Jak powstaje kabina samochodu ciężarowego Volvo

Na linii uzbrajania kabiny w fabryce Volvo Trucks w Tuve, Goeteborgu, z około 900 części powstaje kompletna kabina samochodu ciężarowego Volvo – zaledwie w sześć godzin.

Kontrola końcowa kabiny.

Na końcu linii montażowej w specjalnym, jaskrawym świetle sprawdzana jest jakość powłoki lakierniczej i spasowanie elementów gotowej kabiny.

Paulina Lundgren.

Paulina Lundgren, lider zespołu, Production Engineering, Cab Trim.

Kluczowym aspektem jest dobrze zorganizowany proces produkcji, w którym każdy pojedynczy element i czynność zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej szybkości, dokładności i efektywności montażu.

– Ważne jest właściwe zgranie – mówi Paulina Lundgren, lider zespołu w Production Engineering, Cab Trim. – Rozwiązania techniczne, planowanie produkcji, dostawy podzespołów i sposób pracy montażystów – wszystko musi funkcjonować bez zakłóceń. Perfekcyjnie.

Proces rozpoczyna się od korpusu kabiny, wyprodukowanego i polakierowanego w fabryce Volvo Trucks w Umeå, w północnej Szwecji, a następnie dostarczonego do Tuve pociągiem. Pracownicy przygotowują kabinę do końcowego montażu, wymontowując z niej wspornik deski rozdzielczej i przednią pokrywę. Następnie kabina jest ustawiana na linii montażowej, po której przesuwa się w tempie jednego metra na minutę.

Kabina przechodzi kolejno przez 56 stanowisk montażu. Na każdym z nich personel ma średnio 5,5 minuty na wykonanie swoich czynności. Wszystkie operacje zostały zaprojektowane i zorganizowane tak, by móc osiągnąć najwyższą efektywność i szybkość montażu. Dotyczy to także oprzyrządowania i podzespołów, ulokowanych w najdogodniejszych miejscach. Istotne znaczenie mają także ergonomia i bezpieczeństwo pracy, zapewnione dzięki licznym wspornikom i podnośnikom.

– Stanowiska pomyślano tak, by na każdym z nich mogła pracować dowolna osoba – wyjaśnia Paulina Lundgren.

Montaż przedniej szyby.

Dwa roboty służą do montażu szyb przednich i bocznych oraz wywietrzników dachowych w kabinach Volvo FH.

 

Linia montażowa ma kształt rybiego szkieletu, z głównym ciągiem technologicznym w środku i mniejszymi stanowiskami przygotowawczymi podzespołów wielkogabarytowych po bokach. W przypadku deski rozdzielczej wydzielono nawet linię wstępnego montażu dla stanowiska przygotowawczego: pojedyncze podzespoły są najpierw zestawiane w większe moduły, z których następnie składa się kompletną deskę rozdzielczą, która jako jedna całość jest umieszczana w kabinie na głównej linii.

Rozwiązania techniczne, planowanie produkcji, dostawy podzespołów i sposób pracy montażystów – wszystko musi funkcjonować bez zakłóceń. Perfekcyjnie.

Paulina Lundgren

Lider zespołu, Production Engineering, Cab Trim

Montaż wywietrznika dachowego.

Algorytm sterujący każdym robotem zapewnia montaż szyby z dokładnością do 0,1 mm.

Typowa kabina składa się z 750-900 części, które jednak są wybierane spośród asortymentu liczącego około 3500 pozycji, zależnie od specyfikacji. Oznacza to, że praktycznie każda kabina jest unikatowa. Proces produkcji jest dość skomplikowany, opracowany tak, by zminimalizować ryzyko popełnienia błędu przez człowieka. Na przykład, aby wyeliminować możliwość pomyłki przez osoby kompletujące części, elementy potrzebne dla następnej kabiny są wskazywane za pomocą systemu lampek. Po skompletowaniu części i dostarczeniu ich na linię montażową pracownik naciska przyciski – zapalają się odpowiednie lampki, wskazując nowy zestaw części.

Przeważająca większość elementów jest montowana ręcznie. Ale w fabryce pracują także dwa roboty, które służą do montażu szyb przednich i bocznych oraz wywietrzników dachowych w kabinach Volvo FH. Robot unosi szybę za pomocą przyssawek, a następnie ostrożnie przesuwa jej krawędź nad dozownikiem kleju. Zestaw czujników rozmieszczonych wokół kabiny dba o to, by znalazła się ona na odpowiedniej pozycji dla automatycznego ramienia. Algorytm sterujący robotem „wie”, jaki dokładnie model kabiny w danej chwili powinien znajdować się na stanowisku i zapewnia montaż szyby z dokładnością do 0,1 mm.

Na stanowiskach końcowych odbywają się testy funkcji sterujących. W specjalnym, jaskrawym świetle sprawdzana jest jakość powłoki lakierniczej i spasowanie elementów. Na koniec, kabina transportowana jest na główną linię montażową, gdzie zostaje połączona z odpowiednim podwoziem i układem napędowym.

Kabiny na linii montażowej.

Produkcja kabin – Tuve

  • 3500 tyle różnych części jest wykorzystywanych przy produkcji kabin.
  • 240 tylu pracowników uczestniczy w produkcji kabin.
  • 56 tyle stanowisk montażu ma linia montażowa kabin.
  • 5,5 przeciętnie tyle minut trwają czynność na każdym stanowisku montażu.
  • 6 tyle godzin trwa przejście kabiny przez całą linię montażową.
  • 120 tyle gotowych kabin jest produkowanych w Tuve każdego dnia.

Treści powiązane

Skąd biorą się silniki

Odwiedź fabrykę silników Volvo w Skövde, w Szwecji, gdzie powstają wszystkie jednostki napędowe firmy, i spotkaj się z inżynierami odpowiedzialnymi za technologię Euro 6....

One minute – Przestronność kabiny

Wprowadzone w ostatnich latach udoskonalenia w konstrukcji kabin Volvo Trucks zaowocowały zwiększeniem przestrzeni w kabinie Volvo FH o jeden metr sześcienny. Wnętrze stało się bardziej przestronne, a dostępna przestrzeń w schowkach wzrosła o 300 l....

One minute – Widoczność

Ograniczona widoczność naraża na szwank bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak innych użytkowników dróg. Dlatego właśnie Volvo Trucks projektuje swoje kabiny tak, by zapewniały jak najlepszą widoczność i jak najmniejsze rozproszenie uwagi kierowcy. ...

Filtruj artykuły

5 true 5