FA-LOW |
Niska oś przednia, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 9/18 ton. |
FA-MED |
Oś przednia średniej wysokości, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton. |
FA-HIGH |
Wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z wysokim (High) podwoziem, dop. nacisk do 10/20 ton. |
FA-XHIGH |
Bardzo wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z bardzo wysokim podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton. |
FA-XXHIGH |
Przednia oś napędowa, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton. |
Podwójna oś przednia – FA-HIGH/FA-XHIGH |
Stosowana w konfiguracjach 8×2,8×4 i 10×4, dop. nacisk do 20 ton. |
Typ |
Konfiguracja osi |
Rodzaj zawieszenia |
Dopuszcz. nacisk na oś |
Przekładnia główna |
Pozostałe osie |
---|---|---|---|---|---|
Oś pojedyncza |
|||||
RAD-L90 |
4×2 |
Resory parab./półelipt. |
13 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAD-GR |
4×2 |
Pneumatyczne |
13 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Pneumatyczne |
13 t |
Zwolnice |
|
RAD-G4 |
4×2 |
Pneumatyczne |
12 t |
Pojedyncza |
|
RAD-L90 |
4×4 |
Resory parab./półelipt. |
13 t |
Zwolnice |
|
RAD-G2 |
4×4 |
Pneumatyczne |
13 |
Zwolnice |
|
Oś zespolona |
|||||
RADT-GR |
6×2/8×2 |
Pneumatyczne |
19/20,5/22,5/23 t |
Pojed./zwoln. |
Wleczona niekier. / skrętna samost. lub ster. |
RAPD-GR |
6×2 |
Pneumatyczne |
16/19/22 t |
Pojed./zwoln. |
Pchana niekier. / skrętna ster. |
RAPD-G4 |
6×2 |
Pneumatyczne |
16 t |
Pojedyncza |
Stałe |
RADD-G2 |
6×4/6×6/8×4/8×6 |
Pneumatyczne |
21/23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-BR |
6×4/6×6/8×4/8×6 |
Resory paraboliczne |
20/21 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Resory parab./półelipt. |
23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Półeliptyczne |
26/32 t |
Zwolnice |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Pneumatyczne |
17/21/23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-BR |
6×6 |
Resory paraboliczne |
21 t |
Zwolnice |
|
RAPDT-GR |
8×2 |
Pneumatyczne |
27/30/30,5/31,5/32 t |
Pojed./zwoln. |
3 osie/skrętna ster. oś pchana i niekier. lub skrętna ster. oś wleczona |
RADD-TR3 |
6×4/6×6/8×4/8×6 |
Resory paraboliczne |
38 t |
Zwolnice |
|
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Pneumatyczne |
27/33/36 t |
Pojed./zwoln. |
skrętna oś wleczona |
RAPDD-GR |
8×4 |
Pneumatyczne |
27/30,5/32/35 t |
Pojed./zwoln. |
skrętna oś pchana |
RADDT-G2 |
8×4/10×4/10×6 |
Pneumatyczne |
27/33/36 t |
Pojed./zwoln. |
3 osie/skrętna ster. oś wleczona |
RADD-TR1 |
6×6/8×6 |
Resory parab./półelipt. |
26 t |
Zwolnice |
|
RADD-TR2 |
6×6/8×6 |
Półeliptyczne |
26/32 t |
Zwolnice |
Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm.
Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1,480 litrów (ciągnik siodłowy 4×2).
W przypadku podwójnej osi przedniej EU6 wykonany z tworzywa zbiornik paliwa pomiędzy osiami.
Zbiorniki AdBlue
Z tworzywa sztucznego. Pojemność od 32 do 100 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik.
Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.
Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe.
EBS jest standardem we wszystkich specyfikacjach.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.
Obecnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, z wyjątkiem pojazdów z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).
Dodatkowe aktywne funkcje kierowania, takie jak ustawienia osobiste i wskazówki dotyczące nadsterowności, sprawiają, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza i bezpieczniejsza.
Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.
Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 z zawieszeniem pneumatycznym (pojazdy z osią zespoloną), wyposażonych w hamulce tarczowe.
Automatyczny System Kontroli Trakcji (ATC)
W razie potrzeby automatycznie dołącza napęd na przednią oś i odłącza go, gdy tylko warunki terenowe na to pozwalają, zapewniając tym samym oszczędność paliwa i lepszą zwrotność pojazdu. ATC jest standardowo oferowany we wszystkich modelach Volvo FMX z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).
Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane – z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5, 10 lub 16 ton.
Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.
Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje:
Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).
Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:
Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2-, 3-, 4- i 5-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę.
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz hydrodynamiczny montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.