Właściwa dywersyfikacja

Australijski przewoźnik Craig Fox swój sukces w branży transportowej przypisuje dwóm elementom: transportowi opłacalnych ładunków i ich zróżnicowaniu.

Samochód ciężarowy Fox Transport

Firma Fox Transport ma swoją siedzibę w australijskim mieście Port Fairy i przewozi szeroką gamę ładunków luzem.

Craig Fox

Craig Fox był rybakiem – do czasu, aż sześć lat temu kupił firmę transportową.

Australijski przewoźnik Craig Fox swój sukces w branży transportowej przypisuje dwóm elementom: transportowi wyłącznie opłacalnych ładunków i ich zróżnicowaniu.

Sześć lat temu Craig Fox nie wiedział prawie nic o samochodach ciężarowych.

– Byłem rybakiem, ale wraz z wprowadzeniem limitów połowowych rybołówstwo przestało być opłacalne i musiałem rozejrzeć za nowym zajęciem. Odkupiłem więc firmę transportową od mojego ojca.

W tamtym czasie Fox Transport, mająca swoją siedzibę w Port Fairy, w stanie Wiktoria, położonym na południowym wschodzie Australii, posiadała zaledwie trzy zestawy drogowe. Craig dostrzegł nowe możliwości, które pozwoliły rozbudować flotę pojazdów. Z czasem dokupił dwa zestawy B-double naczep wywrotek do transportu zbóż, pojazd zabudową Tite-liner i naczepę cysternę do transportu produktów chemicznych.

– Nadal mieścimy się w Port Fairy – mówi Craig – ale teraz jeździmy po całej Wiktorii. Typowa trasa pociągu drogowego B-double może wyglądać następująco: zaczynamy od dostawy czarnego kamienia dekoracyjnego z naszej sortowni do Melbourne, tam zaś bierzemy nawóz sztuczny i dostarczamy go do Mildury, skąd bierzemy ładunek ziarna lub gipsu, z którym wracamy do Gippsland lub naszej siedziby. W przypadku takiego kursu kierowca jest w drodze trzy dni.

Nie chcąc być związanym jednym rodzajem ładunku, Craig znacznie poszerzył zakres realizowanych zadań transportowych.

– Wozimy wszystko: ziarno, wapno, piasek, kamień, nawozy sztuczne, ładunki drobnicowe – mówi Craig. – Mamy nawet cysternę do transportu płynnych produktów chemicznych. Gdy jeden segment transportu zamiera, inne segmenty wypełniają powstałą lukę. Dzięki tej dywersyfikacji kierowcy przez cały czas mają zajęcie i doceniają to.

Jako menedżer praktyczny, Craig każdego dnia sam siada za kierownicą jednego ze swoich samochodów ciężarowych, by wykonać lokalny kurs do Melbourne, Gippsland lub Mildury. Podczas przerw w jeździe rozmawia ze swoimi klientami, opracowuje harmonogramy i dopilnowuje, by jego firma spełniała oczekiwania.

– O klientów trzeba dbać. Jeżeli ktoś potrzebuje czegoś pilnie, robimy wszystko, by odpowiednio dostosować nasz harmonogram.

– Codziennie rozmawiam z klientami, więc znam ich potrzeby i wiem, że elastyczność jest niezbędna. Fakt, że sam jeżdżę ma jeszcze tę zaletę, że doświadczam tego samego, z czym spotykają się kierowcy każdego dnia i widzę, jak spisują się samochody ciężarowe. Dzięki temu wyrabiam sobie pogląd, co i jak można by usprawnić.

O klientów trzeba dbać.

Craig Fox

Menedżer, Fox Transport

Wraz ze zmniejszającymi się marżami, jedną z kwestii szczególnie interesujących Craiga jest ekonomika paliwowa.

– Bardzo zależy mi na ekonomice paliwowej – podkreśla Craig – i między innymi dlatego korzystam z pojazdów Volvo. Instruktorzy Volvo przekazali nam garść wskazówek, które zdecydowanie nam pomogły. Przyswojenie sobie kilku prostych technik ekonomicznej jazdy i maksymalne wykorzystywanie potencjału pojazdu pozwoliło nam wydatnie zmniejszyć zużycie paliwa. Przedtem na jednym litrze przejeżdżaliśmy około 1,8 kilometra, obecnie zaś dochodzimy do 2,1.

To około 240 litrów mniej paliwa tygodniowo w przypadku każdego samochodu ciężarowego. To bezpośrednia korzyść, którą bez trudu można dostrzec w wynikach Fox Transport. – Tylko poprzez bardziej efektywne używanie zautomatyzowanej skrzyni biegów I-Shift oraz jak najczęstsze wykorzystywanie swobodnego wybiegu pojazdu nasi kierowcy oszczędzają mnóstwo paliwa – wyjaśnia Craig – i wcale nie kosztem czasu jazdy. W następnym naszym FH poeksperymentujemy z przełożeniami tylnej osi i zobaczymy, czy będziemy w stanie dłużej utrzymywać najwyższy bieg.

 

Samochód ciężarowy Fox Transport na drodze.

Craig Fox jest menedżerem praktycznym. Sam codziennie siada za kierownicą jednego ze swoich samochodów ciężarowych.

Przekonawszy się, że maksymalizacja efektywności jest najlepszą drogą do poprawy rentowności, Craig interesuje się także technologiami, które mogą zapewnić mu przewagę konkurencyjną.

– W dwóch swoich FH mam Volvo Dynafleet – mówi Craig. – System ten zapewnia mi doskonały wgląd we wszystkie parametry związane z wydajnością każdego samochodu ciężarowego. Na przykład, dowiedziałem się, że prawnie wcale nie wykorzystujemy swobodnego wybiegu pojazdu. Gdy tylko zdaliśmy sobie z tego sprawę, zaczęliśmy szukać możliwości w tym zakresie i obecnie nawet 10% naszego czasu jazdy przypada na jazdę bez wykorzystywanie mocy silnika. To zaś jest źródłem dużych oszczędności paliwa.

Mając ugruntowaną pozycję w sektorze rolniczym Wiktorii i dobrze prosperując, Fox Transport zamierza powiększyć swoją flotę pojazdów, być może już w przyszłym roku.

Dynafleet zapewnia mi doskonały wgląd we wszystkie parametry związane z wydajnością każdego samochodu ciężarowego.

Craig Fox

Menedżer, Fox Transport

– Zmodernizujemy nasze przyczepy, sprzedamy stare FH zastępując je nowymi modelem Euro 5 i prawdopodobnie kupimy FE 340 KM, dzięki czemu zyskamy większą ładowność na trasach lokalnych. Jakkolwiek często jeździlibyśmy w dalsze trasy, nie zapominamy o naszych lokalnych klientach.

Po zaledwie sześciu latach w tej branży, Craig doskonale rozumie, co jest podstawą funkcjonowania firmy transportowej.

– Dobra współpraca z klientami, jak największa efektywność, dywersyfikacja i dbałość o szczegóły – to właśnie się sprawdza w moim przypadku – tłumaczy Craig. – Chociaż skupiamy się na aspektach technicznych, wiemy, że najważniejsza jest rzetelność w obsłudze klientów. Bez tego nic nie osiągniesz. My zbudowaliśmy sobie dobrą reputację, zapewniając klientom coś na kształt indywidualnej obsługi ze strony małej, rodzinnej firmy.

– Jeżeli miałbym wskazać jedną rzecz, jakiej się nauczyłem, byłoby nią to, że w tym biznesie nigdy nie przestajesz się uczyć – konkluduje Craig.

FLOTA POJAZDÓW

Pojazdy: FH Globetrotter XXL 6x4 B-Double, FH 6x4 B-Double, NH 6x4 B-Double; podwozie samochodu ciężarowego FM z przyczepą wywrotką; podwozie samochodu ciężarowego FE z zabudową Tite-liner. Samochody ciężarowe pochodzą lat od 2002 do 2012.
Środowisko pracy:
 Pojazdy firmy Fox dojeżdżają na miejsce załadunku po drogach nieutwardzonych, w tym po piasku, pastwiskach i błocie, często korzystając z blokad mechanizmów różnicowych. Następnie pokonują dłuższe dystanse po drogach szybkiego ruchu
Cechy:
 Wszystkie samochody ciężarowe, z wyjątkiem modelu NH, posiadają zautomatyzowaną skrzynię biegów I-Shift. Dwa Volvo FH są wyposażone w system Dynafleet, Układ Monitorowania Pasa Ruchu i aktywny tempomat.
Zużycie paliwa:
 FH 540 KM osiąga wynik 2 km/l w zestawie drogowym B-Double oraz do 2,5 km/l w przypadku jazdy z jedną naczepą, FH 520 KM osiąga maksymalnie 1,9 km/l.

Treści powiązane

175-tonowy pociąg drogowy na australijskim pustkowiu

Na Australijskim pustkowiu za kierownicą Volvo FH 16 holującego 175-tonowy pociąg drogowy siedzi 52-letnia babcia. Za sobą ma cztery przyczepy, a przed sobą długi, upalny dzień. Córka kierowcy i wdowa po kierowcy, Maxine Taylor nie zmieniłaby tego za ...

Metoda informatyczna

Znajomość dokładnej lokalizacji geograficznej i rodzaju ładunku poszczególnych samochodów ciężarowych w czasie rzeczywistym to podstawa. To właśnie osiągnął Ben van Leeuwen z firmy Frigolanda....

Ekspresowa pomoc w USA

Taylor White, wiceprezes AMX, ma wiele powodów, by wybierać Volvo. Nowe Uptime Center w Greensboro, w Karolinie Północnej, dzięki któremu jego firma oszczędza czas i pieniądze....

Filtruj artykuły

5 true 5