Dane techniczne podwozia Volvo FMX

  • Wysokości podwozia
  • Dopuszczalny nacisk na oś przednią
  • Zawieszenie tylne
  • Belki holownicze
  • Zbiorniki paliwa
  • Zbiorniki AdBlue
  • Siodła
  • Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
  • Podnośnik Osi Tandem
  • Automatyczny System Kontroli Trakcji
  • Osie wleczone
  • Osie pchane
  • Hamulce

Wysokości podwozia

Med  około 900 mm
High około 1000 mm
X-High  około 1200 mm
XX-High  około 1240 mm

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

  Pneumatyczne  Mechaniczne 
Med  10 
High  10/20*
X-High    10/20*
XX-High    10/20*
* Z podwójną osią przednią (FAA20/FAA21)

Dopuszczalny nacisk na oś przednią (t)

FA-LOW Niska oś przednia, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 9 ton.
FA-MED Oś przednia średniej wysokości, przeznaczona do pojazdów ze średniej wysokości podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10 ton.
FA-HIGH Wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z wysokim (High) podwoziem, dop. nacisk do 10 ton.
FA-XHIGH Bardzo wysoka oś przednia, przeznaczona do pojazdów z bardzo wysokim podwoziem, dopuszczalny nacisk na oś do 10/18* ton.
FA-XXHIGH Przednia oś napędowa, dopuszczalny nacisk na oś do 9/18* ton.
Podwójna oś przednia – FA-HIGH/FA-XHIGH Stosowana w konfiguracjach 8×2 i 8×4, dop. nacisk do 18 ton.

Zawieszenie tylne

Typ Konfiguracja osi Rodzaj zawieszenia Dopuszcz. nacisk na oś Przekładnia główna Pozostałe osie
Oś pojedyncza           
RAD-L90 4×2 Resory parab./półelipt. 13 t Pojed./zwoln.  
RAD-GR 4×2 Pneumatyczne  13 t Pojed./zwoln.  
RAD-G2 4×2 Pneumatyczne  13 t Pojed./zwoln.  
RAD-L90 4×4 Resory parab./półelipt. 13 t Zwolnice   
           
Oś zespolona           
RADT-AR 6×2 Resory paraboliczne 19/21 t Pojed./zwoln. Wleczona niekierowana
RADT-GR 6×2/8×2 Pneumatyczne 19/20,5/22,5/23 t Pojed./zwoln. Wleczona niekier. / skrętna samost. lub ster.
RAPD-GR 6×2 Pneumatyczne 19/22 t Pojed./zwoln. Pchana niekier. / skrętna ster.
RADD-G2 6×4/8×4 Pneumatyczne 21/23/26 t Pojed./zwoln.  
RADD-BR 6×4/8×4 Resory paraboliczne 21 t Pojed./zwoln.  
RADD-TR1 6×4/8×4 Resory parab./półelipt. 23/26 t Pojed./zwoln.  
RADD-TR2 6×4/8×4 Resory półeliptyczne 26/32 t Zwolnice  
RADD-GR 6×4/8×4 Pneumatyczne 21/23/26 t Pojed./zwoln.  
RADD-BR 6×6 Resory paraboliczne 21 t Zwolnice  
RADD-TR1 6×6 Resory parab./półelipt. 26 t Zwolnice  
RADD-TR2 6×6 Resory półeliptyczne 26/32 t Zwolnice  
RAPDT-GR 8×2 Pneumatyczne 27/30/30,5/31,5/32 t Pojed./zwoln. 3 osie/skrętna ster. oś pchana i niekier. lub skrętna ster. oś wleczona
RADDT-GR 8×4 Pneumatyczne 27/33/36 t Pojed./zwoln. 3 osie/skrętna ster. oś wleczona
RAPDD-GR 8×4 Pneumatyczne 27/30,5/32/35 t Pojed./zwoln. 3 osie/skrętna ster. oś pchana
RADDT-G2 8×4 Pneumatyczne 27/33/36 t Pojed./zwoln. 3 osie/skrętna ster. oś wleczona
RADD-BR 8×6 Resory paraboliczne 21 t Zwolnice  
RADD-TR1 8×6 Resory parab./półelipt. 26 t Zwolnice  
RADD-TR2 8×6 Resory półeliptyczne 26/32 t Zwolnice  

Belki holownicze
Dostępne są belki montowane centralnie, częściowo obniżone oraz belki montowane pod ramą, umożliwiające holowanie przyczepy centralnoosiowej. Belki holownicze mogą być mocowane w odstępach co 25 mm. 

Zbiorniki paliwa
Aluminiowe lub stalowe o pojemności od 150 do 900 litrów. Maksymalna pojemność zbiorników paliwa przy montażu łączonym wynosi 1480 litrów (ciągnik siodłowy 4×2). 

Zbiorniki AdBlue
Z tworzywa sztucznego. Pojemność od 32 do 90 l. Pompa AdBlue wbudowana w zbiornik. 

Siodła
Atestowane mocowanie dopuszcza nacisk na siodło wynoszący 36 ton. Ofertę uzupełniają standardowe siodła ISO o różnych wysokościach, mocowane za pośrednictwem kątowników. Dla użytkownika oznacza to znaczną swobodę wyboru. Siodło mocowane bezpośrednio do ramy ciągnika jest lżejszą wersją standardowego siodła i nie wymaga stosowania płyty montażowej. Wysokość siodła powyżej ramy zaczyna się od zaledwie około 140 mm. Jako opcje, w specjalnych konfiguracjach, są dostępne integralny układ smarowania i czujnik podczepienia naczepy.

Układ hamulcowy
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS (Electronically controlled Brake System) zapewnia szybkie reakcje, większą skuteczność i lepsze „wyczucie” hamulców oraz szereg użytecznych funkcji. Obecnie układ EBS jest dostępny zarówno dla hamulców tarczowych, jak i hamulców bębnowych Z-cam (dla wybranych konfiguracji osi i wysokości podwozia). Rozszerz funkcjonalność swojego układu hamulcowego, wybierając pakiet EBS Medium lub inne opcje dodatkowe.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy (z korektą dynamiczną, tzw. system „torque overlay”). Zapewnia zwiększoną siłę wspomagania przy małych prędkościach jazdy, niweluje szarpnięcia na kole kierownicy i ułatwia utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania.

Obecnie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest dostępny dla wszystkich konfiguracji osi, z wyjątkiem pojazdów z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).

Podnośnik Osi Tandem
Pozwala na odłączenie i podniesienie ostatniej osi napędowej w celu zmniejszenia zużycia paliwa i promienia skrętu. Aby podnieść oś, w pojeździe bez ładunku, wystarczy nacisnąć przycisk na dece rozdzielczej. Po załadowaniu pojazdu oś zostaje automatycznie opuszczona i załączona.

Podnośnik Osi Tandem jest dostępny w pojazdach 6×4 i 8×4 (pojazdy z podwójną osią napędową), wyposażonych w hamulce tarczowe.

Automatyczny System Kontroli Trakcji (ATC)
W razie potrzeby automatycznie dołącza napęd na przednią oś i odłącza go, gdy tylko warunki terenowe na to pozwalają, zapewniając tym samym oszczędność paliwa i lepszą zwrotność pojazdu. ATC jest standardowo oferowany we wszystkich modelach Volvo FMX z przednią osią napędową (4×4, 6×6, 8×6 i 10×6).

Osie wleczone
Są dostępne w trzech wersjach: jako niekierowane – z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym, skrętne samosterowne lub skrętne sterowane elektrohydraulicznie. Dopuszczalny nacisk: 7,5, 9,5 lub 10 ton. 

Osie pchane
Są oferowane w wersji niekierowanej lub skrętnej sterowanej elektrohydraulicznie, dostępne zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach samochodu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk: 7,5 lub 9 ton.

EBS MEDIUM

Oprócz wszystkich elementów pakietu EBS Standard, pakiet EBS Medium zawiera poniższe funkcje:

Rejestrator stanu EBS
Monitorowanie układu EBS za pośrednictwem elektronicznego systemu pojazdu TEA2+ i Volvo Tech Tool.

Wspomaganie przy ruszaniu pod górę
Odblokowanie hamulców następuje tylko w przypadku, gdy moment obrotowy silnika wystarcza do bezpiecznego ruszenia z miejsca.

Analiza zużycia okładzin hamulcowych
Ostrzeżenie o stanie hamulców – funkcja obliczająca czas pozostały do wymiany okładzin hamulcowych, wskazanie w kilometrach. (Dotyczy tylko hamulców tarczowych.)

Automatyczne zwalnianie hamulca postojowego
Hamulec postojowy jest zwalniany automatycznie w chwili, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, o ile w skrzyni biegów jest wybrany bieg (dotyczy tylko pojazdów ze skrzynią biegów I-Shift).

OPCJE DODATKOWE

Dodatkowe funkcje pakietu oprogramowania:

Hamulec Stabilizacyjny
Umożliwia kierowcy aktywację funkcji pulsacyjnego hamowania przyczepy. Hamulce w przyczepie są uruchamiane automatycznie, w celu zmniejszenia ryzyka złożenia się zestawu drogowego.

Układ stabilizacji toru jazdy (ESP)
Układ ESP indywidualnie steruje hamulcem przy każdym kole w celu stabilizacji zestawu drogowego podczas hamowania, zapobiegając tym samym złożeniu się zestawu drogowego, przewróceniu się pojazdu i kołysaniu przyczepy. ESP spełnia obowiązujące przepisu w zakresie elektronicznych układów stabilizacji pojazdu i jest dostępny w pojazdach 2- i 3-osiowych.

Światła hamowania awaryjnego
Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości większej niż 50 km/h światła STOP błyskają z częstotliwością czterech razy na sekundę. 

Zwalniacz hydrodynamiczny
Kompaktowy zwalniacz hydrodynamiczny montowany do skrzyni biegów, rozwijający maksymalną moc hamowania 440 kW.

Pobierz

Dane techniczne podwozia

Pobierz komplet danych technicznych podwozia (PDF). Pobierz(PDF, 3 MB)
Znajdź dealera

Podoba Ci się? Wypróbuj

Jedynym miejscem, w którym można rzeczywiście doświadczyć cech naszego nowego dynamicznego podwozia, jest fotel kierowcy. Kluczyki posiada Twój dealer Volvo Trucks.

Znajdź dealera