Jak handel internetowy zmienia branżę logistyczną w Chinach

Handel internetowy mienia nie tylko zwyczaje zakupowe Chińczyków, ale także całą chińską branżę logistyczną. Nagle zaczęła liczyć efektywność i dyspozycyjność.

Volvo FH w Szanghaju.

Szybko rozwijający się sektor handlu internetowego w Chinach staje lukratywnym rynkiem dla firm transportowych ,takich jak Sanxiao Logistics.

Handel internetowy mienia nie tylko zwyczaje zakupowe Chińczyków, ale także całą chińską branżę logistyczną. Nagle zaczęła liczyć efektywność i dyspozycyjność.

Chiński sektor handlu internetowego zagościł w tytułach gazet na całym świecie, po tym, jak Chiny stały się największym rynkiem dla tego typu usług, prześcigając Stany Zjednoczone. Codziennie rzesze Chińczyków, od młodych hipstrerów po rolników, kupują towary w internecie. W rekordowym dniu, w listopadzie ubiegłego roku, największy w kraju sklep internetowy przyjął 280 milionów zamówień. Chińskie sklepy internetowe zmieniają nie tylko zmieniają zwyczaje zakupowe Chińczyków, ale także całą chińską branżę logistyczną.

– Obecnie bardziej niż ceny liczy się punktualność dostawy – mówi Zhou Zhili, prezes Sanxiao Logistics.

Zhou Zhili siedzi w swoim biurze zlokalizowanym na peryferiach przy Szanghaju, przy stoliku wyrzeźbionym z korzenia liczącego 1500 lat drzewa. Nalewa herbatę tradycyjną chińską metodą, zgodnie z którą najpierw liście herbaty są zamaczane i przepłukiwane, a następnie filiżanka i stolik są kilkukrotne spryskiwane wodą, tak aby napój nabrał najlepszego smaku. To właśnie przy tym stoliki Zhou spotka się ze swoimi dostawcami o klientami.

Naszą markę zbudowaliśmy dzięki pojazdom Volvo. Są niezawodne, a to jest bardzo ważne.

Zhou Zhili

Prezes Sanxiao Logistics

Zhou Zhili

Zhou Zhili, założyciel i właściciel Sanxiao Logistics, użytkuje 500 samochodów ciężarowych.

Na pierwszy rzut oka, Zhou Zhili sprawia wrażanie tradycjonalisty. Przy podobnych stolikach dygnitarze przyjmowali gości i delektowali się herbatą już w VII w., w czasach dynastii Tang. Ze swoją okrągłą twarzą i czarnymi włosami przypomina również inną historyczną postać: Mao Zedonga, którego wizerunki wciąż zdobią publiczne place i banknoty w Chinach.

Jednak w rzeczywistości Zhou jest żywym świadectwem ogromnych zmian jakie zaszły w Chinach w ciągu ostatnich trzydziestu lat.

Z pochodzenia chłop w jednym z najbiedniejszych regionów Chin, na początku lat dziewięćdziesiątych ub. wieku Zhou pożyczył pieniądze od przyjaciół i krewnych, by kupić swój pierwszy samochód ciężarowy.

– Byłem tak szczęśliwy, że pierwszej nocy spałem w kabinie – mówi z szerokim uśmiechem Zhou.

Od tamtej pory wypracowywał sobie pozycję zawodową, by wreszcie zostać menedżerem floty w Sanxiao – wówczas firmie państwowej. Gdy dział logistyki przekształcono w niezależną firmę logistyczną, Zhou został jej prezesem.

Dziś Sanxiao Logistics jest molochem, który posiada ponad 20 centrów logistycznych w całych Chinach oraz flotę 500 samochodów ciężarowych, w tym coraz większą liczbę pojazdów Volvo. To właśnie Zhou kupił pierwsze nowe Volvo FH w tym kraju. Obecnie jego firma posiada osiem pojazdów FH z nowej serii.

Firma ta stanowi również modelowy przykład tego, jak sprawnie nawet duże przedsiębiorstwa potrafią dostosowywać się do zmian zachodzących w Chinach.

To zdumiewające, ale jeszcze sześć miesięcy temu Sanxiao Logistics prawie nie realizowała dostaw związanych z handlem internetowym. Aktualnie zaś stanowią one ponad 50 procent działalności firmy.

Samochody ciężarowe Volvo odgrywają zasadniczą rolę w tej zmianie, mówi Zhou Zhili: – Naszą markę zbudowaliśmy dzięki pojazdom Volvo. Są niezawodne, a to jest bardzo ważne.

Zhou Zhili nalewa herbatę

Zhou Zhili siedzi w swoim biurze zlokalizowanym na peryferiach przy Szanghaju, przy stoliku wyrzeźbionym z korzenia liczącego 1500 lat drzewa.

Rozwijanie biznesu w dużym, prosperującym kraju, takim jak Chiny, może wydawać się zadaniem stosunkowo łatwym. Ale pomimo wielkości rynku i szybkiego tempa wzrostu gospodarczego, branża transportowa w boryka się z problemem nadmiaru zdolności przewozowych i małą efektywnością – wskutek czego wielu przewoźników z trudem osiąga zysk.

W ślad za dużymi, wspieranymi przez rząd projektami infrastrukturalnymi, zapoczątkowanymi w celu ograniczenia skutków globalnego kryzysu finansowego w Chinach, rynek samochodów ciężarowych gwałtownie urósł, do poziomu 1,3 miliona sprzedanych pojazdów w 2010 r.

Obecnie na drogach Chin nie brakuje pojazdów ciężarowych. W rezultacie, często bezproduktywnie oczekują one na peryferiach miast na ładunek, a jedna trzecia z nich po wykonaniu dostawy powraca bez ładunku.

W przypadku Sanxiao Logistics kluczem do rentowności na tym, trudnym ryku jest koncentrowanie się na transporcie produktów o wysokiej wartości, w tym sprzedawanych przez internet, i zadaniach transportowych wymagających punktualności.

Moją dewizą jest kreować zmiany, a nie tylko za nimi podążać.

Zhou Zhili

Prezes Sanxiao Logistics

W celu zwiększenia efektywności i poradzenia sobie ze złożonością swojego biznesu, Sanxiao zatrudnia ekspertów. Jednym z nich jest obecny menedżer floty, z doświadczeniem logistycznym w międzynarodowej firmie ­TNT. Ponadto, w przeciwieństwie do wielu konkurentów, którzy brutalnie traktują swoje samochody ciężarowe, jeżdżąc nimi aż silnik utraci wydajność lub zepsuje się w drodze, Sanxiao zainwestowała w Złoty Kontrakt Serwisowy dla wszystkich swoich pojazdów Volvo w celu zapewnienia sobie maksymalnej dyspozycyjności i jak najniższego zużycia paliwa.

– Nasze samochody ciężarowe osiągają przebiegi rzędu 40 000 km miesięcznie. Są w ruchu bez przerwy – mówi Zhou.

Dynamiczny rozwój handlu internetowego w Chinach jest po części pochodną wielkości tego kraju. Za pośrednictwem sieci ludzie żyjący na dalekim zachodzie mają dostęp do tych samych, nowoczesnych produktów, co mieszkańcy kosmopolitycznego Szanghaju.

Pokrycie tak ogromnego rynku stanowi wyzwanie. Jednocześnie, to właśnie te duże odległości przyczyniają się do sukcesu Sanxiao. W takich warunkach zakupione przez firmę ekonomiczne i niezawodne pojazdy zapewniają wysoką opłacalność. Dla przykładu, pierwsze czarne FH, jakie trafiło do firmy kursuje między Szanghajem a zachodem Chin, na trasie liczącej 4000 km długości.

Zhou za bardzo nie przejmuje się wyzwaniami towarzyszącymi rozwijaniu działalności. – Wyzwania są jednocześnie szansami – podkreśla Zhou. – Moją dewizą jest kreować zmiany, a nie tylko za nimi podążać.

 

Zhou Zhili w swoim samochodzie ciężarowym Volvo.

W zaledwie sześć miesięcy udział transportu związanego z handlem internetowym wzrósł z poziomu bliskiego zeru do ponad 50 procent.

FLOTA POJAZDÓW

Volvo i tylko Volvo

Pojazdy: 8 ciągników siodłowych FH 440 6×2, 6 ciągników siodłowych FH 480 6×2 i 8 ciągników siodłowych FH 460 6×2 z nowej serii.
Środowisko pracy: Przewozy długodystansowe we wszystkich warunkach atmosferycznych. Na południu Chin panuje klimat podzwrotnikowy, zaś na północnym zachodzie temperatury mogą spadać do –20 °C.
Zastosowania: Wszystkie samochody ciężarowe Volvo są wyposażone w skrzynię biegów I-Shift i dwie leżanki. Na wyposażeniu ośmiu najnowszych FH 460 6×2 znajdują się nowoczesne rozwiązania, takie jak Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, Układ Monitorowania Pasa Ruchu i aktywny tempomat.
Zużycie paliwa: 37 l/100 km przy masie całkowitej zestawu drogowego 55 t.

Treści powiązane

Metoda informatyczna

Znajomość dokładnej lokalizacji geograficznej i rodzaju ładunku poszczególnych samochodów ciężarowych w czasie rzeczywistym to podstawa. To właśnie osiągnął Ben van Leeuwen z firmy Frigolanda....

Ekspresowa pomoc w USA

Taylor White, wiceprezes AMX, ma wiele powodów, by wybierać Volvo. Nowe Uptime Center w Greensboro, w Karolinie Północnej, dzięki któremu jego firma oszczędza czas i pieniądze....

Pierwsze Volvo FH16 w Grecji

Grecki kryzys zadłużenia mocno uderzył w branżę logistyczną. Ale pomimo trudnych warunków, Marinos Vasilopoulos International Transport rozwija swoją działalność....

Filtruj artykuły

5 true 5