|
D13K |
D13K420TC, D13K460TC i D13K500TC | G13C* |
---|---|---|---|
Poziom emisji spalin |
Euro 6 |
Euro 6 |
Euro 6 |
Liczba cylindrów |
6 |
6 |
6 |
Pojemność skokowa |
12,8 dm³ |
12,8 dm³ |
12,8 dm³ |
Skok tłoka |
158 mm |
158 mm |
158 mm |
Średnica cylindra |
131 mm |
131 mm |
131 mm |
Stopień sprężania |
18:1 (420, 460, 500 KM), 17:1 (540 KM) |
17:01 |
17:01 |
Zakres ekonomiczny |
950–1400 obr/min |
900–1300 obr./min |
1000–1400 obr/min |
Moc hamulca wydechowego |
200 kW (2300 obr/min) |
- |
- |
Moc hamulca VEB+ |
375 kW (2300 obr/min) |
375 kW (2300 obr/min) |
375 kW (2300 obr/min) |
Moc hamulca VEB+ |
opcja |
opcja |
opcja |
Liczba filtrów oleju |
2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy |
2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy |
2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy |
Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem |
33 l |
35 l |
33 l |
Całkowita pojemność układu chłodzenia |
38 l |
38 l |
39,5 l |
* LNG
Olej napędowy bezsiarkowy (EN590, zawartość siarki maks. 10 ppm).
Biodiesel drugiej generacji (EN15940, diesel syntetyczny)
Maksymalnie co 150 000 km lub raz do roku – olej VDS4.
|
Moment obrotowy |
Przełożenie |
---|---|---|
EPTT350 |
350 Nm* |
1.26:1 |
EPTT650 |
650 Nm* |
1.26:1 |
EPTT1000 |
1000 Nm* |
1.26:1 |
*Moment obrotowy dostępny zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju.
Moc maks. wg EC 582/2011
Moc maks. wg EC 582/2011
Silnik D13TC jest dostępny w wersjach o mocy 420, 460 i 500 KM. Jednak wartości momentu obrotowego są wyższe, niż w innych silnikach D13. Silnik D13TC o mocy 460 KM może dostarczyć moment obrotowy o takiej samej wartości jak silnik D13 o mocy 540 KM — ale przy niższej prędkości obrotowej silnika. Natomiast silnik o mocy 500 KM z funkcją I-Save, to już przejście na terytorium D16 z momentem obrotowym 2800 Nm przy takiej samej niskiej prędkości obrotowej silnika.
Jest to możliwe dzięki technologii Turbo Compound, która wykorzystuje dodatkową turbinę po turbosprężarce do ponownego wykorzystania nadmiaru energii ze spalin. Energia ta jest przekształcana na moment obrotowy bezpośrednio na wale korbowym — co daje mocny i wyjątkowo oszczędny silnik.
D13K380 (279 kW) |
|
---|---|
Moc maks. przy 1700 obr/min |
380 KM |
Maks. moment obr. przy 830–1400 obr/min |
1814 Nm |
D13K420 (309 kW) |
|
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min |
420 KM |
Maks. moment obr. przy 905–1400 obr/min |
2100 Nm |
D13K420TC (309 kW) |
|
Moc maks. przy 1230–1600 obr/min |
420 KM |
Maks. moment obr. przy 900–1230 obr/min |
2400 Nm |
D13K460 (345 kW) |
|
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min |
460 KM |
Maks. moment obr. przy 945–1400 obr/min |
2300 Nm |
D13K460TC (345 kW) |
|
Moc maks. przy 1240–1600 obr/min |
460 KM |
Maks. moment obr. przy 900–1240 obr/min |
2600 Nm |
D13K500 (368 kW) |
|
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min |
500 KM |
Maks. moment obr. przy 980–1400 obr/min |
2500 Nm |
D13K500TC (368 kW) |
|
Moc maks. przy 1250–1600 obr/min |
500 KM |
Maks. moment obr. przy 900–1250 obr/min |
2800 Nm |
D13K540 (397 kW) |
|
Moc maks. przy 1458–1700 obr/min |
540 KM |
Maks. moment obr. przy 1000–1400 obr/min |
2600 Nm |
Moc maks. wg EC 582/2011
G13C420 (309 kW) |
|
---|---|
Moc maks. przy 1400–1800 obr/min |
420 KM |
Maks. moment obr. przy 1000–1400 obr/min |
2100 Nm |
G13C460 (338 kW) |
|
Moc maks. przy 1700–1800 obr/min |
460 KM |
Maks. moment obr. przy 1050–1400 obr/min |
2300 Nm |
G13C500 (368 kW) |
|
Moc maks. przy 1404–1700 obr/min |
500 KM |
Maks. moment obr. przy 980–1404 obr/min |
2500 Nm |
Typ |
Bieg najwyższy |
Maks. moment obr. silnika (Nm) |
Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|
AT2412G | Bezpośredni | 2400 | 44 |
AT2612G | Bezpośredni | 2600 | 100 |
ATO2612G | Nadbieg | 2600 | 100 |
AT2812G | Bezpośredni | 2800 | 60 |
ATO3112G | Nadbieg | 3150 | 100 |
Typ |
Rodzaj |
Przekładnia główna |
Maks. moment obr. (Nm) |
Maks. dopuszczalny nacisk na oś (t) |
Konstrukcyjna DMC zestawu (t) |
---|---|---|---|---|---|
Osie z pojedynczą przekładnią główną |
|||||
RSS1244B |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
2800 |
12 |
44 |
RSS1344C/D |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
2600 |
13 |
44 |
RSS1344E |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
2800 |
13 |
44 |
RSS1352A |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
2800 |
13 |
52 |
RSS1356 |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
2400/2800 |
13 |
56/44 |
RSS1360 |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
3550 |
13 |
60 |
RSS1370A/B |
Oś pojedyncza |
Hipoidalna |
3550 |
13 |
70 |
RTS2370A |
Oś podwójna |
Hipoidalna |
3550 |
23 |
70 |
RTS2310A |
Oś podwójna |
Hipoidalna |
3550 |
23 |
100 |
Osie ze zwolnicami w piastach kół |
|||||
RSH1370F |
Oś pojedyncza |
Stożkowa o zębach spiralnych |
3550 |
13 |
70 |
RTH2610F |
Oś podwójna |
Stożkowa o zębach spiralnych |
3550 |
26 |
100 |
RTH3210 |
Oś podwójna |
Stożkowa o zębach spiralnych |
3550 |
32 |
100 |
RTH3312 |
Oś podwójna |
Stożkowa o zębach spiralnych |
3550 |
33 |
120 |
RTH3815 |
Oś podwójna |
Stożkowa o zębach spiralnych |
3550 |
38 |
150 |
RSS1244B |
RSS1344C/D |
RSS1344E |
RSS1352A |
RSS1356 |
RSS1360 |
RSS1370A/B |
RTS2370A |
RTS2310A |
RSH1370F |
RTH2610F |
RTH3210G |
RTH3312B |
RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 |
2.31:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.50:1 | 2.47:1 | 2.06:1 | 2.43:1 | 2.06:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.47:1 |
2.47:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.17:1 | 2.57:1 | 2.17:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.64:1 |
2.64:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.79:1 | 2.85:1 | 2.31:1 | 2.83:1 | 2.31:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
2.85:1 |
2.85:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 3.10:1 | 3.08:1 | 2.47:1 | 3.09:1 | 2.47:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.08:1 |
3.08:1* | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.44:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.36:1 |
3.36:1* | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.67:1 | 3.67:1 | 2.85:1 | 3.78:1 | 2.85:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 7.21:1 | |
|
3.70:1 | 4.11:1 | 3.08:1 | 4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | ||||||
|
4.11:1 | 3.40:1** | 4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | |||||||
|
4.63:1 | 3.67:1** | 5.14:1 | 3.70:1 | 7.21:1 | ||||||||
|
5.29:1 | 4.11:1** | 5.67:1 | 4.11:1 | |||||||||
|
6.17:1 | 6.17:1 | 4.63:1 |
* Dla RSS1344D/E
** Dla RSS1370B
|
D13K380 | D13K420 | D13K460 | D13K500 | D13K540 | D13K420TC | D13K460TC | D13K500TC | G13C420 | G13C460 | G13C500 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I-Shift |
||||||||||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||
AT2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
ATO2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
AT2812G | ● | |||||||||||
ATO3112G | ● | |||||||||||
I-Shift Dual Clutch |
||||||||||||
SP02812 |
● | ● | ● | ● | ● | |||||||
Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną |
||||||||||||
RSS1244B |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1344C/D |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1344E |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RSS1352A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1356 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1360 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RSS1370A/B |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTS2370A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTS2310A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
Osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół |
||||||||||||
RSH1370F |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTH2610F |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTH3210 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||||
RTH3312 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||||
RTH3815 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
PTER-DIN: Napędzana od silnika tylna przystawka do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTER1400: Napędzana od silnika tylna przystawka z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.
PTER-100: Napędzana od silnika tylna przystawka z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.
PTR-F: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-FL/FH: Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Przystawka nisko-/średnio-/wysokoobrotowa ze złączem DIN do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.
PTRD-F: Przystawka wysokoobrotowa z kołnierzem napędowym.
PTRD-D: Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Dwa złącza DIN do bezpośredniego napędu pomp hydraulicznych.
PTRD-D1: Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Kołnierz napędowy z tyłu i złącze DIN z przodu.
PTRD-D2: Przystawka wysokoobrotowa, potrójna. Dwa tylne kołnierze napędowe i jedno złącze DIN z przodu.