Łatwiejsza, bezpieczniejsza jazda w nocy dzięki trybowi nocnemu

Tryb nocny opracowano w celu zwiększenie komfortu i widoczności podczas jazdy w noc, poprzez wyłączenie wszelkiego zbędnego podświetlenie przyrządów na desce rozdzielczej – za jednym naciśnięciem przycisku.

Tryb nocny, widok z fotela kierowcy.

Tryb nocny najbardziej przydaje się kierowcom pokonującym długie dystanse po zmroku.

Według informacji działającego w Volvo Trucks Zespołu ds. Badania Rzeczywistych Wypadków, przyczyną nawet 90 procent wszystkich wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest zmęczenie, senność bądź nieuwaga kierowcy. W nocy zaś uwagę tę mogą rozpraszać niechciane odblaski i światło emitowane z deski rozdzielczej. W rezultacie, potęgują one zmęczenie i odwracają uwagę kierowcy od drogi. 

 

Tryb nocny w trakcie cofania.

Tryb nocny jest przydatny także podczas cofania i manewrowania w trudnych warunkach atmosferycznych lub okolicznościach, takich jak np. podczepianie lub odczepianie przyczepy – wówczas w szybach bocznych i usterkach wstecznych nie ukazują się żadne refleksy świetlne, pochodzące z deski rozdzielczej.

– Oko ludzkie jest niezwykle wrażliwe na światło, do tego stopnia, że kierowcę może zdekoncentrować nawet podświetlenie deski rozdzielczej, znajdującej się na skraju jego pola widzenia – wyjaśnia Jonas Nordquist, menedżer ds. cech produktów w Volvo Trucks.

Wszystkie pojazdy Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX są standardowo wyposażone w tryb nocny, aktywowany jednym naciśnięciem przycisku. 

Tryb nocny wprowadziliśmy, by ułatwić kierowcom zachowywanie czujności. To niezwykle szybki i łatwy sposób na wyeliminowanie czynników rozpraszających i polepszenie widoczności.

Carl Johan Almqvist

Dyrektor ds. bezpieczeństwa, Volvo Trucks

Przycisk aktywujący tryb nocny.

Tryb nocny aktywuje się jednym naciśnięciem przycisku.

Włączenie trybu nocnego skutkuje natychmiastowym wyłączeniem wszystkich zbędnych wskaźników na desce rozdzielczej, z wyjątkiem prędkościomierza i obrotomierza. Do najniższego poziomu zmniejszone zostaje również podświetlenie elementów sterujących. Oczywiście, wszystkie systemy bezpieczeństwa i ostrzegawcze funkcjonują w normalny sposób.

Rezultatem jest mniejszy blask deski rozdzielczej i mniej odbić światła w przedniej szybie, co sprzyja skupieniu kierowcy na drodze. Tryb nocny najbardziej przydaje się kierowcom pokonującym długie dystanse po zmroku, a także podczas cofania i manewrowania w trudnych warunkach atmosferycznych lub okolicznościach, takich jak np. podczepianie lub odczepianie przyczepy – wówczas w szybach bocznych i usterkach wstecznych nie ukazują się żadne refleksy świetlne.

– Tryb nocny wprowadziliśmy, by ułatwić kierowcom zachowywanie czujności – mów Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. – To niezwykle szybki i łatwy sposób na wyeliminowanie czynników rozpraszających i polepszenie widoczności.

Tryb nocny jest zaledwie jednym z wielu rozwiązań opracowanych przez Volvo Trucks z myślą o poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków pracy kierowców.

– Nie istnieje pojedyncze rozwiązanie, dzięki któremu moglibyśmy urzeczywistnić naszą wizję zera wypadków i dlatego, pracując nad bezpieczeństwem działamy na wielu frontach – dodaje Carl Johan Almqvist. – Nieustannie przyglądamy się nowym technologiom i rozwiązaniom oraz blisko współpracujemy z władzami transportowymi, urbanistami, rządami, instytutami badawczymi i wyższymi uczelniami. Tryb nocny sam w sobie może mieć niewielki udział w poprawie bezpieczeństwa na drogach, ale wszystkie nasze działania, razem wzięte, mogą zmienić bardzo dużo. 

Treści powiązane

One minute – Przestronność kabiny

Wprowadzone w ostatnich latach udoskonalenia w konstrukcji kabin Volvo Trucks zaowocowały zwiększeniem przestrzeni w kabinie Volvo FH o jeden metr sześcienny. Wnętrze stało się bardziej przestronne, a dostępna przestrzeń w schowkach wzrosła o 300 l....

One minute – Bezpieczeństwo czynne

Dokonujący się postęp technologiczny pozwala na wyposażanie samochodów ciężarowych w coraz bardziej zaawansowane aktywne systemy bezpieczeństwa. Pomagając kierowcom w unikaniu wypadków, systemy te ratują życie i sprawiają, że nasze drogi stają ...

One minute – Bezpieczeństwo kabin

W fazie projektowej przeprowadzono tysiące symulowanych testów zderzeniowych Volvo FH oraz około stu testów rzeczywistych. Dzięki wprowadzonym udoskonaleniom, Volvo FH jest jak dotąd najbezpieczniejszą kabiną zbudowaną przez Volvo Trucks...

Filtruj artykuły

5 true 5