System reaguje niezwykle szybko – sprzęgło kłowe jest włączane w ciągu mniej niż pół sekundy. Dzięki temu zawsze masz do dyspozycji maksymalne własności trakcyjne.

Rene Müller

Menedżer ds. Segmentu Budowlanego, Volvo Trucks

Automatyczny System Kontroli Trakcji, test na żywo

Czteroletnia Sophie w

Nasz najbardziej wymagający kierowca testowy wszech czasów

Układ ATC aktywuje się automatycznie

Jak to działa

Gdy jest ślisko, Automatyczny System Kontroli Trakcji automatycznie w odpowiedniej chwili dołącza i odłącza napęd na przednią oś. Czujniki w tylnych kołach wykrywają moment utraty przyczepność, po czym następuje natychmiastowa aktywacja napędu na wszystkie koła. W tym celu sprzęgło kłowe doprowadza moment obrotowy do przedniej osi napędowej, dzięki czemu pojazd kontynuuje jazdę bez utraty siły napędowej i prędkości. Napęd na przednią oś pozostaje aktywny do chwili zwolnienia przez kierowcę pedału przyspieszenia.

Automatyczny System Kontroli Trakcji nie wymaga żadnej interwencji kierowcy – po prostu działa. Niemniej jednak, na desce rozdzielczej znajduje się przełącznik umożliwiający ręczne dołączenie napędu na przednią oś lub, gdy robi się naprawdę trudno, włączenie wszystkich blokad mechanizmów różnicowych.

Ten sprawdzony system jest już od wielu lat stosowany w maszynach Volvo Construction Equipment. Jesteśmy pierwszym producentem, który oferuje to rozwiązanie w budowlanym samochodzie ciężarowymi.

Układ ATC działa tylko, gdy jest to niezbędne, by oszczędzać paliwo i minimalizować zużycie eksploatacyjne.

Oszczędzaj cenne paliwo

Z naszych badań wynika, że napędu na wszystkie koła potrzebujesz zaledwie przez 5% czasu. Oznacza to, że przez pozostałe 95% czasu jazda z włączonym napędem oznacza marnotrawstwo paliwa. Automatyczny System Kontroli Trakcji pomaga osiągać większą ekonomikę paliwową. Kiedy nie potrzebujesz dodatkowej trakcji, system automatycznie odłącza napęd osi przedniej, zmniejszając tym samym ilość zużywanego paliwa, nawet o 2% (w przypadku transportu regionalnego). Automatyczne odłączenie przedniej osi zmniejsza również zużycie eksploatacyjne podzespołów.

ATC zapewnia całą przyczepność, kiedy jej potrzebujesz

Żadnych kompromisów

Przednia oś napędowa może wyciągnąć Cię z kłopotów. Ale kiedy jest załączona, pogarsza zwrotność pojazdu. W przeciwieństwie do stałego napędu na wszystkie koła, ATC oferuje to, co najlepsze dla obydwu sytuacji. Po dołączeniu przedniej osi napędowej dysponujesz całą przyczepnością, jakiej potrzebujesz. Gdy zaś oś pozostaje odłączona (przez większość czasu), wykorzystujesz maksymalną zwrotność swojego samochodu ciężarowego.

Podwozie Volvo FMX zaprojektowano z myślą o ochronie kluczowych podzespołów przed uszkodzeniem

Wszystko pod ochroną

Podwozie Volvo FMX zaprojektowano z myślą o ochronie kluczowych podzespołów przed uszkodzeniem. Drążki poprzeczne i wzdłużne są umieszczone na wysokości osi, w strefie osłoniętej przez jej obudowę. Równie dobrze chronione są siłowniki hamulcowe i zbiorniki paliwa.

Przednia oś napędowa znajduje się w tej samej pozycji, co oś nienapędowa, dzięki czemu zapewnia duży, wyjątkowo użyteczny na stromych wzniesieniach kąt natarcia (28° w pojeździe z przednią osią napędową i oponami 13R22.5). Przednia oś napędowa jest obecnie dostępna także w połączeniu z tylnym zawieszeniem pneumatycznym, zapewniającym 300 mm prześwitu.

Dowiedz się więcej o tylnym zawieszeniu pneumatycznym
Dostępne konfiguracje FMX z Automatycznym Systemem Kontroli Trakcji

Dostępne konfiguracje

  • Podwozie samochodu ciężarowego 4×4
  • Ciągnik siodłowy 4×4
  • Podwozie samochodu ciężarowego 6×6
  • Ciągnik siodłowy 6×6
  • Podwozie samochodu ciężarowego 8×6
  • Podwozie samochodu ciężarowego 10×6

Znajdź dealera

Ty panujesz nad pojazdem

Chcesz osobiście wypróbować Automatyczny System Kontroli Trakcji? Skontaktuj się ze swoim dealerem Volvo Trucks.

Znajdź dealera