Dane techniczne układu napędowego Volvo FMX

• Silniki
• I-Shift
• Pakiety oprogramowania I-Shift
• Manualne skrzynie biegów
• Powertronic

• Tylne osie
• Przełożenia tylnych osi
• Konfiguracje układu napędowego
• Przystawki odbioru mocy

Silniki

  D11K D13K
Liczba cylindrów 6 6
Pojemność skokowa 10,8 dm³ 12,8 dm³
Skok tłoka 152 mm 158 mm
Średnica cylindra 123 mm 131 mm
Stopień sprężania 17.0:1 17.0:1
Zakres ekonomiczny 950–1400 1/min 900–1400 1/min
Moc hamulca wydechowego (2400 1/min) 160 kW (2300 1/min) 200 kW
Moc hamulca VEB (2400 1/min) 290 kW  
VEB opcja  
Moc hamulca VEB+   (2300 1/min) 375 kW
Moc hamulca VEB+   opcja
Liczba filtrów oleju 2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy 2 pełnoprzepływowe, 1 bocznikowy
Objętość oleju przy wymianie, łącznie z filtrem 36 l 33 l
Całkowita pojemność układu chłodzenia 36 l 38 l

Wymagania dotyczące paliwa

Wyłącznie olej napędowy bezsiarkowy (EN590, zawartość siarki maks. 10 ppm).

  

Przystawka odbioru mocy napędzana od silnika

  Moment obrotowy Przełożenie
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000 1000 Nm* 1.26:1
* Moment obrotowy dostępny zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju.
D11K – Moc/moment obrotowy

D11K – Moc/moment obrotowy

Moc maks. wg: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Moc maks. przy 1600-1900 1/min 330 KM
Maks. moment obr. przy 950–1400 1/min 1600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Moc maks. przy 1600–1900 1/min 370 KM
Maks. moment obr. przy 950–1400 1/min 1750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Moc maks. przy 1600–1900 1/min 410 KM
Maks. moment obr. przy 1000–1400 1/min 1950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Moc maks. przy 1600–1900 1/min 450 KM
Maks. moment obr. przy 1000–1400 1/min 2150 Nm
D13K – Moc/moment obrotowy

D13K – Moc/moment obrotowy

Moc maks. wg: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Moc maks. przy 1400–1800 1/min 420 KM
Maks. moment obr. przy 860–1400 1/min 2100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Moc maks. przy 1400–1800 1/min 460 KM
Maks. moment obr. przy 900–1400 1/min 2300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Moc maks. przy 1400–1800 1/min 500 KM
Maks. moment obr. przy 1000–1400 1/min 2500 Nm
   
D13K540 (397 KW)  
Moc maks. przy 1450–1800 1/min 540 KM
Maks. moment obr. przy 1000–1450 1/min 2600 Nm
I-Shift

12-biegowa skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami oraz zautomatyzowanym układem zmiany biegów. Skrzynia biegów I-Shift może być wyposażona w kompaktowy zwalniacz, przystawkę odbioru mocy, pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego oraz chłodnicę oleju.

Dane techniczne

Typ
Bieg najwyższy
Maks. moment obr. silnika
Konstrukcyjna DMC zestawu
AT2412F Bezpośredni 2400 Nm 44 t
AT2612F Bezpośredni 2600 Nm 100 t
ATO2612F Nadbieg 2600 Nm 100 t

Pakiety oprogramowania I-Shift

Wersja podstawowa Basic (TP-BAS)
TP-BAS to standardowy pakiet oprogramowania, dostarczany wraz ze skrzynią biegów I-Shift, który zawiera podstawowe funkcje, niezbędne do użytkowania skrzyni biegów w każdych warunkach.

Oprogramowanie I-Shift dla transportu dystrybucyjnego (TP-DIST)
TP-DIST dostosowuje funkcje skrzyni biegów do specyfiki transportu dystrybucyjnego. Pakiet ten obejmuje m.in. funkcje, które ułatwiają ruszanie z miejsca, manewrowanie pojazdem i jazdę z małą prędkością.

Oprogramowanie I-Shift dla transportu budowlanego (TP-CON)
TP-CON dostosowuje funkcje skrzyni biegów do specyfiki transportu budowlanego. Pakiet ten obejmuje m.in. funkcje, które ułatwiają ruszanie z miejsca, manewrowanie pojazdem i jazdę z małą prędkością. Może być stosowany w pojazdach użytkowanych ma drogach nieutwardzonych.

Oprogramowanie I-Shift dla transportu długodystansowego (TP-LONG)
TP-LONG ma wbudowane inteligentne funkcje minimalizujące zużycie paliwa. Pakiet ten jest idealny dla transportu długodystansowego, w którym ogromną rolę odgrywa ekonomika paliwowa. Zawiera funkcję I-Roll.

Heavy Duty Transport (TP-HD)
TP-HD optymalizuje działanie skrzyni biegów I-Shift w ciężkich zestawach drogowych (DMC zestawu >85 t). Kierowca może w każdej chwili włączyć lub wyłączyć tryb dużej masy całkowitej i włączyć tryb długodystansowy, niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Pakiet ten zawiera również funkcje
optymalizujące użytkowanie samochodu ciężarowego ciągnącego kilka przyczep.

Pakiety oprogramowania I-Shift

Warianty TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Enhanced Gear Selection Adjustment, incl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Enhanced Performance – Bad Roads (AVO-ENH) o o o
Basic Shift Strategy
Performance Shift
Gearbox Oil Temperature Monitor
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Smart Cruise Control (•)
Launch Control
Enhanced Shift Strategy (DMCZ ≤ 85 t)
Heavy Duty GCW Control (85 t < DMCZ ≤ 180 t)
Ultraniski bieg pełzający* (ASO-ULC) o o o
Podstawowy bieg pełzający* (ASO-C) o o o
Multiplikator biegów wstecznych* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) bazująca z danych GPS o o
I-See (PVT-EXT) bazująca z danych GPS o o
• Standard (•) Funkcja może być używana po aktywacji TP-LONG. o Opcja – Niedostępne
*Tylko AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR wymaga ASO-ULC lub ASO-C.
**Tylko AT2612F i ATO2612F

Opis funkcji I-Shift

Basic Shift Strategy
Automatyczny dobór odpowiedniego biegu do rozpoczęcia jazdy (biegi 1–6). Wybór ten zależy od masy całkowitej pojazdu i nachylenia drogi.

Performance Shift
Zapewnia szybszą i bardziej płynną zmianę biegów, dzięki użyciu hamulca silnikowego, sprzęgła oraz specjalnego hamulca skrzyni biegów.

Basic Gear Selection Adjustment
Za pomocą przycisków znajdujących się na dźwigni wybieraka zakresów możliwe jest dopasowanie odpowiedniego biegu podczas hamowania silnikiem w trybie automatycznym.

Gearbox Oil Temperature Monitor
Pokazuje temperaturę oleju w skrzyni biegów na wyświetlaczu graficznym.

Enhanced Shift Strategy
Dzięki współpracy skrzyni biegów z układami EBS i ECS, ruszanie z miejsca i precyzyjne manewrowanie stają się łatwiejsze. Poprzez wybór odpowiedniego biegu, tak aby silnik pracował z wysoką prędkością obrotową, funkcja ta pozwala w pełni wykorzystać skuteczność hamulca silnikowego VEB/VEB+. Podczas zmiany biegu w trakcie hamowania silnikiem uruchamiane są hamulce zasadnicze, aby podtrzymać moment hamujący.

Launch Control
Optymalizuje wybór biegów i działanie układu EBS podczas wykonywania manewrów przy małych prędkościach. Opcja ta zwiększa m.in. użyteczność funkcji pomocy przy ruszaniu pod górę, dzięki czemu czynność ta staje się znacznie łatwiejsza.

I-Roll
Automatyczne włączanie i wyłączanie funkcji wolnego koła w celu uzyskania jak najmniejszego zużycia paliwa. Funkcja I-Roll jest uruchamiana wtedy, gdy nie ma potrzeby zwiększania mocy silnika ani hamowania silnikiem, np. na płaskich drogach.

Smart Cruise Control
Współpracuje z funkcją tzw. inteligentnego hamowania pojazdu Brake Cruise, powodując, że hamulce dodatkowe są uruchamiane tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne. Dzięki temu, funkcja wolnego koła może być jeszcze lepiej wykorzystania w celu oszczędzania paliwa.

I-See
Inteligentne oprogramowanie I-Shift, które zapisuje dane topograficzne, a następnie korzysta z nich w celu oszczędzania paliwa i poprawy komfortu jazdy. Dane są zapisywane w bazie danych dostępnej dla innych użytkowników I-See. Standardowo razem z I-See jest oferowany I-Cruise. (I-Cruise można również zamawiać osobno.)

Heavy Duty GCW control
Optymalizuje wybór biegu w ciężkich zestawach drogowych (o dopuszczalnej masie całkowitej 85–180
ton).

Opcje dodatkowe

Enhanced PTO Functions
Grupa funkcji wspomagających działanie przystawki odbioru mocy.

Enhanced Gear Selection Adjustment including kick-down
Za pomocą przycisków znajdujących się na dźwigni wybieraka zakresów możliwe jest dopasowanie odpowiedniego biegu podczas ruszania z miejsca i jazdy w trybie automatycznym. Przy nagłym wciśnięciu pedału przyspieszenia do oporu funkcja „kickdown” dobiera taki bieg, który pozwala na uzyskanie największego przyspieszenia pojazdu.

Enhanced performance – Bad roads
Grupa funkcji korygujących strategię zmiany biegów oraz ułatwiających ruszanie z miejsca i jazdę po drogach o złej jakości i w terenie górzystym.

Powertronic

W pełni automatyczna skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną i chłodnicą oleju, zdolna do zmiany przełożeń pod obciążeniem. Zmianie biegu nie towarzyszy przerwa w przenoszeniu mocy. Skrzynia biegów Powertronic może być fabrycznie wyposażona w przystawkę odbioru mocy, zintegrowany zwalniacz i pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego.

Powertronic

Typ Bieg najwyższy Maks. moment obr. silnika (Nm) Konstrukcyjna DMC zestawu (t)
PT2106 Bezpośredni 2100 44
PT2606 Bezpośredni 2600 60

Programy zmiany biegów Powertronic

Economy

Tryb ekonomiczny zapewniający optymalne zużycie paliwa. Zmiana biegów następuje przy najbardziej ekonomicznej prędkości obrotowej silnika.

Performance

Pozwala na wykorzystanie pełnej mocy silnika. Zmiana biegu na wyższy lub niższy następuje przy wysokiej prędkości obrotowej silnika.

Manualne skrzynie biegów

14-biegowa manualna skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami, posiadająca dwa biegi pełzające i dwanaście synchronizowanych biegów do jazdy w przód oraz cztery biegi wsteczne. Sterowanie za pomocą giętkich cięgien zapewnia krótkie i wyraźne ruchy zmiany biegów i eliminuje wibracje dźwigni zmiany biegów. Opatentowany mechanizm synchronizacji ze wspomaganiem zmniejsza siłę wymaganą do zmiany biegu. Skrzynie biegów mogą być wyposażane w kompaktowy zwalniacz, przystawki odbioru mocy, pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego oraz chłodnicę oleju.

Manualne skrzynie biegów

Typ Bieg najwyższy Maks. moment obr. silnika (Nm) Konstrukcyjna DMC zestawu (t)
VT2009B Bezpośredni 2000 60
VT2214B Bezpośredni 2200 100
VTO2214B Nadbieg 2200 100
VT2514B Bezpośredni 2500 100
VTO2514B Nadbieg 2500 100
VT2814B Bezpośredni 2800 100
VTO2814B Nadbieg 2800 100

Tylne osie

Typ Konfiguracja Przekładnia główna Maks. moment obr. silnika (Nm) Maks. dopuszczalny nacisk na oś (t) Konstrukcyjna DMC zestawu (t)
Osie z pojedynczą przekładnią główną          
RSS1344C/D Oś pojedyncza Hipoidalna 2600 13 44
RSS1356 Oś pojedyncza Hipoidalna 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Oś pojedyncza Hipoidalna 3550 13 60
RTS2370A Oś podwójna Hipoidalna 3550 23 70
           
Osie ze zwolnicami w piastach kół          
RSH1365 Oś pojedyncza Stożkowa o zębach spiralnych 2400 13 65
RSH1370F Oś pojedyncza Stożkowa o zębach spiralnych 3550 13 70
RTH2610F Oś podwójna Stożkowa o zębach spiralnych 3550 26 100
RTH3210F Oś podwójna Stożkowa o zębach spiralnych 3550 32 100
RTH3312 Oś podwójna Stożkowa o zębach spiralnych 3550 33 120
           

Przełożenia tylnych osi

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* Dotyczy RSS1344D.

Konfiguracje układu napędowego

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Manualna                
VT2009B          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
                 
Osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Przednia oś napędowa / skrzynka rozdzielcza                
FAA11/FAA21/V2501TB

Przystawki odbioru mocy

NAPĘDZANE OD SILNIKA

PTER-DIN
Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru mocy przeznaczona do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.

PTER1400
Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.

PTER100
Napędzana od silnika tylna przystawka odbioru z kołnierzem do napędu pompy hydraulicznej.

NAPĘDZANE OD SKRZYNI BIEGÓW

PTR-F
Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.

PTR-FL/FH
Przystawka z kołnierzem, nisko- lub wysokoobrotowa.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Przystawka nisko-/średnio-/wysokoobrotowa ze złączem DIN do bezpośredniego napędu pompy hydraulicznej.

PTRD-F
Przystawka wysokoobrotowa z kołnierzem napędowym.

PTRD-D
Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Dwa złącza DIN, z przodu i z tyłu, do bezpośredniego napędu pomp hydraulicznych.

PTRD-D1
Przystawka wysokoobrotowa, podwójna. Kołnierz napędowy z tyłu i złącze DIN z przodu.

PTRD-D2
Przystawka wysokoobrotowa, potrójna. Dwa tylne kołnierze napędowe i jedno złącze DIN z przodu.  

Pobierz

Dane techniczne układu napędowego

Pobierz komplet danych technicznych układu napędowego (PDF).

Pobierz(PDF, 4.3 MB)
Znajdź dealera

Podejdź bliżej do Volvo FMX

Skonfiguruj swój idealny samochód ciężarowy. Zrobisz to u swojego dealera Volvo Trucks.

Znajdź dealera