Trucks

Dane techniczne podwozia Volvo FMX

Wysokości podwozia

Med 

około 900 mm

Poziom wysoki

około 1000 mm

Ekstrawysoki 

około 1200 mm

XEkstrawysoki 

około 1240 mm

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

 

Pneumatyczne 

Mech. 

Med 

10/20*

10 

Poziom wysoki 

10/20*

10/20**

Ekstrawysoki 

10/20**

XEkstrawysoki 

10/20***

* Z podwójną osią przednią FAL20 w GRAS-GR
** Z podwójną osią przednią FAA20
*** Z podwójną osią przednią FAA21

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

FA-LOW

Niska oś przednia, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 9/18 ton.

FA-MED

Oś przednia średniej wysokości, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton.

FA-HIGH

Wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z wysokim (High) podwoziem, dop. nacisk do 10/20 ton.

FA-XHIGH

Bardzo wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z bardzo wysokim podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton.

FA-XXHIGH

Przednia oś napędowa, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton.

Podwójna oś przednia – FA-HIGH/FA-XHIGH

Stosowana w konfiguracjach 8×2,8×4 i 10×4, dop. nacisk do 20 ton.

Zawieszenie tylne

Typ

Konfiguracja osi

Rodzaj zawieszenia

Dopuszcz. nacisk na oś

Przekładnia główna

Pozostałe osie

Oś pojedyncza

         

RAD-L90

4×2

Resory parab./półelipt.

13 t

Pojed./zwoln.

 

RAD-GR

4×2

Pneumatyczne 

13 t

Pojed./zwoln.

 

RAD-G2

4×2

Pneumatyczne 

13 t

Zwolnice

 

RAD-G4

4×2

Pneumatyczne

12 t

Pojedyncza

 

RAD-L90

4×4

Resory parab./półelipt.

13 t

Zwolnice 

 

RAD-G2

4×4

Pneumatyczne

13

Zwolnice

 

           

Oś zespolona

         

RADT-GR

6×2/8×2

Pneumatyczne

19/20,5/22,5/23 t

Pojed./zwoln.

Wleczona niekier. / skrętna samost. lub ster.

RAPD-GR

6×2

Pneumatyczne

16/19/22 t

Pojed./zwoln.

Pchana niekier. / skrętna ster.

RAPD-G4

6×2

Pneumatyczne

16 t

Pojedyncza

Stałe

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Pneumatyczne

21/23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Resory paraboliczne

20/21 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Resory parab./półelipt.

23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Półeliptyczne

26/32 t

Zwolnice

 

RADD-GR

6×4/8×4

Pneumatyczne

17/21/23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-BR

6×6

Resory paraboliczne

21 t

Zwolnice

 

RAPDT-GR

8×2

Pneumatyczne

27/30/30,5/31,5/32 t

Pojed./zwoln.

3 osie/skrętna ster. oś pchana i niekier. lub skrętna ster. oś wleczona

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Resory paraboliczne

38 t

Zwolnice

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Pneumatyczne

27/33/36 t

Pojed./zwoln.

skrętna oś wleczona

RAPDD-GR

8×4

Pneumatyczne

27/30,5/32/35 t

Pojed./zwoln.

skrętna oś pchana

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Pneumatyczne

27/33/36 t

Pojed./zwoln.

3 osie/skrętna ster. oś wleczona

RADD-TR1

6×6/8×6

Resory parab./półelipt.

26 t

Zwolnice

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Półeliptyczne

26/32 t

Zwolnice

 

Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm. 
Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1,480 litrów (ciągnik siodłowy 4×2).
W przypadku podwójnej osi przedniej EU6 wykonany z tworzywa zbiornik paliwa pomiędzy osiami.
Zbiorniki AdBlue
Z tworzywa sztucznego. Pojemność od 32 do 100 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik. 
Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.
Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe.
EBS jest standardem we wszystkich specyfikacjach.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.
Obecnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, z wyjątkiem pojazdów z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).
Dodatkowe aktywne funkcje kierowania, takie jak ustawienia osobiste i wskazówki dotyczące nadsterowności, sprawiają, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza i bezpieczniejsza.
Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.
Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 z zawieszeniem pneumatycznym (pojazdy z osią zespoloną), wyposażonych w hamulce tarczowe.
Automatyczny System Kontroli Trakcji (ATC)
W razie potrzeby automatycznie dołącza napęd na przednią oś i odłącza go, gdy tylko warunki terenowe na to pozwalają, zapewniając tym samym oszczędność paliwa i lepszą zwrotność pojazdu. ATC jest standardowo oferowany we wszystkich modelach Volvo FMX z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).
Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane – z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5, 10 lub 16 ton. 
Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.

EBS medium

Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje:

Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).

 

Opcje dodatkowe

Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:
Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2-, 3-, 4- i 5-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę. 
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz hydrodynamiczny montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.

PODOBA CI SIĘ? WYPRÓBUJ

Jedynym miejscem, w którym można rzeczywiście doświadczyć cech naszego nowego dynamicznego podwozia, jest fotel kierowcy. Kluczyki posiada Twój dealer Volvo Trucks.