02812 | ● | ● | ● | |||||
Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną | ||||||||
RSS1144A | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344C/D | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1356 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1360 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTS2370A | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1144 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół | ||||||||
RSH1365 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2610F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH3210F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH3312 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Przednia oś napędowa / skrzynka rozdzielcza | ||||||||
FAA11/FAA21/V2501TB | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Przystawki odbioru mocy
NAPĘDZANE OD SILNIKA
PTER-DIN
Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru mocy przeznaczona do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTER1400
Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.
PTER100
Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.
NAPĘDZANE OD SKRZYNI BIEGÓW
PTR-F
Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-FL/FH
Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Przystawka nisko-/średnio-/wysokoobrotowa ze złączem DIN do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTRD-F
Przystawka wysokoobrotowa z kołnierzem napędowym.
PTRD-D
Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Dwa złącza DIN, z przodu i z tyłu, do bezpośredniego napędu pomp hydraulicznych.
PTRD-D1
Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Kołnierz napędowy z tyłu i złącze DIN z przodu.
PTRD-D2
Przystawka wysokoobrotowa, potrójna. Dwa tylne kołnierze napędowe i jedno złącze DIN z przodu.