Dane techniczne układu napędowego Volvo FH

  • Silniki
  • I-Shift
  • Pakiety oprogramowania I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch
  • Osie tylne
  • Przełożenia tylnych osi
  • Konfiguracje układu napędowego
  • Przystawki odbioru mocy

Silniki

  D13K  D13K460TC i D13K500TC G13C* 
Poziom emisji spalin  Euro 6  Euro 6  Euro 6
Liczba cylindrów  6 6
Pojemność skokowa  12,8 dm³  12,8 dm³  12,8 dm³
Skok tłoka  158 mm  158 mm  158 mm
Średnica cylindra  131 mm  131 mm  131 mm
Stopień sprężania  18:1 (420, 460, 500 KM), 17:1 (540 KM) 17:1 17:1
Zakres ekonomiczny  950–1400 obr./min  900–1300 obr./min  1000–1400 obr./min
Moc hamulca wydechowego 200 kW (2300 obr./min) - -
Moc hamulca VEB+  375 kW (2300 obr./min) 375 kW (2300 obr./min) 375 kW (2300 obr./min)
VEB+  opcja opcja opcja 
Liczba filtrów oleju  2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy   2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy   2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy 
Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem  33 l  35 l  33 l 
Całkowita pojemność układu chłodzenia  38 l  38 l  39,5 l 

* LNG

Wymagania dotyczące paliwa

Olej napędowy bezsiarkowy (EN590, zawartość siarki maks. 10 ppm)
Biodiesel drugiej generacji (EN15940, diesel syntetyczny)

 

Okres między wymianami oleju

Maksymalnie co 100 000 km lub raz do roku – olej VDS4. 

Przystawka odbioru mocy napędzana od silnika

  Moment obrotowy  Przełożenie 
EPTT350  350 Nm*  1.26:1
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1000 Nm*  1.26:1

* Moment obrotowy dostępny zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju.

D13K – Moc/moment obrotowy

D13K – Moc/moment obrotowy

Moc maks. wg EC 582/2011

D13TC – moment obrotowy

D13TC – moc/moment obrotowy

Moc maks. wg EC 582/2011

 

Silnik D13TC jest dostępny w wersjach o mocy 460 lub 500 KM. Momenty obrotowe są jednak wyższe niż w innych silnikach D13. Silnik D13TC 460 KM osiąga taki sam moment obrotowy jak silnik D13 o mocy 540 KM, ale przy niższych obrotach. Z kolei technologia I-Save silnika 500 KM przenosi go w obszar osiągów silnika D16 z momentem obrotowym 2800 Nm przy tych samych niskich obrotach.

 

Jest to możliwe dzięki zastosowaniu technologii Turbo Compound wykorzystującej dodatkową turbinę za turbosprężarką, aby ponownie wykorzystać energię gazów spalinowych. Ta energia jest przekształcana na moment obrotowy bezpośrednio na wale korbowym, co daje w efekcie potężny i niezwykle paliwooszczędny silnik.

D13K420 (309 kW)   
Moc maks. przy 1400–1800 obr./min  420 KM 
Maks. moment obr. przy 860–1400 obr./min  2100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Moc maks. przy 1400–1800 obr./min  460 KM 
Maks. moment obr. przy 900–1400 obr./min  2300 Nm  
D13K460TC (338 kW)  
Moc maks. przy 1250–1600 obr./min 460 KM
Maks. moment obr. przy 900–1250 obr./min 2600 Nm 
D13K500 (368 kW)   
Moc maks. przy 1400–1800 obr./min 500 KM 
Maks. moment obr. przy 980–1270 obr./min 2500 Nm 
D13K500TC (368 kW)  
Moc maks. przy 1250–1600 obr./min 500 KM
Maks. moment obr. przy 900–1250 obr./min 2800 Nm
D13K540 (397 kW)   
Moc maks. przy 1450–1800 obr./min  540 KM 
Maks. moment obr. przy 1000–1460 obr./min 2600 Nm 
G13C – MOC/MOMENT OBROTOWY

G13C – MOC/MOMENT OBROTOWY

Moc maks. wg EC 582/2011

G13C420 (309 kW)  
Moc maks. przy 1400–1800 1/min 420 KM
Maks. moment obr. przy 1000–1400 1/min 2100 Nm
G13C460 (338 kW)  
Moc maks. przy 1700–1800 1/min 460 KM
Maks. moment obrotowy przy 1050–1400 obr/min 2300 Nm
I-Shift

12-biegowa skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami oraz zautomatyzowanym układem zmiany biegów. Skrzynia biegów I-Shift może być wyposażona w kompaktowy zwalniacz, przystawkę odbioru mocy, pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego oraz chłodnicę oleju.

Dane techniczne

Typ Bieg najwyższy Maks. moment obr. silnika (Nm) Konstrukcyjna DMC zestawu (t)
AT2412F*
Bezpośredni  2400 44
AT2612F
Bezpośredni  2600 100
ATO2612F
Nadbieg  2600 100

* niedostępne dla D13K460TC i D13K500TC

Dane techniczne I-Shift Dual Clutch

Wyjście  Bieg najwyższy  Maks. moment obr. silnika (Nm) Konstrukcyjna DMC zestawu (t)
SPO2812 Nadbieg 2800 80

Pakiety oprogramowania I-Shift

Wersja podstawowa Basic (TP-BAS)
TP-BAS to standardowy pakiet oprogramowania, dostarczany wraz ze skrzynią biegów I-Shift, który zawiera podstawowe funkcje, niezbędne do użytkowania skrzyni biegów w każdych warunkach.

Oprogramowanie I-Shift dla transportu dystrybucyjnego (TP-DIST)
TP-DIST dostosowuje funkcje skrzyni biegów do specyfiki transportu dystrybucyjnego. Pakiet ten obejmuje m.in. funkcje, które ułatwiają ruszanie z miejsca, manewrowanie pojazdem i jazdę z małą prędkością.

Oprogramowanie I-Shift dla transportu budowlanego (TP-CON)
TP-CON dostosowuje funkcje skrzyni biegów do specyfiki transportu budowlanego. Pakiet ten obejmuje m.in. funkcje, które ułatwiają ruszanie z miejsca, manewrowanie pojazdem i jazdę z małą prędkością. Może być stosowany w pojazdach użytkowanych ma drogach nieutwardzonych.

Oprogramowanie I-Shift dla transportu długodystansowego (TP-LONG)
TP-LONG ma wbudowane inteligentne funkcje minimalizujące zużycie paliwa. Pakiet ten jest idealnym rozwiązaniem dla transportu długodystansowego, w którym ogromną rolę odgrywa ekonomika paliwowa. Zawiera funkcję I-Roll.

Heavy duty transport (TP-HD)
TP-HD optymalizuje działanie skrzyni biegów I-Shift w ciężkich zestawach drogowych (DMC zestawu >85 t). Kierowca może w każdej chwili włączyć lub wyłączyć tryb dużej masy całkowitej i włączyć tryb długodystansowy, niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Pakiet ten zawiera również funkcje optymalizujące użytkowanie samochodu ciężarowego ciągnącego kilka przyczep.

Pakiety oprogramowania I-Shift

Warianty TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Enhanced Gear Selection Adjustment, incl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Enhanced Performance – Bad Roads (AVO-ENH) o o o
Basic Shift Strategy
Performance Shift
Gearbox Oil Temperature Monitor
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Smart Cruise Control (•)
Launch Control
Enhanced Shift Strategy (DMCZ ≤ 85 t)
Heavy Duty GCW Control (85 t < DMCZ ≤ 180 t)
Ultraniski bieg pełzający* (ASO-ULC) o o o
Podstawowy bieg pełzający* (ASO-C) o o o
Multiplikator biegów wstecznych* (ARSO-MSR) o o o
I-See bazująca z danych GPS o o

• Standard (•) Funkcja może być używana po aktywacji TP-LONG. o Opcja – Niedostępne
*Tylko AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F i ATO3512F. ARSO-MSR wymaga ASO-ULC lub ASO-C.
**Tylko AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F i ATO3512F.

Osie tylne

Typ  osi Przekładnia główna Maks. moment obr. (Nm) Maks. dopuszczalny nacisk na oś (t) Konstrukcyjna DMC zestawu (t)
Osie z pojedynczą przekładnią główną          
RSS1144A Oś pojedyncza Hipoidalna 2800 11.5/11.7 44
RSS1244B Oś pojedyncza Hipoidalna 2800 12 44
RSS1344C/D Oś pojedyncza Hipoidalna 2600 13 44
RSS1344E Oś pojedyncza Hipoidalna 2800 13 44
RSS1352A Oś pojedyncza Hipoidalna 2800 13 52
RSS1356 Oś pojedyncza Hipoidalna 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Oś pojedyncza Hipoidalna 3550 13 60
RSS1370A/B Oś pojedyncza Hipoidalna 3550 13 70
RTS2370A Oś podwójna Hipoidalna 3550 23 70
Osie ze zwolnicami w piastach kół          
RSH1370F Oś pojedyncza Stożkowa o zębach spiralnych 3550 13 70
RTH2610F Oś podwójna Stożkowa o zębach spiralnych 3550 26 100
RTH3210F Oś podwójna Stożkowa o zębach spiralnych 3550 32 100
RTH3312 Oś podwójna Stożkowa o zębach spiralnych 3550 33 120

Przełożenia tylnych osi

RSS1144 RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1 2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1 2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1         3.40:1** 4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1         3.67:1** 5.14:1     7.21:1  
    5.29:1         4.11:1** 5.67:1        
    6.17:1           6.17:1        

* Dla RSS1344D
** Dla RSS1370B

Konfiguracje układu napędowego

  D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460
I-Shift                
AT2412F        
AT2612F  
ATO2612F  
AT2812F              
ATO3112F              
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●    
Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną                
RSS1144A
RSS1244B
RSS1344C/D
RSS1344E
RSS1352A
RSS1356
RSS1360
RSS1370A/B
RTS2370A
Osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F    
RTH3312    

Przystawki odbioru mocy

Istnieje duży wybór przystawek odbioru mocy niezależnych oraz zależnych od sprzęgła.

Przystawki odbioru mocy niezależne od sprzęgła

PTER-DIN: Napędzana od silnika tylna przystawka do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTER1400: Napędzana od silnika tylna przystawka z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.
PTER-100: Napędzana od silnika tylna przystawka z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.

Przystawki odbioru mocy zależne od sprzęgła

PTR-F: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-FL/FH: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Przystawka nisko-/średnio-/wysokoobrotowa ze złączem DIN do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTRD-F: Przystawka wysokoobrotowa z kołnierzem napędowym.
PTRD-D: Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Dwa złącza DIN, z przodu i z tyłu, do bezpośredniego napędu pomp hydraulicznych.
PTRD-D1: Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Kołnierz napędowy z tyłu i złącze DIN z przodu.
PTRD-D2: Przystawka wysokoobrotowa, potrójna. Dwa tylne kołnierze napędowe i jedno złącze DIN z przodu.

Znajdź dealera

Podejdź bliżej

Skonfiguruj swój idealny samochód ciężarowy. Zrobisz to u swojego dealera Volvo Trucks.

Znajdź dealera