Trucks

Nasze przetrwanie jako firmy zależy od niskiego zużycia paliwa, dobrego wyszkolenia kierowców i wysokiej wydajności samochodów ciężarowych

Dzięki szkoleniom kierowców, programowi zachęt i inwestycjom w najnowsze samochody ciężarowe i technologie, polska firma transportowa Jastim zmniejszyła zużycie paliwa do poziomu uznawanego dotychczas za nieosiągalny.
Nowe pojazdy Volvo FH, napędzane silnikami Euro 6 C i charakteryzujące się udoskonaloną aerodynamiką, pomogły firmie Jastim zmniejszyć zużycie paliwa o tysiące litrów.
Nowe pojazdy Volvo FH, napędzane silnikami Euro 6 C i charakteryzujące się udoskonaloną aerodynamiką, pomogły firmie Jastim zmniejszyć zużycie paliwa o tysiące litrów.

Na peryferiach Warszawy Robert Sęk powoli posuwa się naprzód swoim Volvo FH w intensywnym ruchu drogowym. To irytujące dla kogoś, kto chlubi się swoimi umiejętnościami w zakresie jazdy ekonomicznej. – Nie jest dobrze – mówi Robert, ruszając po zatrzymaniu się przed czerwonym światłem. – Ale nawet w takich warunkach można zaoszczędzić sporo paliwa, jeżeli jedzie się płynnie, przewiduje sytuację drogową i utrzymuje odpowiednią odległość od pojazdów poprzedzających. 

Robert Sęk od ponad 24 lat prowadzi samochody ciężarowe. Jest także jednym z najbardziej oszczędnych kierowców w Jastim, ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 24 l/100 km, za co regularnie otrzymuje premie w ramach programu motywacyjnego, wdrożonego w Jastim kilka lat temu. Każdy kierowca, który utrzyma zużycie paliwa poniżej 28 l/100 km, otrzymuje dodatkowe 300 zł wynagrodzenia i kolejne 100 zł za każdy następny litr oszczędności.

Program motywacyjny to tylko jedno z szeregu działań podjętych przez Jastim z w ramach strategii zmniejszania zużycia paliwa. Strategia ta obejmuje również inwestowanie w nowe samochody ciężarowe i technologie. Najnowsze pojazdy Jastim są wyposażone w nowe silniki Volvo Trucks klasy Euro 6 C. Wprowadzono w nich również usprawnienia aerodynamiczne, zoptymalizowane pod kątem jazdy ze stałą prędkością w zakresie 60–90 km/h. Większa sprawność aerodynamiczna pojazdu, w połączeniu z nowym silnikiem, spełniającym normę EURO 6 Step C, stwarza szansę zaoszczędzenia dodatkowych trzech procent paliwa w transporcie długodystansowym i regionalnym.

Dziś osiągamy ekonomikę paliwową na poziome, który jeszcze 3–4 lata temu był nie do pomyślenia. Obecnie to już standard.

– Interesują nas wszelkiego rodzaju nowinki techniczne – – mówi Jacek Słowiński, właściciel Jastim. – Biorąc pod uwagę ilość zużywanego przez nas co miesiąc paliwa, dodatkowa oszczędność rzędu trzech procent przekłada się na tysiące litrów.

Wydatki na paliwo stanową znaczną część kosztów ogólnych firmy transportowej – nawet jedną trzecią – jednak w przypadku Jastim była to kwestia przetrwania firmy. – Po prostu, nie mieliśmy innego wyjścia – dodaje Jacek Słowiński. – Dzisiaj nie możemy sobie pozwolić na zużycie rzędu 31–32 l/100 km, jak jeszcze trzy lata temu. Wypadlibyśmy z rynku.

W Jastim bardzo wcześnie zdano sobie sprawę, że w kwestii zużycia paliwa kierowcy są równie ważni jak samochody ciężarowe – stąd wprowadzenie programu motywacyjnego. – Postawiliśmy sprawę jasno: od zredukowania zużycia paliwa zależy dalsze istnienie naszej firmy – relacjonuje Jacek Słowiński. – Ale powiedzieliśmy także, że poczynionymi oszczędnościami chcemy się dzielić z naszymi kierowcami. Nie mogliśmy oczekiwać od nich ekonomicznej jazdy na zasadzie, że wszystkie korzyści firma zatrzymuje dla siebie.   

Jednocześnie, by pomóc swoim kierowcom, Jastim zainwestowała w ich szkolenie – każdy, komu przydzielany jest samochód ciężarowy Volvo, przechodzi kurs Jazdy Ekonomicznej, organizowany przez Volvo Trucks. W rezultacie, wszyscy kierowcy pojazdów Volvo osiągają postawione przed nimi cele i spełniają kryteria przyznania comiesięcznej premii.

Podczas szkoleń kierowcy uczą się nie tylko ekonomicznej jazdy, ale także prawidłowego dbania o samochód, co z kolei zwiększa bezawaryjność eksploatacji – mówi Tomasz Wróblewski, menedżer floty w Jastim. – Przekłada to na większą rentowność dla firmy oraz większe zarobki dla kierowców, dzięki premii paliwowej.

Korzyści nie ograniczają się tylko do finansów. Największymi klientami Jastim są Schenker, IKEA i DHL – trzy firmy, które przykładają dużą wagę do kwestii ochrony środowiska, wywierając presję także na swoich dostawców, by ci nieustannie optymalizowali ekonomikę paliwową Dlatego oszczędności poczynione dzięki inwestycjom w nowe pojazdy i szkolenia kierowców pomogły Jastim również spełnić wysokie oczekiwania klientów.

Wracamy do Roberta Sęka, który wreszcie wjechał na autostradę. To właśnie tu może w pełni wykorzystać swoje umiejętności oraz wyposażenie pojazdu, takie jak tempomat, funkcja I-See i 500-konny silnik Euro 6 C. Szybko osiąga 85 km/h – prędkość która, jak dowiedział się na szkoleniu, jest optymalna w transporcie długodystansowym, ponieważ zapewnia równowagę między wydajnością a zużyciem paliwa. Kluczowym czynnikiem jest utrzymywanie stałej prędkości.

– Silnik jest tak mocny, że można jechać na biegu wyższym niż ten automatycznie wybrany przez skrzynię biegów – i tym samym zaoszczędzić mnóstwo paliwa – mówi Robert Sęk, wyjaśniając swoją technikę jazdy. – Dzięki inteligentnemu tempomatowi, jadąc z góry można wrzucić „luz”, by samochód toczył się siłą rozpędu, zużywając minimum paliwa. 

 

To doskonały przykład tego, ile w kwestii ekonomiki paliwowej potrafią zdziałać wykwalifikowani kierowcy, wspierani najnowocześniejszą technologią. I uzasadnienie, dlaczego średnie zużycie paliwa w Jastim spadło z niemal 32 do 26 l/100 km. Najlepsi kierowcy, jak Robert Sęk, dochodzą do 24 l/100 km. – Dziś osiągamy ekonomikę paliwową na poziome, który jeszcze 3–4 lata temu był nie do pomyślenia – mówi Jacek Słowiński. – Obecnie to już standard.

JASTIM

Rok założenia: 1999
Właściciel: Jacek Sławiński
Siedziba: Warszawa, Polska
Liczba pracowników: 94, w tym 70 kierowców
Zakres działalności: Transport krajowy i międzynarodowy, spedycja. Aktualnie Jastim posiada około 200 klientów; największymi są DB Schenker, DHL i IKEA.
Liczba samochodów ciężarowych Volvo: 4 Volvo FH 500 i 21 Volvo FH 460.
Konfiguracja pojazdów: Volvo FH z kabiną Globetrotter, silnik D13K500 Euro 6 Step C, skrzynia biegów I-Shift generacji F z pakietem oprogramowania Fuel Eco i funkcją I-See, Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne, Układ Monitorowania Pasa Ruchu.
Zużycie paliwa: 26 l/100 km – spadek z 32 l/100 km cztery lata temu.
Szkolenie kierowców: Wszyscy kierowcy co najmniej raz w roku przechodzą szkolenie. Szkoleniem kierowców pojazdów Volvo zajmuje się wyłącznie Volvo Trucks Poland.
Inne usługi: Jastim w swoich pojazdach Volvo wykorzystuje system Dynafleet. Firma leasinguje pojazdy za pośrednictwem Volvo Financial Services, okres leasingu to 3–4 lata.