Trucks

Polska

×

Dane techniczne podwozia Volvo FMX

  • Wysokości podwozia
  • Dopuszczalny nacisk na oś przednią
  • Zawieszenie tylne
  • Belki holownicze
  • Zbiorniki paliwa
  • Zbiorniki AdBlue
  • Siodła
  • Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
  • Podnośnik Osi Tandem
  • Automatyczny System Kontroli Trakcji
  • Osie wleczone
  • Osie pchane
  • Hamulce

Wysokości podwozia

Med 

około 900 mm

Poziom wysoki

około 1000 mm

Ekstrawysoki 

około 1200 mm

XEkstrawysoki 

około 1240 mm

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

 

Pneumatyczne 

Mech. 

Med 

10/20*

10 

Poziom wysoki 

10/20*

10/20**

Ekstrawysoki 

10/20**

XEkstrawysoki 

10/20***

* Z podwójną osią przednią FAL20 w GRAS-GR
** Z podwójną osią przednią FAA20
*** Z podwójną osią przednią FAA21

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

FA-LOW

Niska oś przednia, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 9/18 ton.

FA-MED

Oś przednia średniej wysokości, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton.

FA-HIGH

Wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z wysokim (High) podwoziem, dop. nacisk do 10/20 ton.

FA-XHIGH

Bardzo wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z bardzo wysokim podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton.

FA-XXHIGH

Przednia oś napędowa, dopuszczalny nacisk na oś do 10/20 ton.

Podwójna oś przednia – FA-HIGH/FA-XHIGH

Stosowana w konfiguracjach 8×2,8×4 i 10×4, dop. nacisk do 20 ton.

Zawieszenie tylne

Typ

Konfiguracja osi

Rodzaj zawieszenia

Dopuszcz. nacisk na oś

Przekładnia główna

Pozostałe osie

Oś pojedyncza

         

RAD-L90

4×2

Resory parab./półelipt.

13 t

Pojed./zwoln.

 

RAD-GR

4×2

Pneumatyczne 

13 t

Pojed./zwoln.

 

RAD-G2

4×2

Pneumatyczne 

13 t

Zwolnice

 

RAD-G4

4×2

Pneumatyczne

12 t

Pojedyncza

 

RAD-L90

4×4

Resory parab./półelipt.

13 t

Zwolnice 

 

RAD-G2

4×4

Pneumatyczne

13

Zwolnice

 

           

Oś zespolona

         

RADT-GR

6×2/8×2

Pneumatyczne

19/20,5/22,5/23 t

Pojed./zwoln.

Wleczona niekier. / skrętna samost. lub ster.

RAPD-GR

6×2

Pneumatyczne

16/19/22 t

Pojed./zwoln.

Pchana niekier. / skrętna ster.

RAPD-G4

6×2

Pneumatyczne

16 t

Pojedyncza

Stałe

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Pneumatyczne

21/23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Resory paraboliczne

20/21 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Resory parab./półelipt.

23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Półeliptyczne

26/32 t

Zwolnice

 

RADD-GR

6×4/8×4

Pneumatyczne

17/21/23/26 t

Pojed./zwoln.

 

RADD-BR

6×6

Resory paraboliczne

21 t

Zwolnice

 

RAPDT-GR

8×2

Pneumatyczne

27/30/30,5/31,5/32 t

Pojed./zwoln.

3 osie/skrętna ster. oś pchana i niekier. lub skrętna ster. oś wleczona

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Resory paraboliczne

38 t

Zwolnice

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Pneumatyczne

27/33/36 t

Pojed./zwoln.

skrętna oś wleczona

RAPDD-GR

8×4

Pneumatyczne

27/30,5/32/35 t

Pojed./zwoln.

skrętna oś pchana

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Pneumatyczne

27/33/36 t

Pojed./zwoln.

3 osie/skrętna ster. oś wleczona

RADD-TR1

6×6/8×6

Resory parab./półelipt.

26 t

Zwolnice

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Półeliptyczne

26/32 t

Zwolnice

 

Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm. 
Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1,480 litrów (ciągnik siodłowy 4×2).
W przypadku podwójnej osi przedniej EU6 wykonany z tworzywa zbiornik paliwa pomiędzy osiami.
Zbiorniki AdBlue
Z tworzywa sztucznego. Pojemność od 32 do 100 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik. 
Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.
Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe.
EBS jest standardem we wszystkich specyfikacjach.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.
Obecnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, z wyjątkiem pojazdów z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).
Dodatkowe aktywne funkcje kierowania, takie jak ustawienia osobiste i wskazówki dotyczące nadsterowności, sprawiają, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza i bezpieczniejsza.
Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.
Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 z zawieszeniem pneumatycznym (pojazdy z osią zespoloną), wyposażonych w hamulce tarczowe.
Automatyczny System Kontroli Trakcji (ATC)
W razie potrzeby automatycznie dołącza napęd na przednią oś i odłącza go, gdy tylko warunki terenowe na to pozwalają, zapewniając tym samym oszczędność paliwa i lepszą zwrotność pojazdu. ATC jest standardowo oferowany we wszystkich modelach Volvo FMX z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).
Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane – z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5, 10 lub 16 ton. 
Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.

EBS medium

Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje:

Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).

 

Opcje dodatkowe

Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:
Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2-, 3-, 4- i 5-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę. 
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz hydrodynamiczny montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.

PODOBA CI SIĘ? WYPRÓBUJ

Jedynym miejscem, w którym można rzeczywiście doświadczyć cech naszego nowego dynamicznego podwozia, jest fotel kierowcy. Kluczyki posiada Twój dealer Volvo Trucks.