Trucks

Łatwiejsza, bezpieczniejsza jazda w nocy dzięki trybowi nocnemu

Tryb nocny opracowano w celu zwiększenie komfortu i widoczności podczas jazdy w noc, poprzez wyłączenie wszelkiego zbędnego podświetlenie przyrządów na desce rozdzielczej – za jednym naciśnięciem przycisku.
Tryb nocny, widok z fotela kierowcy.
Tryb nocny najbardziej przydaje się kierowcom pokonującym długie dystanse po zmroku.

Według informacji działającego w Volvo Trucks Zespołu ds. Badania Rzeczywistych Wypadków, przyczyną nawet 90 procent wszystkich wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest zmęczenie, senność bądź nieuwaga kierowcy. W nocy zaś uwagę tę mogą rozpraszać niechciane odblaski i światło emitowane z deski rozdzielczej. W rezultacie, potęgują one zmęczenie i odwracają uwagę kierowcy od drogi. 

 

– Oko ludzkie jest niezwykle wrażliwe na światło, do tego stopnia, że kierowcę może zdekoncentrować nawet podświetlenie deski rozdzielczej, znajdującej się na skraju jego pola widzenia – wyjaśnia Jonas Nordquist, menedżer ds. cech produktów w Volvo Trucks.

Wszystkie pojazdy Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX są standardowo wyposażone w tryb nocny, aktywowany jednym naciśnięciem przycisku. 

Tryb nocny wprowadziliśmy, by ułatwić kierowcom zachowywanie czujności. To niezwykle szybki i łatwy sposób na wyeliminowanie czynników rozpraszających i polepszenie widoczności.

Włączenie trybu nocnego skutkuje natychmiastowym wyłączeniem wszystkich zbędnych wskaźników na desce rozdzielczej, z wyjątkiem prędkościomierza i obrotomierza. Do najniższego poziomu zmniejszone zostaje również podświetlenie elementów sterujących. Oczywiście, wszystkie systemy bezpieczeństwa i ostrzegawcze funkcjonują w normalny sposób.

Rezultatem jest mniejszy blask deski rozdzielczej i mniej odbić światła w przedniej szybie, co sprzyja skupieniu kierowcy na drodze. Tryb nocny najbardziej przydaje się kierowcom pokonującym długie dystanse po zmroku, a także podczas cofania i manewrowania w trudnych warunkach atmosferycznych lub okolicznościach, takich jak np. podczepianie lub odczepianie przyczepy – wówczas w szybach bocznych i usterkach wstecznych nie ukazują się żadne refleksy świetlne.

– Tryb nocny wprowadziliśmy, by ułatwić kierowcom zachowywanie czujności – mów Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. – To niezwykle szybki i łatwy sposób na wyeliminowanie czynników rozpraszających i polepszenie widoczności.

Tryb nocny jest zaledwie jednym z wielu rozwiązań opracowanych przez Volvo Trucks z myślą o poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków pracy kierowców.

– Nie istnieje pojedyncze rozwiązanie, dzięki któremu moglibyśmy urzeczywistnić naszą wizję zera wypadków i dlatego, pracując nad bezpieczeństwem działamy na wielu frontach – dodaje Carl Johan Almqvist. – Nieustannie przyglądamy się nowym technologiom i rozwiązaniom oraz blisko współpracujemy z władzami transportowymi, urbanistami, rządami, instytutami badawczymi i wyższymi uczelniami. Tryb nocny sam w sobie może mieć niewielki udział w poprawie bezpieczeństwa na drogach, ale wszystkie nasze działania, razem wzięte, mogą zmienić bardzo dużo.