Korzyści, jakie zapewnia kierowcom Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Idealna stabilność przy dużych prędkościach, pełna kontrola przy małych prędkościach i znacznie mniejsze obciążenie mięśni i stawów. Od czasu gdy został wprowadzony na rynek, w 2013 r., przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, VDS (Volvo Dynamic Steering) całkowicie odmienił nawyki wielu kierowców.

VDS w samochodzie ciężarowym.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo (VDS) zmniejsza obciążenie mięśni o 20 do 30 procent.

1. Wał kierownicy
Został zmodyfikowany w celu umożliwienia montażu dodatkowych podzespołów.

2. Jednostka sterująca
Gromadzi i przetwarza sygnały określające aktualny stan samochodu ciężarowego, m.in. prędkość jazdy. Następnie wysterowuje silnik elektryczny, który z odpowiednią siłą oddziałuje na wał kierownicy.

3. Hydraulicznie wspomagana przekładnia kierownicza
Silnik elektryczny obraca wałkiem wejściowym przekładni kierowniczej. Im większy kąt obrotu wałka, tym większy stopień otwarcia zaworu hydraulicznego i tym samym większa siła wspomagania.

4. Silnik elektryczny
U góry przekładni kierowniczej jest zamontowany elektronicznie sterowany silnik, zapewniający dodatkową siłę wspomagania. Silnik otrzymuje sygnały sterujące z częstotliwością 2000 razy na minutę i rozwija maksymalny moment siły 25 Nm.

5. Wewnętrzny czujnik
Silnik elektryczny posiada wbudowany czujnik, który mierzy kąt obrotu wałka wejściowego przekładni kierowniczej i moment siły wygenerowany przez kierowcę. Dane stanowią bazę do określania strategii sterowania w celu zapewnienia właściwych reakcji układu kierowniczego.

6. Zewnętrzne czujniki
Układ odczytuje sygnały pochodzące z czujników różnorodnych czujników rozmieszczonych w pojeździe, tworząc na ich podstawie precyzyjny obraz aktualnej sytuacji.

Efekty i korzyści

Mniej szarpnięć na kole kierownicy
VDS automatycznie kompensuje wpływ nierówności w nawierzchni drogi, eliminuje drgania i mimowolne ruchy koła kierownicy.

Mniejsza siła wymagana na kole kierownicy
Przy małej prędkości kierowanie wymaga użycia o około 75 mniejszej siły. Dzięki temu kierowca może przejeżdżać przez ronda, wykonywać ciasne skręty i inne trudne manewry w znacznie bardziej bezpieczny sposób i bez niepotrzebnego stresu.

Większa stateczność kierunkowa
Przy dużej prędkości samochód ciężarowy utrzymuje kierunek jazdy, nawet jeżeli nawierzchnia drogi jest nierówna, i ułatwia kierowcy kompensację wpływu spadku poprzecznego drogi. To ważny aspekt bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu.

Łatwiejsze cofanie
Podczas jazdy puszczone przez kierowcę koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej. Dzieje się tak również podczas cofania, co znacznie ułatwia manewrowanie.

Mniejszy wysiłek kierowcy
VDS zmniejsza obciążenie mięśni o 20 do 30 procent, a podczas niektórych manewrów nawet o 70 procent*. Tym samym kierowcy mogą uniknąć nawracających kontuzji i dłużej pozostawać w zawodzie.

Bezpieczniejsza jazda
Ponieważ układ niweluje szarpnięcia wywołane wybojami na drodze, kierowca pozostaje bardziej odprężony i mniej się męczy. A to z kolei pozytywnie oddziałuje na bezpieczeństwo jazdy.

* Na podstawie badania przeprowadzonego przez VTI (szwedzki Państwowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu.

Treści powiązane

One minute – Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo to kolejne dzieło Volvo Trucks, które reprezentuje sobą najwyższy, światowy poziom innowacyjności. Przy małych prędkościach pozwala kierować pojazdem precyzyjnie i bez wysiłki, eliminując obciążenie ramion i barków ...

Właściwe wyczucie – jak opracowano IFS

Zadanie zostało jasno określone: opracować zawieszenie, które sprawi, że samochody ciężarowe Volvo będą bezkonkurencyjne pod względem właściwości jezdnych i komfortu. Realizacja tego celu okazała się poważnym wyzwaniem....

Przejście na niższy bieg

Na rynku właśnie pojawiła się nowa wersja I-Shift: I-Shift z biegami pełzającymi. Te dodatkowe biegi umożliwiają ruszenie z miejsca zestawem drogowym o masie do 325 ton....

Filtruj artykuły

5 true 5