Typ |
Osie |
Zawieszenie |
Dopuszcz. nacisk na oś |
Przekładnia główna |
Osie wleczone/pchane |
---|---|---|---|---|---|
Oś pojedyncza |
|||||
RAD-L90 |
4×2 |
Resory parab./półelipt. |
13 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAD-GR |
4×2 |
Pneumatyczne |
11,5/13 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Pneumatyczne (poj. budowlany) |
13 t |
Zwolnice |
|
Oś zespolona |
|||||
RADT-GR |
6×2 |
Pneumatyczne |
19/20,5/22,5/23 t |
Pojed./zwoln. |
Wleczona (niekier. / skrętna samost. lub ster.) |
RAPD-GR |
6×2 |
Pneumatyczne |
19/22 t |
Pojed./zwoln. |
Pchana (niekier. / skrętna ster.) |
RADD-G2 |
6×4/8×4 |
Pneumatyczne (poj. budowlany) |
21/23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-BR |
6×4/8×4 |
Resory paraboliczne |
21 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Resory parab./półelipt. |
23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Resory półeliptyczne |
26/32 t |
Zwolnice |
|
RADD-TR3 |
8×4 |
Resory półeliptyczne |
38 t |
Zwolnice |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Pneumatyczne |
21/23/26 t |
Pojed./zwoln. |
|
RAPDT-GR |
8×2 |
Pneumatyczne |
27/30/30,5/31,5/32 t |
Pojed./zwoln. |
Pchana (skrętna ster.) + wleczona (niekier. / skrętna ster.) |
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Pneumatyczne |
27/33/36 t |
Pojed./zwoln. |
Wleczona (skrętna ster.) |
RAPDD-GR |
8×4 |
Pneumatyczne |
27/30,5/32/35 t |
Pojed./zwoln. |
Pchana (skrętna ster.) |
RADDT-G2 |
8×4/10×4 |
Pneumatyczne (poj. budowlany) |
27/33/36 t |
Pojed./zwoln. |
Wleczona (skrętna ster.) |
Konfiguracja |
Wysokość podwozia |
Zawieszenie |
Wysokość ramy |
Wysokość siodła* |
Opony |
Min. wysokość sprzęgu |
Nominalna wysokość jazdy** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 |
Poziom niski |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-60 |
955 |
1015 |
Med |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-70 |
1014 |
1075 |
|
Med |
RAD-GR |
300 |
140 |
315-70 |
1031 |
1092 |
|
Poziom wysoki |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-80 |
1056 |
1147 |
|
Poziom wysoki |
RAD-GR |
300 |
140 |
315-80 |
1090 |
1164 |
|
6×2 |
Poziom niski |
RADT-GR |
266 |
160 |
315-60 |
975 |
1035 |
Med |
RADT-GR |
266 |
160 |
315-70 |
1034 |
1095 |
|
Med |
RADT-GR |
300 |
160 |
315-70 |
1051 |
1112 |
|
Poziom wysoki |
RADT-GR |
300 |
150* |
315-80 |
1160 |
1234 |
|
Med |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315-70 |
1034 |
1095 |
|
Med |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315-70 |
1051 |
1112 |
|
Poziom wysoki |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315-80 |
1076 |
1167 |
|
Poziom wysoki |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315-80 |
1110 |
1184 |
|
6×4 |
Poziom wysoki |
RADD-GR |
300 |
150* |
315-80 |
1173 |
1234 |
8×4 |
Poziom wysoki |
RAPDD-GR |
300 |
160 |
315-80 |
1137 |
1207 |
* +60 mm – wysokość elementów montażowych
** Wysokości orientacyjne
Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm.
Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1480 litrów (ciągnik siodłowy 4×2).
Zbiorniki AdBlue
Pojemność od 32 do 100 litrów. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik. Z tworzywa sztucznego.
Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.
Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.
Aktualnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, w tym także pojazdów z podwójną osią przednią.
Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.
Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 (pojazdy z podwójną osią napędową), wyposażonych w hamulce tarczowe.
Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane — z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5, 10 lub 15 ton.
Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 4,5, 7,5 lub 9 ton.
Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.
Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.
Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców — funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)
Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).
Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.
Układ ESC (Electronic Stability Control)
Indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESC spełnia obowiązujące przepisy w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2- i 3-osiowych.
Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę.
Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 680 kW.
System automatycznego opuszczania zależny od prędkości
System ten automatycznie obniża zawieszenie pneumatyczne pojazdów powyżej określonej prędkości w celu ograniczenia oporu wiatru.